Hr Ms O-13, “still on patrol”

Tweede test in het bad - wat meer lood verlijmd om de boot recht te krijgen. Op de meeste foto’s zie je O-13 varen met boeg omhoog en een iets aflopend dek. Om dat te bereiken en toch de boot onder water horizontaal te krijgen heb ik een stuk schuim achterin boven de waterlijn gemonteerd. Dat schuim was ongeveer 30ml. Dus ook 30gram lood achterin maar onder de waterlijn gemonteerd. En het lijkt te werken het hek ligt iets dieper wanneer de boot aan het oppervlak is en horizontaal onder water.
IMG_0921.jpeg


Ook alle besturings elementen getest, de voor duikroeren draaien uit (maar moeten nog wat minder speling krijgen). De boot verlichting werkt, het alarm op de buoy ging af bij een 3S spanning van 3,2V per cell, ook mooi dus. De pomp loopt harder dan zijn spec, de tank vult in 25 seconden (620ml), en na enig prutsen met de positie van de vol-melder en de grenswaarde in de sketch stop de pomp nu precies als de eerste druppel uit de mast komt! Zelfs de twee bemanningsleden gaan mooi onderdek, ze vergeten alleen de luiken achter zich te sluiten, dat heeft. Of wat prutsen nodig.
IMG_0929.jpeg


Ik ben precies een jaar geleden begonnen met O-13 en misschien kan ik morgen bij VGF voor het eerst varen….

daarna details en wachten op schilder weer.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: raf
Vanavond heeft Freek zijn O-13 voor het eerst laten varen bij Vaargroep Flevoland, Biddinghuizen.





Het was een geslaagde testvaart, alles werkte, geen calamiteiten. Was leuk om erbij te zijn, je mag nu al erg trots zijn op dit model Freek!


Hoezo, je kunt geen duikboot bouwen in hout! :wave:goal:thumbsup::thumbsup:
 
In de tussentijd een beginnerscursus airbrush met Vaargroep Flevoland gedaan in Almere, en daarna de verschillende delen van de boot gespoten. Opbouw was al met rattlecan gedaan, romp in twee kleuren grijs. Ik heb de op foto’s meest zichtbare horizontale huidplaten aangezet door eerst die lijnen af te plakken, dan met kwastje boven het tape aan te zetten, tape verwijderen en nog een laag eroverheen gespoten.
Klinknagels zijn ook zichtbaar op foto’s, ik heb nog wat 0,2mm 3D geprinte nagels, maar die waren op een testprintje na airbrushen niet meer zichtbaar.
De vloedgaten met een zelf gesneden stencil gespoten, is ok maar had ook wat nabewerking met kwast nodig.

nu begonnen met de verfraaiingen, kranen aan dek, nettensnijders etc. Moet ook nog wat decals vinden.
IMG_1060.jpeg
IMG_1059.jpeg
IMG_1058.jpeg
IMG_1057.jpeg
 
Decals kun je zelf maken, Freek. Transparante decalvellen kopen bij bijv:
PaperSpecials.nl - Dé shop met uniek papier en hobbymaterialen. - PaperSpecials.nl
Even controleren wat voor printer je hebt: inkjet of laser. Vereist andere decalvellen.

Proefje op een gewoon a4tje maken, verbeteren en printen op je decalpapier.
Wel even opletten:
Printers printen geen 'wit'. Dus witte symbolen moet je maken door de romp ter plekke wit te schilderen/spuiten en het decal de exacte kleur van de boot te geven.
Dan de letters / cijfers er wit in aanbrengen.
Daar komt dus geen inkt en het wit, wat je ter plekke op de romp hebt aangebracht, komt dan naar voren.

Je kunt ook met stickers werken, maar mijn ervaring is dat die op een zeker moment toch loslaten.
Zeker als ze veel met water in aanraking komen, wat bij een sub zo maar eens zou kunnen gebeuren...
 
