Horten XL electro van LCtech

Hallo Frederik,
Dank voor de vertaling en verheldering van het Franse artikel. Ik had al een poging gedaan om het artikel te vertalen met Google Lens. Dat gaf een "interessant" resultaat. Zie hieronder.
Even een vraag: (voor de zekerheid)
Je schrijft: Mixer 2: hoogte met de Ailerons +/- 75% ; betekend dit hoogte moet worden gemixed naar de ailerons? Dit kon ik niet afleiden van het Franse artikel.

Bekijk bijlage 531480 Bekijk bijlage 531481


De vertaling "diepte aandrijving" => hoogte

de vertaling aileron rijdt lift moet je vertalen Aileron naar hoogte 50%



Je moet je eigenlijk inbeelden dat je achter het toestel staat en dat je je stick naar achter trekt de stuurvlakken aan de binnenkant van je vleugel zullen naar boven gaan maar de midden stuurvlakken (ailerons) niet.
Daarom dat mixer 2 hoogte ook de ailerons naar boven aanstuurt met 75%

Ga je de ailerons aansturen dan gaan de midden stuurvlakken werken maar de stuurvlakken tegen de romp niet (hoogte).
Daarom dat mixer 3 Ailerons met de hoogte aanstuurt met 50%

Ik vermoed dat de verschillende percentages ontstaan zijn door de verschillende roer uitslagen als ook hun verschil in oppervlakte.
 
De vertaling "diepte aandrijving" => hoogte

de vertaling aileron rijdt lift moet je vertalen Aileron naar hoogte 50%



Je moet je eigenlijk inbeelden dat je achter het toestel staat en dat je je stick naar achter trekt de stuurvlakken aan de binnenkant van je vleugel zullen naar boven gaan maar de midden stuurvlakken (ailerons) niet.
Daarom dat mixer 2 hoogte ook de ailerons naar boven aanstuurt met 75%

Ga je de ailerons aansturen dan gaan de midden stuurvlakken werken maar de stuurvlakken tegen de romp niet (hoogte).
Daarom dat mixer 3 Ailerons met de hoogte aanstuurt met 50%

Ik vermoed dat de verschillende percentages ontstaan zijn door de verschillende roer uitslagen als ook hun verschil in oppervlakte.
Helemaal duidelijk! Daarvoor dank! Zou leuk zijn als je je ook laat verleiden om een Horten te gaan bouwen!;)
 
Helemaal duidelijk! Daarvoor dank! Zou leuk zijn als je je ook laat verleiden om een Horten te gaan bouwen!;)
Ik heb net de Aeronaut Soleo gebouwd maar die moet zijn maiden nog vliegen

Ik heb er 4 op het verlang lijstje staan lijstje

Horten XL Ludo Clavier

HX3 te koop Zeller Modelbouw => https://zeller-modellbau.com/zeller-modellbau-flugmodelle/hx3-kit-2610-mm/

Pioneer III van AR Flugmodelle 3m cnc kit (romp lijkt me moeilijk af te werken, vooral om een mooie GFK look te krijgen)

Amokka RC-Europe https://www.rc-europe.eu/vliegtuigen/rceurope-laserkits/amokka-flying-wing

Horten HIII e 4100mm Elektro-Version https://shop.fun-modellbau.de/de/La...halkett--lasercut-wood-kit-fun-modellbau.html
 
Het is wel een aparte kleppen configuratie en aansturing.
Normaal gesproken zitten bij een pijlvleugel de roeren voor hoogte en richting (a.k.a. Elevons) zoveel mogelijk naar de tip. Daar hebben ze het meeste effect op hoogte en rol. Om bij het sturen van rol gieren in de verkeerde richting tegen te gaan ('haak effect'), worden bij een Horten tegelijkertijd soms ook andere kleppen aangestuurd. Met als doel extra weerstand op de naar beneden gaande vleugel op te wekken.
Is de pijlstelling 30 graden of meer, dan kan een klep in het midden van het vliegtuig ook als hoogteroer gebruikt worden (klep uitslag naar beneden geeft dan up).
Zit er geen handleiding bij de bouwdoos met meer duidelijkheid hoe de kleppen aan te sturen? Het vliegtuig stuurt immers prima op het filmpje, dus ik ben wel benieuwd wat de gedachte van kleppen halverwege de vleugel is.
 
