Hulp bij lipo en escape keuze voor aeronaut spitfire

Hallo zal me even voorstellen mijn naam is Bas en kom uit Haarlem.
Ik ben bezig met het bouwen van een aeronaut spitfire.
En heb een motor besteld bij dens model supplies.
Het betreft een tfl 542B20 incl motor
Great performance on 2s lipo 70A esc required.
Staat erbij nou ben ik nog wat leek in het lipo verhaal maar probeer wijzer te worden
Door te lezen maar volgens de bouwbeschrijving heb ik 2 keer 2s lipo nodig van 1800mah
Maar dat is met een buitenloper 28mm 3000kv
Nou weet ik niet wat de specificaties van de motor zijn die onderweg is.
Maar vraag me af of ik de zelfde accu's kan aanhouden?
En hoeveel c moet ik bestellen? Hoop dat iemand me kan helpen.
Met de juiste accu keuze.
En welke 70 amp esc zouden jullie aanraden?
Alvast bedankt!

Bas, welkom hier.
Ik begrijp uit je verhaal dat je niet weet of de motor die besteld hebt, dezelfde is als de beschrijving aangeeft. In de link van Den's (en ik neem aan dat het deze is): http://www.densmodelsupplies.co.uk/...e_units&s=&p=tfl_542b20_outboard&pid=428staat niets, maar dan ook niets over de gegevens van de motor: toerental wordt niet aangegeven, soort prop wordt niet geadviseerd en qua verbruik wordt alleen geroepen dat je een ESC (dat houdt in: Electronic Speed Controller, en geen Escape) nodig hebt die 70A kan verstouwen zonder in rook op te gaan...
Kortom: je geeft vrij weinig info waar een ander houvast aan heeft. Het is een beetje appels met schele konijnen vergelijken.
Welke accu's ik aanraad:
geen enkele. Reden: met de C-waarden nemen de fabrikanten het niet zo nauw, die worden om commerciele redenen nogal opgeblazen.

En welke regelaar?
Hij moet aan twee specificaties voldoen: de spanning aankunnen uit een 2C Lipo (7,4V) en 70A aankunnen zonder uit te fikken.
Opmerking: 70A is volgens de fabrikant.
Zeker voor een speedboat zou ik het amperage wat hoger kiezen.

Het is een speedboat, dus een "achteruit" hoeft er niet op te zitten, want dan trek je je boot onderwater. Maakt het alweer iets goedkoper. Voor de rest:
Zoek naar regelaars die aan die specificaties voldoen:
Conrad, HK, de lokale hobbyshop, RC-point... Eat your heart out!

Hey Roel, bedankt voor je reactie.

Ja klopt die buitenboordmotor heb ik besteld en wacht wel af tot ie binnen is.
En denk dat de specificaties wel bijgevoegd zullen zijn (hoop ik)
Volgens mij is het dezelfde als op de site van tfl hobby
Daar staan wel specificaties bij maar moet even afwachten tot ie geleverd is om te kunnen vergelijken. En dan geen appels met schele konijnen haha.

En foutje maar bedankt voor het verbeteren maar zal is kijken op die sites
Om een geschikte ESC cq regelaar te vinden. Beter te zwaar dus 100 amp watergekoeld zou volstaan dan.

En als ik je verder goed begrijp hoef ik niet op de c waarde te letten?
Alleen op 2s lipo en de mah maar wacht eerst de motor wel af voor verdere info.
Wil wel geld uitgeven maar niet aan de verkeerde spullen dat zou zonde zijn.
Er valt in ieder geval nog genoeg uit te pluizen en te leren.

Bas, welkom :)

Voor de volledigheid/veiligheid, als er 70A op een motor staat, betekent dat niet dat hij ook 70A zal trekken. Stroomverbruik bij volgas is afhankelijk van drie dingen:
  1. accuspanning (kwadratisch, dubbele spanning → 2² = viervoudige stroom)
  2. motor Kv constante (heeft niets met vermogen te maken, derde macht, dubbele Kv → 2³ = achtvoudige stroom)
  3. propafmetingen (vierde macht van diameter, spoed weet ik niet).
De motor zal die stroom netjes door laten, ook al wordt het een BBQ.

