Horten XL electro van LCtech

Filmpje is er wel, maar het is een besloten facebookgroep. Als je niet lid bent krijg je het niet te zien. Even "Horten XL airmaniacs" opzoeken en lid worden (duurt een paar uur).
 
Stini 1. Voor wat bizonderheden, zie draadje Vliegende Vleugel Zwevers.
upload_2023-3-19_10-2-6.png
 
Verder met de neuslijst - of althans een deel daarvan. De beplanking komt op deze lijst te liggen. Ik heb deze lijst ruim overmaats gesneden - hij moet na verlijming dus nog op maat geschuurd worden. Bij verlijming gebruik ik een aluminium L-profiel van 2 meter lang om de lijst exact recht te krijgen.
Vreemd - de wortelrib en die daarnaast (nr 2) zijn te kort. Er ontstaat een spleet tussen deze ribben en de neuslijst. Dit zelfde probleem is ook te zien in de bouwfoto’s op FB. Het ligt dus niet aan mij. Een paar stukjes balsa lossen dit probleem eenvoudig op. Daarnaast lijkt er ook een fout in de tekening te zitten. De neuslijst op tekening ligt 6 mm naar achteren. (Je zou dus denken dat alle ribben 6 mm te lang zijn. Ik zal het eens navragen in de FB-groep.
48C48982-DF86-4F44-A493-0B6C7805D62E.jpeg
81C72531-7E2B-40E5-A822-3E26CF3A7B2E.jpeg
B053BF03-B1B2-4B36-B9A4-D842F78AA7F9.jpeg
C71AFC2A-6ECB-415A-93AD-FCF3400D8925.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nu zover dat de eerste delen van de vleugelbeplanking aangebracht kunnen worden.
Er wordt 2 mm balsa voorgeschreven. In de FB-groep wordt geadviseerd om vooral lichte plankjes aan de tippen te gebruiken. Gelukkig heb ik nog een partijtje 2 mm balsa liggen. (28 stuks nodig!) Ik heb de plankjes op gewicht geselecteerd en gebruik 33-35 gram voor de wortel en 25-28 gram voor de tippen.
Nog een paar tips;
-tijdens het beplanken klem ik de romp tegen de vleugelwortel om te voorkomen dat er een spleet ontstaat.
-ik bevochtig de plankjes die in de sterkste kromming moeten worden gemonteerd. (Alleen buitenzijde)
C820FEA4-B172-4122-A5E4-9B027521660B.jpeg
99D908B9-FAF5-4DAB-BCA9-880D96EDF458.jpeg
C5C94CD9-7FB0-49D7-AB57-2935D8266180.jpeg
 
Het bouwplan laat geen indekking zien ter plaatse van de servo’s. Ik zie een aantal nadelen van deze constructie:
- bij de-montage van de servo moet de folie open gesneden worden.
- het folieen van de vleugel wordt bemoeilijkt omdat de stuurstangen al voor het folieen gemonteerd moeten worden.
- de stuurstangen moeten door een gat in de folie naar buiten worden geleid.
Daarom wil ik servo-deksels aanbrengen. Ik weet alleen nog niet hoe…
D20839B6-286C-4FBC-8F7C-CE6AD0F8E584.jpeg

Een mooi voorbeeld van de orginele constructie

5214C797-04B2-4FE8-B5E9-8B999DECB7AA.jpeg
 
Misschien aan de zijkant van de ribben, van de servo, een vierkant latje verlijmen, daarop de balsa afdichting schroeven. Door het balsa maak je de koppeling van servo naar de hevel.
 
Misschien aan de zijkant van de ribben, van de servo, een vierkant latje verlijmen, daarop de balsa afdichting schroeven. Door het balsa maak je de koppeling van servo naar de hevel.
Heb ik ook aan gedacht maar dan wordt een flink deel van de vleugel ingedekt en juist de transparante indekking vind ik erg mooi.. Zie als voorbeeld hieronder.
D585E9E6-889E-4813-A46C-58447A314DEC.jpeg
 
upload_2023-5-5_14-53-22.png



Ik weet niet of er iemand hier ervaring meet heeft?
Blijkbaar heten deze Swingees je sturing gaat hier van horizontaal naar verticaal.
Ik heb ooit een soortgelijk systeem gezien op de beurs in Dortmund maar nooit gebruikt gezien in een model.
Geen idee of je ze ergens kan kopen.
Lijkt me wel een mooi manier om alles in de vleugel te houden.

upload_2023-5-5_14-57-22.png
 
Ik al heb zeker 25 jaar zo'n blauw kunststof setje (had er 4 maar kan er nu nog 3 vinden in mijn doosje).
Nooit gebruikt, en zal het niet gebruiken, hoewel ze zeker niet slecht zijn. Ze gaan een beetje zwaar maar weinig of geen speling.
Echt dun zijn ze ook niet, te dik voor mijn dunne profielen.
Op verzoek kan ik ze opsturen.
 
Blijkbaar heten deze Swingees je sturing gaat hier van horizontaal naar verticaal.
Dit is een variant op het RDS = Rotary Drive System.
Alleen zit er hier een extra component tussen in de vorm van de arm die, geleid door de sleuf, de haakse koppeling in het roervlak aanstuurt.
Lijkt me gemakkelijker ruimte/speling te kunnen ontwikkelen dan de RDS systemen die via de servo rechtstreeks een gebogen as in een 'bakje' laten glijden dat in het roervlak zit.

Groeten, Jan.
 
Ietwat offtopic, maar in diverse post wordt verwezen naar de bouw van de ADAMAS van Berrie, i.v.m. hoe hij zijn RSD aansturing realiseert, maar de zoekfunctie levert niet..
Is het te lang geleden, of zoek ik met de verkeerde data?

Groeten, Jan.
 
Leuk om te zien, ik kende dit niet, ik heb op YouTube enkele filmpjes gevonden hoe je duidelijk kan zien hoe dit werkt.



Zou een mooie oplossing kunnen zijn om niet met stuurstangen door de vleugel te moeten lopen.
 
Laatst bewerkt:
In mijn Pace heb ik op rolroeren altijd RDS ingebouwd. Met een opnemer van Oberflugmodellbau en de rest zelf gemaakt.
https://oberflugmodellbau.de/rds-system-b
Voor de tweede Funk die ik nu aan het bouwen ben heb ik weer RDS gepland. Daarvoor dunnere servo's en een nieuwe Spline gemaakt door Ober.
Hier een foto van de servo met spline en armpje voor de Pace en de armpjes voor de Funk, die nog moeten worden ingekort vóór de inbouw.
RDS-linkage.jpg


Ik zet de servo wat scheef in de vleugel zodat de arpje zo min mogelijk glijden in het rolroer, maar bij kleinere uitslagen vrijwel alleen een op-en-neer beweging maken.
RDS-installation-b.png
IMG_20230509_154643.jpg


De arm is nu van 2.5 mm staaldraad, getrapt geslepen naar 2 en 1.6 mm om goed in het rolroer te passen.
De volgende worden van 2.5 mm stalen buisjes (2.1 inwendig) waarin 2.0 > 1.6 mm staal komt.
Het slijpen doe ik in mijn draaibankje met een Proxxon slijpsteen en daarna een polijstschijfje op de plaats van de beitel.
 
Back
Top