Ik heb net de Aeronaut Soleo gebouwd maar die moet zijn maiden nog vliegen

Ik heb er 4 op het verlang lijstje staan lijstje

Horten XL Ludo Clavier

HX3 te koop Zeller Modelbouw => https://zeller-modellbau.com/zeller-modellbau-flugmodelle/hx3-kit-2610-mm/

Pioneer III van AR Flugmodelle 3m cnc kit (romp lijkt me moeilijk af te werken, vooral om een mooie GFK look te krijgen)

Amokka RC-Europe https://www.rc-europe.eu/vliegtuigen/rceurope-laserkits/amokka-flying-wing

Horten HIII e 4100mm Elektro-Version https://shop.fun-modellbau.de/de/La...halkett--lasercut-wood-kit-fun-modellbau.html
Ik heb een soortgelijk lijstje!:D
In eerste instantie had ik mijn zinnen gezet op de Orion 7 van Nurflugel Modell technik. http://www.nurfluegel-modelltechnik.de/index.html
Helaas zijn zij gestopt met leveren.
Vervolgens viel mijn oog op de HX3. Ook een mooie kist maar uiteindelijk heb ik toch de voorkeur gegeven aan de Horten XL van Ludo Clavier.
De Amokka is een "must-do" op mijn lijstje maar moet even wachten!
Mijn ultieme doel is een Horten IV (evt van Fun-Modellbau). Maar eerst dus even wat ervaring met Hortens opdoen voordat we met een dergelijk project beginnen!
 
Ik heb niet zo'n lijstje, maar ik zoek wel af en toe internet af of er nog iets nieuws verschijnt op dit gebied... overigens heb ik voorlopig voorkeur voor een swept-wing vliegende vleugel zwever mét winglets, ik vind dat persoonlijk een iets logischer oplossing.
Zou dit geen opstart kunnen zijn voor een nieuw draadje op dit forum, "vliegende vleugel zwevers gezocht"?
 
Laatst bewerkt:
Of deze voor op de helling @Dopieman:
upload_2023-3-15_11-46-56.png
 
Het is wel een aparte kleppen configuratie en aansturing.
Normaal gesproken zitten bij een pijlvleugel de roeren voor hoogte en richting (a.k.a. Elevons) zoveel mogelijk naar de tip. Daar hebben ze het meeste effect op hoogte en rol. Om bij het sturen van rol gieren in de verkeerde richting tegen te gaan ('haak effect'), worden bij een Horten tegelijkertijd soms ook andere kleppen aangestuurd. Met als doel extra weerstand op de naar beneden gaande vleugel op te wekken.
Is de pijlstelling 30 graden of meer, dan kan een klep in het midden van het vliegtuig ook als hoogteroer gebruikt worden (klep uitslag naar beneden geeft dan up).
Zit er geen handleiding bij de bouwdoos met meer duidelijkheid hoe de kleppen aan te sturen? Het vliegtuig stuurt immers prima op het filmpje, dus ik ben wel benieuwd wat de gedachte van kleppen halverwege de vleugel is.
Ik was ook verbaasd over de setup van de vleugelkleppen. Maar de buitenste klep is maar 20 cm lang. De rolroeren zijn 45 cm en zullen dus wel effectief zijn. Mocht er toch nog een haakeffect (negatief giermoment) bestaan dan zou ik de buitenste kleppen kunnen gebruiken om weerstand te genereren in de binnenbocht. Dit moet dan wel weer gecompenseerd worden met het rolroer in de binnenbocht. Je krijgt dan waarschijnlijk een soort van split flap benadering (zoals op de B2).
Bij de bouwdoos zit geen handleiding. Er wordt verwezen naar een artikel dat ooit in een frans modelbouwblad heeft gestaan.(PDF) (vertaald door Frederik)
 
