Houten model Batavia

Je zou het eens met Brass black kunnen proberen, of met het natriumthiosulfaat wat dinges ( :confused: ik ben slecht in namen :( ) op de ontmoetingsdag had.

Zeg maar Ron hoor Hans. :rolleyes:
@ Germt, hier geldt, hoe sterker de oplossing, hoe sneller het werkt. En opwarmen naar 80 graden versnelt het proces enorm.

Af en toe kijk ik schichtig uit het raam, en midden in de nacht klinkt soms een hol gelach uit de kelder....

Dr Jekyll and Mr. Hans...

Oranje Blanje Bleu

Weer iets leuks voor de geschiedkundigen onder ons:

Ten tijde van de Geuzen en Willem van Oranje bestond er de prinsenvlag: Oranje Blanje Bleu. (Tegenwoordig wordt deze vlag enigszins "rechts" betiteld, maar dat terzijde en niet van belang).

Ik had vlaggenlint gekocht, maar voor de grote vlag achterop was dit nog wat te klein, dus ik ben zelf aan het vlaggenmaken geslagen. Bij het verven van een stukje van mijn Ikea zeildoek werd de kleur iets oranje:

full

Was deze vlag er in 1628 nog, of was het toen al meer rood wit blauw geworden?

Ik las op internet o.a. dit verhaal:

Het oranje in de vlag was destijds samengesteld uit meekrap rood (oftewel Alizarine) en de gele kleurstof van de Wouw. De gele kleurstof was niet lichtecht en verdween langzaam uit de vlaggen, waardoor de rode kleur overbleef. Uiteindelijk zou men het maar zo hebben gelaten. Zeg nou zelf; dat is toch een veel leuker verhaal dan allerlei politieke redenen zoals antioranje gevoelens, overheersing van de Fransen (die al de rood wit blauwe vlag voerden) of het feit dat zeelieden de rode kleur beter konden herkennen op zee?

Maar ik las ook dit:

Waarom het oranje in 1648 werd vervangen door rood is niet geheel duidelijk, maar Willem van Oranje werd vermoord en het oranje verdween uit onze nationale vlag. Het is maar dat u het weet. De Republiek houdt niet van Oranje en de Republiek waren we van 1588-1806.

Ook leuk, uit een oud Staatsblad:

De driekleur is in ieder geval als nationale vlag
gebezigd sedert den opstand der Nederlanden tegen het Spaansche
bewind. Aanvankelijk vertoonde zij de kleuren oranje, wit
en blauw, doch zeer waarschijnlijk al dadelijk daarnaast
ook rood, wit en blauw. De oranje-blanje-bleu en de roodwit-
blauwe vlag kunnen niet beschouwd worden als twee verschillende
vlaggen. Zij moeten beschouwd worden als variëteiten
van eenzelfde vlag, die als Prinsevlag werd aangeduid. Het verschil
in kleuren maakte geen verschil in beteekenis uit. Langzamerhand
is het rood het oranje meer en meer gaan verdringen;
sedert ongeveer 1630 krijgt het rood bepaaldelijk de overhand,
niet lang daarna is het oranje geheel verdwenen. Wat van dit
verschijnsel de oorzaak is geweest, is onzeker; waarschijnlijk is,
dat het plaats had om zuiver practische redenen. Bepaaldelijk
onhoudbaar is de theorie gebleken, dat de verdwijning van het
oranje in de vlag een gevolg zou zijn geweest van anti-stadhouderlijke
gezindheid. Hiervan is geen sprake.

Kan het Oranje Blanje Bleu wel of niet???

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een stukje tekst in een afbeelding van vlaggen van het maritiem museum Den Helder waarop staat: "De Prinsenvlag - Voor ca. 1662 in de kleuren orange-blanje-bleu, nadien, op last van de Staten Generaal rood-wit-blauw.
Dat zou inhouden dat het kan. In 1937 zijn de rood-wit-blauw pas officieel vastgelegd.

De vlag zit nu ongeveer tussen rood en oranje in - deels verbleekt door de Australische zon dus.

Nog een vraag. Werd de vlag gehesen d.m.v. een blok, of door een gat door de vlaggestok heen?

Geen van beiden volgens mij. Voor zover ik weet zit hij direct aan de stok geknoopt.

Ik moest effe zoeken waar ik het gelezen had, maar het staat in W zu Mondfeld op blz 324 (NL versie) Pas in de 19e eeuw werden ze gehesen. Daarvoor d.m.v. touw, ringen of direct gespijkerd.

:confused:

Ik kon dat in mijn Engelse versie niet terugvinden. Heb er dan waarschijnlijk overheen gelezen.

Daar begint het bij blz 334

De bladzijde had ik gevonden, maar bij het "snellen" van de tekst was ik over de opmerking van bevestiging heen geschoten zonder deze werkelijk tot me door te laten dringen...

In principe staat de complete fokkemast, met al het staande tuig.

De weeflijnen van het want heb ik nog niet gedaan, dit om eventueel nog makkelijk bij de mast te komen. Dat wordt nog een aardig klusje!

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Je Batavia ziet er echt fantastisch uit Hans!
Een goed voorbeeld voor wanneer ik hem (ooit ;) ) zelf wil maken

Jongens, allemaal bedankt voor de complimenten - we gaan rustig verder:D

Sit back and relax!

Enjoy the show - neem wat popcorn en wat te drinken - stapje voor stapje gaan we door

Back