Hoeveel B/C vliegers komend jaar

  • Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
H

hezik

Guest
Ik ben nu 3.5 jaar aan het vliegen. Daarvan vlieg ik 3 jaar wedstrijden, begonnen in de C, eerste jaar ergens onderin geeindigt, 2e jaar als 2e in de c en het 3e jaar in het middenveld van de B (laatste wedstrijd 3e plaats).

In die 3 jaar dat ik wedstrijden vlieg, zijn er structureel 'teveel' vliegers in de B en C, wat inhoudt dat er vluchtrondes komen te vervallen.

In die 3 jaar is hierin ook een stijgende trend waarneembaar; het aantal vliegers is groeiende. Ik weet dat er van MVC-MN volgend jaar weer aan aantal vliegers bijkomen, maar ook bv. dat mensen die dit jaar niet meededen, dit jaar wel weer meedoen, en dat mensen die al langer claimen mee te zullen gaan doen, dat nu waarschijnljik ook echt gaan doen.

Bij de laatste B/C wedstrijden hoorde ik wat mensen die de C vliegen een beetje mopperen dat ze het gevoel kregen dat het een 'spek-en-bonen' klasse begon te worden zo.

Ik denk dan ook dat de SC kunstvlucht er niet aan gaat ontkomen om nu toch een soort van oplossing voor dit probleem te vinden.

Uiteindelijk denk ik dat men gewoon moet gaan splitsen, dus elke klasse een eigen vliegdag. Denk dat er geen andere methode een duurzaam resultaat op zal leveren.

Hoe dan ook; zoals het er nu naar uitziet, heb je kans dat er volgend jaar op de 1e wedstrijddag 40 man klaarstaan (worst case scenario).

Om nu eens een beetje uit te vissen hoe en wat, vraag ik mij af wie er nu allemaal al zeker zijn dat ze gaan meedoen in de B of de C volgend jaar.

Dit om alvast een beetje een beeld te krijgen van de aantallen.

Zeg niet 'ik doe mee' als je nu eigenlijk al weet dat je het toch niet gaat doen.
 
Poll: Hoeveel B/C vliegers in 2010

[*]Ik ga C vliegen

[*]Ik ga B vliegen

[*]Mits ik mij niet invlieg (A), vlieg ik B

Tussenstand:

results.cgi
 
Via een poll loop je het risico dat er door diversen aangeklikt wordt terwijl men niet gaat vliegen. Diverse vliegers zullen niet bereikt worden omdat ze niet actief zijn op dit forum. Je zal er daarom niet onderuit kunnen dit via mail en een opgave van naam te doen.

Ik denk wel dat de subcommissie al in een vroeg stadium het aantal potentiele deelnemers in kaart moet brengen om een dergelijke wijziging voor volgend seizoen al in te voeren.
Ik heb het overigens zelf niet zo bezwaarlijk gevonden dat er bij de 1e twee wedstrijden in de B slechts ruimte was voor twee ronden.
 
Laatst bewerkt:
Voor de duidelijheid; het is geen kritiek op de SC van mijn kant, ik denk dat men de afgelopen jaren niet anders had kunnen of moeten doen. Denk alleen wel dat het voor het komende jaar wel eens noodzakelijk zou kunnen zijn om iets van een oplossing te verzinnen.

De poll is inderdaad een hoogst-riskant iets op een open forum, maar kan wel een leuk beeld geven. Het gaat mij meer om de reacties van de 'forum-F3A-vliegers'.

Een redelijk deel van de 'niet-forum-F3A-vliegers' kun je met redelijkheid wel van inschatten of die al dan niet meedoen. Mailen zou uiteraard nog effectiever zijn, maar dat zou meer iets voor de SC zijn.

Ik heb het tot nu toe ook niet als storend ervaren, en van de 3 jaar heb ik 2 jaar C gevlogen. Ik denk niet dat het een 'spek-en-bonen' klasse is, ook niet dat het zo behandeld is. Dat gezegd hebbende kan ik mij wel voorstellen dat het op den duur gaat frustreren als je een hele dag 'kwijt' bent voor 2 vluchten.

Ik denk dat het ook nog wel op te lossen zou zijn zonder extra velden, maar dan worden het wel dagen van 9 uur 's ochtends tot 6~7 uur 's middags. Iets wat ikzelf niet bezwaarlijk zou vinden, maar kan mij voorstellen dat het voor sommigen te veel zou zijn.

Een oplossing zou kunnen zijn om bv. 's ochtends de B klasse te vliegen (in z'n geheel) en daarna de C klasse. Voordeel daarvan is dat beide klasses 3 rondes kunnen vliegen, maar men niet 'verplicht' is de hele dag te blijven. De reden om eerst de B te houden, is om het mogelijk te houden dat B vliegers de C jureren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
splitsen? lijkt me nodig!

