Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
![]()
Het anker heeft het zware ankertouw aan de ring, daar ook een dubbel blok aan om hem via de kraanbalk verder boven water te kunnen halen.
QUOTE]
Hoi Hans, een veel voorkomende fout in de modelbouw van deze schepen is de bevestiging van het blok van het ankertakel aan de ring. Dit is niet goed, deze hoort met een strop om de ankerschacht te worden bevestigd. Dit is omdat wanneer het anker gevierd word en in zijn ankertouw komt te hangen het blok dan klem kan komen te zitten tussen touw en ring. Onderstaande foto toont de juiste manier om het takel te bevestigen. (de boei is wel een mooi detail, zie je niet dikwijls)
![]()
Staat me bij dat ze nog een losse balk hadden, een penterbalk (of iets dergelijks) en via die balk takelde ze het anker op zijn plek.
Aan de voorzijde van het bakdek steekt aan weerszijden een balk schuin naar voren. Dit zijn de kraanbalken waaraan de ankers worden uitgeworpen en gelicht. Als het anker is opgehaald, wordt het vaak aan een zijde tegen het schip aangetrokken. Daartoe wordt nog een balk, de penterbalk, gebruikt die recht opzij uitsteekt. Daar wordt het anker dan met de vloei aan bevestigd.
Hoi Hans, een veel voorkomende fout in de modelbouw van deze schepen is de bevestiging van het blok van het ankertakel aan de ring... Onderstaande foto toont de juiste manier om het takel te bevestigen. (de boei is wel een mooi detail, zie je niet dikwijls)
![]()
@Piet, ik zie op veel oude scheepsmodellen (vb Hohenzollern, William Rex, Amarant ...) dat de bevestiging aan de ring zit (en op de foto's waar het zichtbaar is met een haak). Het kan natuurlijk tijdens een latere restauratie verkeerd aangebracht zijn, maar ben het nog niet anders tegengekomen.
Op een varend schip als de Shtandart is deze dan weer bevestigt zoals jij beschrijft.
Grt
Diederik
Het ophalen van het anker gebeurd met de takel aan de ring.
De reden dat de ankertalie vastzit aan de schacht heeft te maken met het in noodgevallen ten anker gaan zodat talie en ankertouw elkaar niet in de weg zitten.
Op de modellen die wij maken is het anker nagenoeg altijd gekat en dan hoort de strop met talie om de schacht te zitten en niet aan de ring.
(aldus curti)
het
Het hangt er dus in feite vanaf in welk stadium je het anker wil weergeven: bij het uit het water 'hengelen' met de haak aan de ring (zie foto) of volledig gekat langs de romp met de haak aan de schacht.
Hmm.
Ring of strop wordt dan lastiger. Ik heb al het nodige touwwerk aan het anker zitten, ik zou er dan nog een strop bij moeten maken. Wordt het wel een vol anker.