Hulp bij hobby starten.

• Topicstarter Topicstarter goofydead
  • Startdatum Startdatum
G

goofydead

Guest
Hallo,

Ik zal mezelf eerst is voorstellen. Ik ben Max, Ben 16 jaar jong. Sinds 2 jaar doe ik nu aan zweefvliegen. Dus enige vliegkennis is al in huis (@ Gilze Rijen). Nu sprak mij de model tak altijd wel aan. Maar was ik er simpel weg gewoon beetje te jong voor. Ook had ik geen geld (wat toch wel handig is bij deze hobby :rolleyes:). Na wat Google enzo kwam ik op dit forum terecht. Nu las ik dat de Calmato een goede starter (trainer) was. Nu wil ik wel graag brandstof vliegen. Na wat zoeken op dit forum hoorde ik allemaal prijzen van 500/600 euro. toen ben ik maar is naar conrad gesurft, om hun site is eventjes te chekke. En Laten hun nu toevalig een Calmato verkopen(klik hier voor de link). Nu begrijp ik dat bij deze set alles inbegrepen zit? Dus eigenlijk alleen opbouwen en klaar? Dan heb ik nog natuurlijk andere rand apparatuur nodig(?). Maar de kist is gewoon bijna kant en klaar ?
Nu lijkt het me geen pretje mijn geld de grond in zien te boren... Dus wil ik graag een paar lesjes nemen op de model club op het vliegveld Gilze-Rijen.
Moet ik dan helemaal lid worden van deze club? of kan ik gewoon een paar lessen nemen. En wat zou dat dan ongeveer kosten ?

Als jullie nog vragen aan mij hebben, laat het maar weten. Tips zijn natuurlijk ook altijd welkom.

inafwachting van jullie reactie en met vriendelijke groet Max.

Ga naar een club, proef de sfeer.
Als die je bevalt, stel dan je vragen.
Ik denk dat een jaarlidmaatschap vele malen goedkoper is dan een aantal vlieglessen...

Let wel:
Met enkel een vliegset ben je er nog lang niet.
omgaan met de apparatuur, motor, etc. vraagt toch om een behoorlijk leerproces.
Nogmaals: ga naar een club en vraag ze daar de oren van hun hoofd.

Ik ben ook zeker van plan langs te gaan bij een model club. Dan zal ik wel informeren of het veel scheelt of ik een paar lessen neem of lid te worden. Ik las dat je KNVVL lid moest zijn? Nu ben ik KNVVL lid. Alleen dan voor zweefvliegen. Maakt dit uit? Maar mijn vraag was ook nog of het model van conrad een goede keus zou zijn? En of de kist met RC dan klaar was. En ik dan alleen nog apparatuur nodig had? ( Om eventjes ruw weg geen schatting te kunnen maken hoeveel het me gaat kosten).

Alvast bedankt

Max

Als je lid wordt van een club die aangesloten is bij de KNVvL zal je waarschijnlijk, net als ik, een paar euro te veel aan lidmaatschap betalen. Dat is een schoonheidsfoutje in het clublidmaatschap-systeem van de KNVvL. Er is pakweg een maand geleden hierover een draadje geweest (door mij gestart) in het KNVvL deel van het Forum.
Ik denk dat die Calmato van Conrad misschien niet beroerd is, maar ik heb mijn twijfels over de RC set die erbij zit. Onbekend merk (voor mij), batterijvoeding, en waarschijnlijk een zeer basic zender die je weg wil doen zogauw je wat beter leert vliegen - zou me niet verbazen als je er bijvoorbeeld niet meerdere modellen in kan programmeren.
Overigens zijn er momenteel nogal wat tweedehands 35Mhz zenders te koop, omdat veel mensen overschakelen naar 2.4 Ghz; en tweedehands 35Mhz ontvangers zijn helemaal goedkoop tweedehands.
Conrad heeft een enkele keer iets dat leuk lijkt voor een leuke prijs, maar het zijn wel echte dozenschuivers. De summiere teksten bij de artikelen geven vaak al aan dat ze geen idee hebben waar het over gaat (heel gebrekkig uit het Duits vertaald).
Beter plan om eerst eens bij de club van je keuze te gaan praten.

Laatst bewerkt:
500-600 euro klopt en je er na een jaartje *als je het leuk vind* wel aan kwijt waarschijnlijk. maar het belangrijkste is een goede zender die gaat echt lang mee. voor de rest heb je een lader met voeding nodig natuurlijk. dan kan je bijvoorbeeld een calmato nemen met www.hobbycity.com electronica.

wat natuurlijk ook een optie is voor 3-4 euro een plaat depron (of 10 platen:p) te kopen en zelf te gaan bouwen, gaat het dan kapot bouw je gewoon een nieuwe. en een belangrijk punt van bouwen vind ik toch wel je leert er veel van, maar je moet het natuurlijk wel leuk vinden.