Ik heb niet zo'n lijstje, maar ik zoek wel af en toe internet af of er nog iets nieuws verschijnt... overigens heb ik voorlopig voorkeur voor een swept-wing vliegende vleugel zwever mét winglets, ik vind dat persoonlijk een iets logischer oplossing.
Zou dit geen opstart kunnen zijn voor een nieuw draadje op dit forum, "vliegende vleugel zwevers gezocht"?
Lijkt me leuk! Een draadje waar het laatste nieuws op het gebied van vliegende vleugels wordt gedeeld!
 
Ik heb niet zo'n lijstje, maar ik zoek wel af en toe internet af of er nog iets nieuws verschijnt... overigens heb ik voorlopig voorkeur voor een swept-wing vliegende vleugel zwever mét winglets, ik vind dat persoonlijk een iets logischer oplossing.
Zou dit geen opstart kunnen zijn voor een nieuw draadje op dit forum, "vliegende vleugel zwevers gezocht"?

Das een goed idee Ik weet dat je op Duits fora meestal een aparte topic hebt Nurflügels.

Zo zie je andere bouwdozen en verkooppunten die je anders niet zou vinden.
Goed idee!
 
@Bart, lijkt mij ook een leuk draadje, ik sub m alvast.

@Willem, heb je link van de Bombi? Lijkt wel wat op t prandtl-plankie FVT3.

@Dopieman, ik zou Ludo Clavier vragen wat zijn redenen zijn geweest voor deze kleppen- en roerenconfiguratie, en of hij ervaring heeft met dit model met ailerons aan de buitenkanten. Nu heb je immers nog gelegenheid om een andere configuratie in te bouwen, die wat efficiënter vliegen geeft dan met weerstandskleppen die nodig om bochten te kunnen vliegen.
 
Hallo allen,

I heb gisteren een filmpje gevonden op Facebook hoe alles nu aangestuurd wordt en wat ik tot nu toe heb uitgelegd klopt.

Maar wat niet vermeldt wordt in het artikel is dat de buitenste Flaps\Spoiler worden aangestuurd op de rudder stick.
Alleen maar een kleine nuance in het artikel geeft dit weer. Hij schrijft "je moet opletten dat je niet te veel op het pedaal drukt bij het ingaan van een bocht want dan kan hij snel gaan spinnen".
Met de pedaal dacht ik eerst dat hij refereerde naar de vliegsnelheid, dat als je te snel een bocht aanvliegt hij ging spinnen.
Er wordt eerder gerefereerd naar de pedalen die in een vliegtuig de rudder is. Daarom dat hij ook in het artikel schrijft dat hij niet moeilijker te vliegen is dan een 3 assige zwever van dezelfde grote.

Zoals andere vliegers hier hun zorg uitdrukte over het negatief "gieren, yawing of in het Franse artikel "lacet" moet je wel degelijk de spoiler op de rudder stick staan hebben en blijkbaar zou dit fantastische werken.
Deze wordt negens met de rolroer functie gemixt (rol =>rudder) ik vermoed dat vliegen op gevoel hier nodig is en moeilijker in te stellen voor iedere aanvlieg hoek.

Dit is ook (moeilijk) te zien op 1 van de foto's, je ziet het toestel in een bocht naar links en enkel de linker spoiler aan de tip staat duidelijk naar boven in combinatie met wat je een normale rolroer uitslag zou noemen op de ander vleugel stuurorganen.

