Houten model Batavia

Volgende stap: Ankertje gemaakt.

full

De bijbehorende boei heb ik rood geverft (juiste kleur?). deze ligt nu te drogen.

Ik las dat VOC schepen soms tot 6 ankers hadden.

Ik vind 2 geloof ik wel genoeg...

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben dit weekend niet zo hard verder gegaan. Heb wel het eerste anker hangen:

full

Het anker heeft het zware ankertouw aan de ring, daar ook een dubbel blok aan om hem via de kraanbalk verder boven water te kunnen halen.

Ik heb ook het touw met de boei bevestigd, maar hoe werd nu het anker verder opgetakeld naar zijn rustpositie? Werd dit met hetzelfde touw van de boei gedaan?

Excuus voor de matige kwaliteit foto. Iedereen die een bril draagt moet deze maar even afzetten - dan wordt het beeld vanzelf scherp....

Staat me bij dat ze nog een losse balk hadden, een penterbalk (of iets dergelijks;)) en via die balk takelde ze het anker op zijn plek.

full

Het anker heeft het zware ankertouw aan de ring, daar ook een dubbel blok aan om hem via de kraanbalk verder boven water te kunnen halen.

QUOTE]

Hoi Hans, een veel voorkomende fout in de modelbouw van deze schepen is de bevestiging van het blok van het ankertakel aan de ring. Dit is niet goed, deze hoort met een strop om de ankerschacht te worden bevestigd. Dit is omdat wanneer het anker gevierd word en in zijn ankertouw komt te hangen het blok dan klem kan komen te zitten tussen touw en ring. Onderstaande foto toont de juiste manier om het takel te bevestigen. (de boei is wel een mooi detail, zie je niet dikwijls)

full

Piet,

Bedankt voor deze info. Ik heb Mondfelt gevolgt en deze schrijft simelweg dat - zodra het anker boven water komt - het blok aan de ring gehaakt wordt om hem op te halen. Boven water is het anker nl. een stuk zwaarder.

Ik ga eens nadenken of ik het inderdaad aanpas.

Staat me bij dat ze nog een losse balk hadden, een penterbalk (of iets dergelijks;)) en via die balk takelde ze het anker op zijn plek.

Heb ik ook gelezen - maar op de echte Batavia niet teruggevonden...:(

Net even opgezocht in de pdf van de batavia rondleiding op blz 59

Aan de voorzijde van het bakdek steekt aan weerszijden een balk schuin naar voren. Dit zijn de kraanbalken waaraan de ankers worden uitgeworpen en gelicht. Als het anker is opgehaald, wordt het vaak aan een zijde tegen het schip aangetrokken. Daartoe wordt nog een balk, de penterbalk, gebruikt die recht opzij uitsteekt. Daar wordt het anker dan met de vloei aan bevestigd.

Hoi Hans, een veel voorkomende fout in de modelbouw van deze schepen is de bevestiging van het blok van het ankertakel aan de ring... Onderstaande foto toont de juiste manier om het takel te bevestigen. (de boei is wel een mooi detail, zie je niet dikwijls)

full

@piet, ik zie op veel oude scheepsmodellen (vb Hohenzollern, William Rex, Amarant ...) dat de bevestiging aan de ring zit (en op de foto's waar het zichtbaar is met een haak). Het kan natuurlijk tijdens een latere restauratie verkeerd aangebracht zijn, maar ben het nog niet anders tegengekomen.
Op een varend schip als de Shtandart is deze dan weer bevestigt zoals jij beschrijft.

@Hans, ik kwam nog een heel verslag tegen met mogelijk wat interessante plaatjes. Zelfs met 'vertalen' is er van de tekst niet veel touw aan vast te knopen (of moet eigenlijk zeggen "ankertakel aan vast te haken")

SHIPMAN :: Zobacz temat - KOTWICE ?AGLOWCÓW I WCZESNYCH PAROWCÓW

Verder nog wat informatie over het katten van een anker (zie oa blz248 ), ook aan het eind (blz 280-284) nog verschillende manieren om een anker te takelen en bevestigen aan kleine bootjes :D)

Text-Book of Seamanship - Part 5

Grt
Diederik

@Piet, ik zie op veel oude scheepsmodellen (vb Hohenzollern, William Rex, Amarant ...) dat de bevestiging aan de ring zit (en op de foto's waar het zichtbaar is met een haak). Het kan natuurlijk tijdens een latere restauratie verkeerd aangebracht zijn, maar ben het nog niet anders tegengekomen.
Op een varend schip als de Shtandart is deze dan weer bevestigt zoals jij beschrijft.
Grt
Diederik

Diederik, of het wel of niet correct is, dat weet ik natuurlijk nooit zeker, maar onderstaand verhaal heb ik uit één van de boeken van Orazio Curti.