Als laatste zou ik zowieso naar een club gaan ten eerste lijkt me de hele tijd in je eentje vliegen niet eens echt leuk en je leert gewoon erg veel op een club en het scheelt je veel kosten kwa schade dus de kosten krijg je er op die manier wel uit.

Justus

Oke, Ik zal het wel leuk vinden. Maar ik denk dat ik niet egt verder er in zal gaan. Gewoon 4 channels is genoeg voor mij. Is het verstandig om misschien een 2e hands te kopen ? Als ik het goed begrijp krijg je alles vergoed als je schade maakt ?

Erg bedankt voor je info!

Oke, Ik zal het wel leuk vinden. Maar ik denk dat ik niet egt verder er in zal gaan. Gewoon 4 channels is genoeg voor mij. Is het verstandig om misschien een 2e hands te kopen ? Als ik het goed begrijp krijg je alles vergoed als je schade maakt ?

Erg bedankt voor je info!

beste advies is om nog even niets te kopen. Er zijn in jouw buurt 3 clubs, de vliegbasis, de BLC (Rijen, tegen de golfbaan aan) en MVC Snoopey (Dongen, bosweg). Ga daar eerst eens langs. Vraag gewoon of iemand nog wat heeft waarmee jij kan starten. Ikzelf heb bij Snoopey nog niet zo lang geleden een beginnners kist achtergelaten waar nieuwe leden mee kunnen leren vliegen. Zo heeft ook 80% van de modelvliegers spullen op zolder liggen die hij niet gebruikt.

groet
Job

Heel erg bedankt voor de info! Dan zal ik maar is een keertje contact zoeken met een model club.

Max

Heel erg bedankt voor de info! Dan zal ik maar is een keertje contact zoeken met een model club.

Max

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

reageer hier ook nog even snel op, met 16 jaar ben je een stuk jeugdiger, en maak je meer kans dan een 33 jarige. Die waarschijnlijk wel meer middelen heeft dan jij op dit moment!

Laatst bewerkt door een moderator:
wat betreft de zender van conrad,

dit is een skysport 4 van futaba, die ze onder hun eigen naam verkopen.

is een goede zender, maar hij kan verder helemaal niets... echter voor een beginners set is hij voldoende, je leert er goed mee vliegen.

wat betreft de zender van conrad,

dit is een skysport 4 van futaba, die ze onder hun eigen naam verkopen.

is een goede zender, maar hij kan verder helemaal niets... echter voor een beginners set is hij voldoende, je leert er goed mee vliegen.

Dat is ook precies wat ik eigenlijk zoek. Want ik zal met dit kistje lang plezier gaan maken( dat is de bedoeling tenminste..). Dan zal ik binnenkort maar is bij wat clubs gaan informeren.

Bedankt voor je moeite!

Maar je kan die 600 euro ook zó uitgeven dat je gelijk voor 1-2 jaar klaar bent.

groeten,

Bowe

Max, ik weet niet welke vliegclub voor jou het meest dichtbij is, maar Dordrecht is ook nog een alternatief.
Je mag bij ons in ieder geval 3x komen vliegen, daarna hebben ze liever dat je lid word...

Quartel Modelbouw B.V.

Ik zou deze nemen, nog goedkoper en groter. De calmato is een perfecte kist om mee te leren vliegen.

Nog beter is om de versie zonder zender te kopen, en dan bijvoorbeeld hier op het forum een tweedehands zender erbij kopen, dan ben je veel beter uit...

Quartel Modelbouw B.V.

Ik zou deze nemen, nog goedkoper en groter. De calmato is een perfecte kist om mee te leren vliegen.

Nog beter is om de versie zonder zender te kopen, en dan bijvoorbeeld hier op het forum een tweedehands zender erbij kopen, dan ben je veel beter uit...

Ben ik het niet helemaal mee eens.
Model vliegt dan wel best makkelijk maar voor een 1e motorkist = een laagdekker toch moeilijker.
Ook bij het landen zit een vleugeltip dichter bij de grond....
Beter de calmato bovendekker.

Zou hetzelf bij een bovendekker houden, en het liefst zo groot mogelijk.
Wot trainer, skystar II etc etc

Wil je toch electro dan zou ik kijken naar een multiplex mentor.

_____-

Maarre wat bedoel je met een paar lesjes nemen?
Lijkt me niet echt slim om een motorkist te kopen en na een paar lesjes ergens op een veldje te gaan wild vliegen.
Ook moet je een vlakke ondergrond hebben om te landen.
Wordt beter ergens lid.
Kost je een goeie 100€ voor een jaar en je vliegt met anderen + goed veld en waar het veilig kan/mag.

Een zwevertje zet je makkelijk neer op een hobbel de bobbel koeien veld, een kist met landingsgestel....

Laatst bewerkt:
Back