Nog enkele koppen koffie meer aan de keukentafel om dit in je zender te gooien. Vooral dat je de servo maar in 1 weg mag aansturen of je hebt schade moest je de flap per ongeluk naar beneden duwen.
Zo denk ik wel dat je de servo moet begrenzen en/of de servohevel verplaatsen dat dit mechanisch niet mogelijk is, servo van 0 tot 150% aansturen waarschijnlijk heb je wel wat servoweg nodig om die 70° te halen op de spoilers aan de tippen.
Waarschijnlijk ook sterke servos nodig...

Groeten,

Frederik
 
Die roer combinatie klinkt logisch. Voor een bocht naar rechts:
  • Rechter vleugel tip roer ('spoiler') een flinke uitslag naar boven.
    Effect: Rol rechts; Up; Gier rechts (tgv de grote profiel weerstand van de kleine klep met flinke uitslag).
  • Linker vleugel middelste en binnenste roeren een kleine uitslag naar onderen.
    Effect: Rol rechts; Down; Gier links (tgv een grotere geïnduceerde weerstand).
Up en down moeten elkaar dan compenseren. Blijft over een klein gier effect naar rechts en een flinke rol naar rechts.

Sturen met weerstandskleppen is op zich nog niet zo verkeerd bij een horten. Je kan dan met minder tipverdraaiing toe. Bij het sturen is er weliswaar wat extra weerstand, maar bij rechtuit vliegen juist wat minder (door de kleinere tipverdraaiing, met name bij snel vliegen).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een achtergrond in het deltavliegen (mandragend), en daar is een specifiek type (toestellen met een extreem hoog aspect ratio) dat om de topas met weerstandskleppen gestuurd wordt. Dit is een klep die vlak op de extrados ligt en zich opricht in de luchtstroom.
Mijn Stini 1, een vintage RC vliegende vleugel, bleek extreem last van haakeffect te hebben, zodat ik gaandeweg de expo verhoogde tot de buiten-elevon niets meer deed, het toestel ging toen soepel de bocht om.
Ik denk dat je op de Horten XL die weerstandsroeren gewoon op richting kan aansturen, en dan voor de afzonderlijke servo's de uitslag omlaag elimineren in het servo uitslagen menu. Kan je meteen de uitslag omhoog bescheiden houden om te voorkomen dat het toestel in een vrille duikt, het is natuurlijk zo dat de omhoog gaande klep weerstand vergroot en lift verkleint zodat die kans ontstaat, maar op de Stini werkt het goed.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allen,

I heb gisteren een filmpje gevonden op Facebook hoe alles nu aangestuurd wordt en wat ik tot nu toe heb uitgelegd klopt.

Maar wat niet vermeldt wordt in het artikel is dat de buitenste Flaps\Spoiler worden aangestuurd op de rudder stick.
Alleen maar een kleine nuance in het artikel geeft dit weer. Hij schrijft "je moet opletten dat je niet te veel op het pedaal drukt bij het ingaan van een bocht want dan kan hij snel gaan spinnen".
Met de pedaal dacht ik eerst dat hij refereerde naar de vliegsnelheid, dat als je te snel een bocht aanvliegt hij ging spinnen.
Er wordt eerder gerefereerd naar de pedalen die in een vliegtuig de rudder is. Daarom dat hij ook in het artikel schrijft dat hij niet moeilijker te vliegen is dan een 3 assige zwever van dezelfde grote.

Zoals andere vliegers hier hun zorg uitdrukte over het negatief "gieren, yawing of in het Franse artikel "lacet" moet je wel degelijk de spoiler op de rudder stick staan hebben en blijkbaar zou dit fantastische werken.
Deze wordt negens met de rolroer functie gemixt (rol =>rudder) ik vermoed dat vliegen op gevoel hier nodig is en moeilijker in te stellen voor iedere aanvlieg hoek.