Het ophalen van het anker gebeurd met de takel aan de ring.
De reden dat de ankertalie vastzit aan de schacht heeft te maken met het in noodgevallen ten anker gaan zodat talie en ankertouw elkaar niet in de weg zitten.
Op de modellen die wij maken is het anker nagenoeg altijd gekat en dan hoort de strop met talie om de schacht te zitten en niet aan de ring.
(aldus curti)

Het ophalen van het anker gebeurd met de takel aan de ring.
De reden dat de ankertalie vastzit aan de schacht heeft te maken met het in noodgevallen ten anker gaan zodat talie en ankertouw elkaar niet in de weg zitten.
Op de modellen die wij maken is het anker nagenoeg altijd gekat en dan hoort de strop met talie om de schacht te zitten en niet aan de ring.
(aldus curti)

Als ik het goed begrijp (in lekentaal) werd het anker eerst met de dikke ankerkabel omhoog gehesen vanaf de zeebodem tot het wateroppervlak, vervolgens door de ring net boven water aangehaakt, een stukje omhoog gehesen met de takel via de grote balk (kraanbalk) en vervolgens met hulplijnen via een kleinere balk (penterbalk) van vertikaal naar horizontaal getrokken en verder op z'n plaats gemanoeuvreerd, waarbij tevens de haak van de ring werd losgemaakt en aan de schacht van het anker werd bevestigd.

Het hangt er dus in feite vanaf in welk stadium je het anker wil weergeven: bij het uit het water 'hengelen' met de haak aan de ring (zie foto) of volledig gekat langs de romp met de haak aan de schacht.

Ik ben nog niet helemaal zeker van de termen en vind het 'switchen' hierin tussen Engels en Nederlands lastig, verbeter me zo nodig:

? omhoogtakelen = penteren = katten
? kraanbalk = katbalk = cathead = grote balk, schuin naar voren bij het galjoen, vaak afgewerkt met kattekop:evil:
? takel = talie = cat tackle = touwwerk van boven door de schijven in de kraanbalk, van onder door een blok met haak
? penterbalk = fish davit = spanshackle = smallere balk meestal van opzij door de balustrade van het bakdek, kan voor verschillende 'takel doeleinden' gebruikt worden. De hulplijnen vanaf deze balk zouden dan de 'fish tackle' heten. Ook worden door Lavery 'stoppers' en 'shank painters' beschreven, waarmee nog twee andere ankers van de sovereign (hieronder) tegen de romp vastgezet zijn.

full

Bron: "Arming and Fitting of English Ships of War 1600-1815" Brian Lavery (blz 52)

Hmm.

De Penterbalk kan ik maken, dat is niet zo'n punt. Heb ik gelijk een punt waaraan het anker vastgesjord kan worden.

Ring of strop wordt dan lastiger. Ik heb al het nodige touwwerk aan het anker zitten, ik zou er dan nog een strop bij moeten maken. Wordt het wel een vol anker.

Hmm.

Ring of strop wordt dan lastiger. Ik heb al het nodige touwwerk aan het anker zitten, ik zou er dan nog een strop bij moeten maken. Wordt het wel een vol anker.

Het blijft natuurlijk altijd je eigen keus Hans, ik denk niet dat iemand er over valt als je het laat zoals het is. Ik wou slechts behulpzaam zijn met kennis die ik ook uit boeken heb gehaald in de loop der jaren. Het zijn slechts details die meestal niemand opvalt als je model gereed is.

Alles duidelijk! Bedankt allemaal. Ik post later een foto hoe ik het uiteindelijk gedaan heb.

Tribute

Mijn vrouw is soms bang dat ze me volledig verliest aan het bootje, zoals zij dat zegt.

Omdat ik haar zeker niet vergeet heb ik een van de hoofdjes op het dek naar haar gemodelleerd.

Zal in het echt nooit zo gebeurd zijn, maar daar heb ik maling aan :D

Voor mijn lieve vrouw Thea:

full

In zo'n geval lijkt het me geheel terecht om van de werkelijkheid af te wijken. De beelden op de Batavia replica zijn tenslotte aannames. Niemand die kan zeggen dat het geen dame kan zijn :) Vrouwen aan boord zouden ongeluk brengen. Maar ik ben wel meer vrouwelijk beeldhouwwerk tegengekomen.

Back