Een goed initiatief Hezik!

Uit de regio Deventer komen we volgend seizoen met zeker 3 mensen om mee te doen in de C klasse wedstrijden, maar we zijn ook bij 2 anderen wat enthousiasme aan het inbrengen. Het zouden er dus zo maar 5 kunnen worden :-).
Ik heb geen enkel bezwaar tegen vroeg opstaan, en als ik niet fout rijd zoals in Utrecht, lukt het me vast wel om rond 1/2 9 op een veld in het zuiden van Nederland aan te komen.
Nog een paar ideen:
Is naast B en C splitsen in ochtend en middag (dan ga je uit van gelijk blijvende vliegeraantallen?) het ook niet een optie om extra dagen in te gelasten? (zaterdag B, zondag C). Of op 1 datum verdeeld over 2 velden te vliegen? (utrecht/waddinxveen-oss/son).

De F3a wedstrijdenorganisatie is vast een visie aan het ontwikkelen, ik hoop dat ze ook wegen wat er in dit draadje geopperd wordt.
 
Splitsen is natuurlijk de volgende optie, dus elke klasse een eigen dag, maar heeft ook nadelen. Nadeel van splitsen is bijvoorbeeld dat het minder makkelijk is om B vliegers de C te laten jureren; men moet er dan speciaal voor op pad. Ook mis je de gezelligheid van beide teams bij elkaar. Splitsen is de optie die op termijn natuurlijk het meeste oplevert, maar ook de optie die het meeste werk is. Je moet dan 4 extra velden regelen en 4 complete juries.

Daarnaast mis je dan ook het voordeel dat instappers in de C al wat vooruit kunnen kijken op een wedstrijddag, kunnen kijken naar en leren van de B vliegers.

Ik ga inderdaad van dezelfde vliegersaantallen uit, maar wel van wisselende juries. Het voordeel van op de dag zelf splitsen, is dat je bv. niet om 9 uur aanwezig hoeft te zijn terwijl je eerste vluchtronde pas om 11:30 is, en dat je ook niet de hele dag aanwezig hoeft te zijn. Het maakt het voor een vlieger mogelijk om alleen de rondes van zijn eigen klasse aanwezig te hoeven zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
of een noord-zuid splitsing met een finale dag.... Ik ben benieuwd hoeveel mensen in het noorden wel belangstelling hebben maar nu niet meedoen omdat ze het te ver rijden vinden. Mensen, laat je horen!

Volkert
 
Sowieso B, of ik me ga proberen in te vliegen durf ik nu nog niet te zeggen.

Ik denk overigens dat nu (september) nog geen goed moment gaat zijn om te inventariseren, veel mensen weten nog niet wat ze willen, nieuwe beginners kunnen nog aantreden, etc....
 
Dat ben ik helemaal met je eens, maar ja, je moet ergens ooit beginnen en het leek mij goed deze discussie zo vroeg mogelijk te starten.

Een splitsing noord/zuid zie ik eigenlijk niet zo zitten. Vanuit competitie-oogpunt wordt dan niet iedereen door dezelfde jury gejureerd, en krijg je bv. ook met weersverschillen te maken.
 
Mart en ik zijn inmiddels voorzichtig begonnen met het trainen van losse stukken uit het nieuwe B-programma. Of we volgend jaar al direct de eerste wedstrijd B proeven, of eerst nog even C vliegen, weten we nog niet.

Groetjes,

Julius
 
Hoi Henri,

in principe wel. Het is alleen nog even kijken of ook de (laatste) wedstrijddagen een beetje te combineren zijn met mijn VWO-examen eind dit schooljaar.

Had ik overigens goed begrepen dat jij je volgend jaar zou proberen in te vliegen in de A klasse? Dat zou ik wel tof vinden! ;) 2 jaar in de C, en 1 jaar B en dan misschien gelijk naar de A! :)

Groet,

Julius
 
Laatst bewerkt:
Doe er een camping bij, dan is een weekendje ook niet zo'n probleem.
Kan er 's avonds misschien nog wel met shockies gestunt worden terwijl de barbecues met de brandstof die rijkelijk :grin: aanwezig is aangemaakt kunnen worden.
 
Hey,

Ik ben er in 2010 ook weer bij en ga in de B vliegen.

Ben al een tijdje losse figuren aan het vliegen geweest en vorige week de eerste hele programma's en dat viel me niet tegen.
 
Ah mooi, nieuwe aanwas in de B:p

Komende maanden ga ik Bas ook pushen om B te vliegen:mrgreen:
 
Back
Top