Dit is ook (moeilijk) te zien op 1 van de foto's, je ziet het toestel in een bocht naar links en enkel de linker spoiler aan de tip staat duidelijk naar boven in combinatie met wat je een normale rolroer uitslag zou noemen op de ander vleugel stuurorganen.

Nog enkele koppen koffie meer aan de keukentafel om dit in je zender te gooien. Vooral dat je de servo maar in 1 weg mag aansturen of je hebt schade moest je de flap per ongeluk naar beneden duwen.
Zo denk ik wel dat je de servo moet begrenzen en/of de servohevel verplaatsen dat dit mechanisch niet mogelijk is, servo van 0 tot 150% aansturen waarschijnlijk heb je wel wat servoweg nodig om die 70° te halen op de spoilers aan de tippen.
Waarschijnlijk ook sterke servos nodig...

Groeten,

Frederik
Hallo Frederik,
Kun je de link van dat filmpje delen? Ik heb diverse filmpjes gezien waar de remfunctie met spoiler goed te zien is maar de kleppensturing in de bochten heb ik niet kunnen ontrafelen. Hieronder een paar screenshots van de remfunctie,
CDE106D8-515E-4159-BA45-2CC9891C562A.jpeg
D4C42E36-1C85-4021-ABDE-C37B2FDEC3D8.jpeg
3A3DB730-52D2-4626-8740-268467D75745.jpeg
 
Ik heb een achtergrond in het deltavliegen (mandragend), en daar is een specifiek type (toestellen met een extreem hoog aspect ratio) dat om de topas met weerstandskleppen gestuurd wordt. Dit is een klep die vlak op de extrados ligt en zich opricht in de luchtstroom.
Mijn Stini 1, een vintage RC vliegende vleugel, bleek extreem last van haakeffect te hebben, zodat ik gaandeweg de expo verhoogde tot de buiten-elevon niets meer deed, het toestel ging toen soepel de bocht om.
Ik denk dat je op de Horten XL die weerstandsroeren gewoon op richting kan aansturen, en dan voor de afzonderlijke servo's de uitslag omlaag elimineren in het servo uitslagen menu. Kan je meteen de uitslag omhoog bescheiden houden om te voorkomen dat het toestel in een vrille duikt, het is natuurlijk zo dat de omhoog gaande klep weerstand vergroot en lift verkleint zodat die kans ontstaat, maar op de Stini werkt het goed.
Heb je een foto van de Stini 1?,
 
Hallo Frederik,
Kun je de link van dat filmpje delen? Ik heb diverse filmpjes gezien waar de remfunctie met spoiler goed te zien is maar de kleppensturing in de bochten heb ik niet kunnen ontrafelen. Hieronder een paar screenshots van de remfunctie,
Bekijk bijlage 531924 Bekijk bijlage 531925 Bekijk bijlage 531926


Vertaald wat hij uitlegt:

ik geef:

Up
Down
Ailerons links
Ailerons rechts
Le spoiler qui fonctionne comme la dérive
De spoiler die werkt als het richtingsroer => hier zie je alleen de linker spoiler naar boven gaan (rudder stick naar links) daarna richting roer rechts.
Dan laat hij de spoilers functie zien => spoilers naar boven aan de wing tips alle andere kleppen naar beneden.

Ik heb de link gedeeld hopelijk kan je het filmpje bekijken.

Groeten,

Frederik
 

Vertaald wat hij uitlegt:

ik geef:

Up
Down
Ailerons links
Ailerons rechts
Le spoiler qui fonctionne comme la dérive
De spoiler die werkt als het richtingsroer => hier zie je alleen de linker spoiler naar boven gaan (rudder stick naar links) daarna richting roer rechts.
Dan laat hij de spoilers functie zien => spoilers naar boven aan de wing tips alle andere kleppen naar beneden.

Ik heb de link gedeeld hopelijk kan je het filmpje bekijken.

Groeten,

Frederik
Helaas…video not available..
Heb je een titel van het filmpje?
 
Back
Top