Vandaag een soldeerdag. Ben begonnen de hijskranen op dek te maken die gebruikt werden om torpedo’s to laden.
IMG_0009.jpeg


Op foto’s en tekening was duidelijk dat de hoofd structuur uit H-balken bestaat, die moest ik solderen uit 3x1mm messing.
De torpedo’s wogen enkele tonnen, en de 14mm kabel is volgens tekening goed voor 11 ton. Op schaal is dat een 0,3mm messing draad geworden.

de dubbele kabeldrum werd gedraaid uit 8mm messing en alu, en beide kranen hebben twee blokken met 4 mm wielen.
IMG_1062.jpeg

hier de onderdelen provisorisch samengevoegd. Nu de kranen schilderen en definitief assembleren.

de beide hijskabels (voor omhoogdraaien van de kraan en van de torpedo) moeten er dan nog in
 
@Roel van Essen , Ja priegelwerk, en straks blijven er ook nog waterplanten achter hangen! Hier een plaatje van de gespoten kraan, met zijn 12 jaar oude broertje op de K-XVIII erachter. Het grijze luik op de O-13 is de toegang voor de torpedo’s.
IMG_0010.jpeg

IMG_1067.jpeg


Ook het houten dek van de O-13 gemaakt, kon een zeldzame modelbouwwinkel in Voorhout vinden en die had nog zeldzame 1x1 mm houten balkjes. Had er 10 á 1,35 euro nodig, niet slecht voor het toch wel beeldbepalend resultaat.
IMG_1065.jpeg
IMG_1068.jpeg


In afwachting van de bestelde decals twee lagen blanke lak over de boot gespoten. Ziet er wel mooi uit maar zelfs de super lak van airbrush shop Almere beschermd m.n. de messing delen niet erg goed, misschien die kranen nog maar wat lagen of met kwastje bijwerken.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de eerste tests in mijn test bak. Afgelopen weken zijn alle losse onderdelen gemonteerd, de nettensnijder, de brug apparatuur, mastjes voor de antenne, periscopen en hijskranen voor de torpedo’s. Boot ziet er prima uit…en is dus op gewicht. Tot zover het goede nieuws.

IMG_1087.jpeg
IMG_1088.jpeg

IMG_1089.jpeg


Boot in de tank, zou voor iets hoger mogen (volgens foto’s) maar verder goed. duiktank vullen - boot lag boeg zwaar net aan het oppervlak.
Boot met volle tank uit het water op weegschaal, 3,9kg. Toen tank leeggepompt, 3,4kg. Daar mist zo’n 100 gram, want de tank zou 600 ml moeten zijn; denk dat tank niet geheel vol zat (geen water uit de mast zien spuiten).
IMG_1090.jpeg

IMG_1092.jpeg
IMG_1093.jpeg

dit twee keer herhaald, de boot werd vol en leeg steeds 100 gram zwaarder.

na afloop lege tank nog een keer onder een hoek geleegd, toen kwam er nog 200 gram water uit.

Conclusie: duiktank wordt niet geheel vol en gaat niet geheel leeg door de arduino control van de pomp (watersensor of max vul/lens tijd overschreden).
Ook zat er wat water in de boot - niet veel maar ergens een klein lek.

Dus weer wat werk, gelukkig!
 

Bijlagen

  • IMG_1094.jpeg
    IMG_1094.jpeg
    662 KB · Weergaven: 11
Ik had al eerder gezien dat de 30mm raboesch props een te snel vaarbeeld gaven, zelfs al bij de laagste snelheid waarbij de regelaar ging horten en stoten.

Dus heb ik in Fusion 3 blads props gemaakt met ongeveer dezelfde vorm, maar ongeveer de helft van de spoed. De prop bladen zijn best dun en scherp!

Die zijn geprint in PLA, in Nylon/Carbon (extern) en door Ruben in Litho.

Daarmee vandaag een testje gedaan met een 500-speed motor, op 6Volt, aangedreven door een goedkope regelaar en servotester.

1745227408387.jpeg


Alle props overleefden de paar minuten test waarbij ik het toerental verhoogde tot er bijna water uit m’n bak kwam!


De “lage spoed” props gebruikten 19-32% minder stroom bij dezelfde “servotester stand” dan de messing raboesch props. Verschillen tussen de props waren eenvoudig gecorreleerd met de gladheid, de litho props gebruikten de minste stroom, gevolgd door nylon/carbon die mooi geschuurd en gespoten waren, en onbehandelde nylon/carbon prints gebruikten de meeste stroom.

Ik ga de gespoten nylon/carbon props op de boot zetten, hoewel het leuk zou zijn met de litho props een duurtest te doen….
 
Laatst bewerkt:
Back
Top