Iets dergelijkts geldt ook voor de regelaar, die duwt geen stroom door de motor: de regelaar geeft (bij vol gas) braaf de stroom door die de drie eerdergenoemde parameters bepalen, ook al zou het tot zijn vurige dood leiden.
... Er valt in ieder geval nog genoeg uit te pluizen en te leren.
Hoewel het accent op vliegen ligt, de accu-, regelaar- en motor-techniek, evenals de afko's zijn hetzelfde, aanrader:
Some well-structured reading and handy e-tools for rainy/windy days. Will save you, and us :D, a lot of questions. Notably the 'what went wrong?' kind of questions :(
Will also prevent you from burning up several controllers and/or motors and/or battery:
E-flight primer and tools

And please, do your RC equipment, wallet, ego, battery, controller, motor, house/garage/car a big favour ... get a watt-meter. It will more than pay for itself, will save you at least one fried motor and one fried controller. Will also help you finding the best setup.

Laatst bewerkt:
Dank je wel Ron,

En ik ben een beginner in deze wereld dus heb nog een hoop te leren.
Van lezen word je inderdaad al een heel stuk wijzer!
Maar er is zoveel informatie iets teveel om in 1 keer op te slaan voor een leek.

En mijn technisch engels is niet echt up to date.
En via Google translate is het ook niet heel logisch.
Maar bedankt vd moeite

Ik had ooit een paar handige Nederlandstalige links, nu voornamelijk Engelstalig. Verwacht van mij geen reacties met bewezen goede combinaties.

'Verplicht' leesvoer, bespaart je een keer een LiPo pack (hobbyhok, auto, garage, huis :(), vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum. Met uitleg over spanning, stroom, capaciteit, C-waarde
Wat is een lipo en hoe gebruik je die. - MBF

Evenals
Modelbouw FAQs - MBF
→ [FAQ] Accu's en laadtechnieken
→ Het laden en balanceren van LiPo accu's

Accuspanning en gewenst (onbelast) toerental bepalen samen de Kv motorconstante.
Kv zegt niets over vermogen of stroom dat motor aan kan, zegt niets over de grootte. Zowel een 100watt motortje als een 1000kilowatt motor, denk TGV trein, kunnen dezelfde Kv hebben.

Motor Kv (in tpm/volt) betreft willen, motorvermogen (in watt) betreft kunnen ...
  1. Kv en spanning samen bepalen op welk toerental de motor onbelast zou willen draaien.
    rpm_onbelast = spanning × Kv.
  2. Dat toerental en prop-grootte samen bepalen motorstroom.
    stroom = koppel × Kv
  3. De max.motorstroom specificatie, en in mindere mate max.vermogen, bepalen of de motor zo snel als onder 1 kan draaien zonder in vlammen op te gaan.
  4. Uit stroom en looptijd volgens accu-capaciteit.
    capaciteit (Ah) = stroom (A) × tijd (hour)
In het kort:
Brandstofmotoren proberen een vast koppel te handhaven, elektromotoren een vast toerental.
Elektromotoren willen hun baasje graag plezieren, ook al zou het tot een vurige dood leiden.

Laatst bewerkt:
20170111_173111.jpg
20170111_173111.jpg 20170111_172900.jpg zo de motor is binnen 20170111_173201.jpg en bedankt Ron, Had al een en ander gevonden maar ga er zeker nog is even voor zitten.

Bijlagen

• 1484153081819392419226.jpg
    1484153081819392419226.jpg
    235,6 KB · Weergaven: 185
De specificaties vd de motor en schroef en kv. Het betreft een fsd motor
1484154013739-523421397.jpg
Dus nu kijken naar spanning denk 7, 4volt (moet nog ea aanschaffen) en schroef voor onbelast toerental.

Van alles Ron, er staat een hoop op Internet en zag op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer.

Vandaar dat ik hulp zoek op dit forum.
Zou inderdaad zonde zijn om de boel gelijk te laten roken.

Maar wat zou het juiste onbelaste toerental zijn voor mijn boot? In de bouw beschrijving staat dit.

