Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Die tip met die houtjes is een goeie! Ga ik toepassen op de linker vleugel!Meestal gebruiken we er het Engelse woord "webbing" voor.
Deze opmerking komt te laat maar... als je aan weerszijden stukjes steviger hout (restjes lat van de liggers, of stukjes triplex) over de webbing heen legt, kan je daar een lijmklem op zetten en wordt de kracht over boven- en onderligger verdeeld.
Verf roer latjes in verschillende lengte/dikte zijn erg handig voor opspannen.Meestal gebruiken we er het Engelse woord "webbing" voor.
Deze opmerking komt te laat maar... als je aan weerszijden stukjes steviger hout (restjes lat van de liggers, of stukjes triplex) over de webbing heen legt, kan je daar een lijmklem op zetten en wordt de kracht over boven- en onderligger verdeeld.
Hallo,
Mooi om deze tot leven te zien komen!
Toch even kijken of ie ook niet op mijn bouwtafel zou passen...maar zonder bouwomschrijving lijkt me dit toch wel een hele uitdaging.
Groeten,
Frederik
Ik heb de Horten bij LCTech gekocht. (Ludo Clavier). Ik kreeg snel antwoord op mijn vragen en de communicatie was zeer prettig. Ik heb gevraagd wat hij mij kon aanbieden. Dat bleek de spanten-set, de vleugelverbinder (aluminium) + huls (glas) en de tekening te zijn. Hij kon geen onderdelen voor de aandrijflijn leveren. Misschien kan Airmaniacs dat wel. De stalen as die ik gekocht heb is inderdaad nogal gewichtig. (6 mm). Carbon is een mooie optie. Ik weet echter niet hoe carbon zich gedraagd in een spanconus (bij de prop) en setschroeven (bij de cardankoppeling). Je zou misschien aan de uiteinden staal moet gebruiken en het geheel met bussen in elkaar lijmen. Als ik problemen met het zwaartepunt krijg, lijkt mij dit wel een optie.Ik begin te denken dat de buitenste kleppen gebruikt worden als spoilers\butterfly met de midden ailerons als je hierboven naar de begin afbeelding van Youtube kijkt, lijkt me ook niet geheel onlogisch om een vliegende vliegen de vleugel stabiel te houden.
Heb je de short kit rechtstreeks bij LCTech aangekocht, ik zie dat Airmanics.EU (Frans bedrijf) hem ook aanbied met als opties motorisatie, servo's, carbon ligger en balsa paket.
De aandrijf as leveren ze in carbon, volgens mij heel wat gewicht besparing maar of dat veilig is, daar twijfel ik toch aan.
Een pultrusie buis met alleen vezels in lengterichting zal direkt barsten als je de motor aanzet
Mijn ervaringen met Horten-vleugels zijn:Hoogte: +/- 30 mm
Ailerons: Up +30mm \ Down -25mm
Spoilers 70°
Hallo Frederik,Ik heb het Franse artikel gelezen en weet hoe je hem moet afstellen.
Eigenlijk mag je hem in je zender niet als modeltype delta of vliegende vleugel instellen.
De uiterste stuurvlakken (liggend aan de wing tips) worden uitsluitend als "speed brakes" gebruikt deze worden ook gewoon vlak tegen de vleugel gemaakt omdat deze alleen maar naar boven klappen, niet naar beneden.
Hier moet dus geen afschuining voorzien worden
De stuurvlakken in het midden van de vleugel zijn de Ailerons
De stuurvlakken die tegen de romp liggen worden als hoogteroer beschouwd.
Hoe wordt dit nu gemixt in de zender, volgens mij, met vrije mixers
Mixer1
Volgens mij heb je deze mixer nodig om het hoogte stuurvlak van beide vleugels aan te sturen vleugel hoogte L moet volgen met vleugel Hoogte R
Mixer2
Hoogte met de Ailerons +/- 75%
Mixer3
Ailerons met de hoogte +/- 50%
Door bovenstaande toe te passen krijg je eigenlijk een delta mix
Mixer4
De spoilers (wing tips) worden up ingesteld met een hoek van 70° en gemixt met hoogte down -35 mm
Volgens het artikel worden de uitslagen gemeten aan de voet van de stuurvlakken dus ter hoogte van het scharnierpunt. (zal een Franse logica zijn, waarschijnlijk hebben Citroën rijders het hier minder moeilijk mee dan mezelf)
Hoogte: +/- 30 mm
Ailerons: Up +30mm \ Down -25mm
Spoilers 70°
Hier zijn waarschijnlijk wel wat liters koffie voor nodig, een paar uur aan de keukentafel met de handleiding en 6 servo's die waarschijnlijk een hele tijd niet doen wat jij wil.
Er wordt in het artikel geschreven dat het uiterst belangrijk is dat de vleugel juist en volgens plan gebouwd wordt.
Rollen is niet mogelijk en loopings gaat moeilijk, toch met de zwever versie omdat die blijkbaar te weinig massa heeft hiervoor).
Wat hij wel makkelijk doet is vrille\spin in het artikel raden ze aan om hier toch aandacht aan te besteden alsook de juiste vliegsnelheid.
Aan (te) hoge snelheid de bocht in draaien en je riskeert dat ie er als een boomerang uitkomt. De meest vliegende vleugels hebben inderdaad wel een of twee kielvlakken om dit juist te voorkomen.
De auteur waarschuwde er ook voor om niet teveel met het zwaartepunt naar achter te gaan, hij gaat dan zeer plezierig stabiel vliegen maar de kans dat hij gaat spinnen wordt groter en de kans dat je er hem uitkrijgt kleiner.
Maar dat maakt het waarschijnlijk net zo leuk, de kunst om met zo een Horten te vliegen. Het zou een goede zwever zijn voor mooie niet al te windige dagen.
Ik vind het een prachtig toestel, Ik ben bang dat er hier terug wat bouwdozen naar zolder gaan verhuizen als project 2024...
Groeten,
Frederik
Tja na jouw uitleg over hoe je de roeren moet gebruiken is dat logisch, hij heeft een afzonderlijk hoogteroer dus die delta mix is niet nodig.Eigenlijk mag je hem in je zender niet als modeltype delta of vliegende vleugel instellen.