Bijlagen

Mmm... bij 3000kV en naar ik aanneem een hydro-prop (oppervlakte) denk ik eerder aan 3s. Kijk vooral 's rond op het 152VO-forum voor een beproefde setup, gegeven de motor die je al hebt.

Laatst bewerkt:
Denk het ook Ron,

En Eric bedankt voor je reactie en ja het lijkt mij dezelfde outboard! En ik ga eerst maar is op 2s proberen.
Daarna kan ik altijd nog met 3s gaan varen. Als het me niet hard genoeg gaat.

En ik ken het 152VO forum daar staat inderdaad een hoop info op.
Heb de rest vd setup besteld bij hobbyking.
Dus nu wachten op levering. En dan weer verder bouwen.

Heb je trouwens al foto's van de bouw van de Spitfire? Ben wel benieuwd....

Dit model schijnt ook erg lekker te varen met 2700kV 3s setup en een 36mm (1,4p?) prop. Kortom, ik zou voor 3s gaan met de 3000kV motor die je hebt liggen en een niet al te grote prop.

PS
1.
http://modellbau-nation.de/threads/...m-massstab-1-5-2-aeronaut-spitfire.584/page-1

2. Spitfire Kay's Baubericht is een echte aanrader op het 152VO-forum. 2x3s (parallel) Setup, weliswaar met 2750kV en 32mm1,4pitch prop.

Laatst bewerkt:
Hey Eric. Heb niet veel foto's genomen tijdens het bouwen hier boven staat een foto vd huidige situatie. Ben meer bezig geweest met uit zoeken vd setup en die is binnen.

Ik zal later nog wel 3s lipos bestellen en evt een andere prop. Kan denk ik wel met dezelfde esc. Maar eerst dit maar is tot een varend geheel brijen.

Ik moet nog een paar dingen doen voor ik kan gaan schuren en de buiten kant in de g8 lak kan gaan zetten. De binnenkant is drie keer gedaan 1e verdund 2e iets minder verdund en 3e onverdund. Nat in Nat gedaan zaten enkele uren tussen en vraag me af of dit voldoende is. Of moet ik hem schuren en de binnenkant nog vaker in de g8 zetten?

Dan de esc en lipos kunnen die gewoon op de bodem vd boot aan de zijkant dus wel afgedekt van boven met klitten band bevestigd worden ivbm evt spatwater?

En mooie links trouwens ga ik nog is rustig op mijn gemak door lezen.

Hier nog een paar foto's van de setup weet niet hoe ik het voor elkaar heb gekregen om de eerste foto's gelijk zichtbaar te krijgen maar dan maar zo.

Bijlagen

Ik heb de foto's bekeken. Je kunt gerust beginnen met 2x2s parallel, in de wetenschap dat-ie wat tam zal varen. Als ik afga op het bouw- en vaarbericht van Kay kun je nog wel groter proppen (36mm) voor wat meer snelheid. De ESC, ga je die nog van waterkoeling voorzien? Zelf ben ik wel gecharmeerd van ETTI-ESC's, die zijn af fabriek watergekoeld èn volledig in plastic gegoten, dus waterdicht. Bij 152VO werkt men overigens met yardsticks, 't is misschien wel leuk om je daar 's in te verdiepen, zeker als je je ook 's op het water begeeft met andere 152VO liefhebbers.

Was ik eigenlijk niet van plan Eric denk je dat het nodig is dan? Zie bij 152VO dat ze ook niet allemaal met waterkoeling uitgerust zijn.
Maar als ie t begeeft zal ik is kijken naar etti.
En deze boot kan geen 152VO licentie krijgen dus kan van alles proberen. Maar misschien bij volgend project wel een die aan die voorwaarden voldoet.

De gedachte achter de yardstick vind ik wel een leuke. Wat de ESC betreft... zelfs een messingbuisje waar water doorheen stroomt kan al voldoende zijn. Ga je veel deellast varen (dus niet 100% volgas) en/of heel onregelmatig, een veel gemaakte beginnersfout, dan is het een kwestie van tijd eer de ESC het begeeft.

Back