Hoe warm mag alles worden ? Motor,regelaar en accu. (lipo, nimh)

dan pak je gewoon een gemiddelde van de hele motor. men zegt dat je glimmende delen niet moet meten omdat ze meer warmte afgeven. zoek bijvoorbeeld een matt stukje waar een stickertje of dergelijke zit.

65 graden is best al warm

Op de buitenkant meet ik maximaal 60 graden, en dat is dan op een warme dag als vandaag, na een minuut of 5 redelijk lomp rijden, dus volgas wegtrekken, langere stukken op volle snelheid. Misschien is de motor overgeared, maar er zit een pinion op dat volgens de fabrikant (Absima) voor de 15 turns motor zou zijn, en ik heb er nu de 18 turns versie in, dan zou je verwachten dat het pinion niet te groot zou zijn.

Mannen,

Ik zit even te twijfelen en na wat zoek werk vraag ik het toch even.

Ik heb een Ezrun brushless motor (3656 4600kv) in mijn 2 WD (Short Course), met een 18/86 gearing.

Mijn motor word heet (80 graden) en de regelaar en batterij blijven koel. Dat kunnen volgens het topic 2 dingen zijn undergeared en overgeared. Twee tegenpolen toch?

Nu wil ik minder koppel om wheelspin beter te controleren en ik denk dat een 18/77 gearing hier wel bij past. De timing en punch staan al op de laagste stand.

Nu de vraag, mijn motor word, nu al, heet (80 graden) en de regelaar en batterij blijven koel. Dat kunnen volgens het topic 2 dingen zijn undergeared en overgeared. Twee tegenpolen toch?

Ik zelf denk undergeared, iemand anders nog een advies?

:help:

Gr Jan.

Laatst bewerkt:
Als het met de andere vertanding wel goed ging ben je nu overgeared !!

Je gaat ineens 9 tanden kleiner op je spur terwijl je met 2 of misschien 3 tanden op je pinion zou moeten werken.

De genomen stap zwaarder vertanden is nu ineens te groot...

Verzonden vanaf Tam-Tam V1.2.5

Als de motor niet erg heet wordt, maar de regelaar wel, dan is het motortoerental te hoog. In dat geval moet je dus een GROTER motortandwiel monteren.
Wordt de motor heet, maar de regelaar niet, dan wordt de motor te zwaar belast, en moet je een kleiner tandwiel monteren.
Worden zowel de motor als de regelaar te heet, dan is het hele systeem te zwaar belast, ook dan kun je proberen wat er gebeurt als je een kleiner motortandwiel monteert. Als zowel de motor als de regelaar dan minder warm worden, is het goed.
Zowel de motor als de regelaar mogen beslist niet warmer worden dan 100 graden Celsius, maar minder is aan te bevelen.
80 graden is wel aanvaardbaar.

de werking van borstelloze motoren en regelaars

Als het met de andere vertanding wel goed ging ben je nu overgeared !!

Je gaat ineens 9 tanden kleiner op je spur terwijl je met 2 of misschien 3 tanden op je pinion zou moeten werken.

De genomen stap zwaarder vertanden is nu ineens te groot...

Verzonden vanaf Tam-Tam V1.2.5

Ik heb de stap nog niet genomen, temp hoort bij de huidige gering.
Ik pas het wel aan in de tekst.

kijk eerst maar eens of je de temp wat lager krijgen kan. 17 of 16t pinion.
de motor temp zal dan omlaag gaan en de temp van de esc iets omhoog.
minder koppel krijg je dan niet. dat zou je met de slipper moeten doen of met je trigger finger

Laatst bewerkt:
... Ik heb een Ezrun brushless motor (3656 4600kv) in mijn 2 WD (Short Course), met een 18/86 gearing.
Ik wil minder koppel om wheelspin beter te controleren en ik denk dat een 18/77 gearing hier wel bij past ...
Stroom wil oplopen met derde macht van gearing and Kv . In jouw geval met factor (18/77 x 86/18)³ = (86/77)³ = 1,4, een 40% hogere stroom. Je regelaar en accu hebben blijkbaar de ruimte voor die extra stroom, je motor niet (meer).

En stroom loopt op met tweede macht van spanning.
Voorbeeldje: je van 4s naar 6s gaat, neemt spanning toe met factor anderhalf, en volgens rpm = Kv × spanning, zal motorentoerental met diezelfde factor 1,5 toe (willen) nemen. Echter, motorstroom wil toenemen met kwadraat van spanning, d.w.z met factor 1,5² = 2,25, een verdubbeling. Kunnen je accu, regelaar en motor dit aan? (Voor regelaar en motor sowieso een stroom-marge van 20-30% hanteren.)
Handig, simpel tabelletje met extra stroom bij één of twee cellen extra, met wat meer achtergrond:
motorstroom loopt veel sneller (kwadratisch) op dan accuspanning

Zie ook deze leuke demo (hoewel 2e en 3e macht niet in demo verdisconteerd zijn)
www.scriptasylum.com
-> RC calculations
full

-> Other tools menu
-> BL parameter comparison
en ook het gears menu.
Zeer handige site voor e-volk, loop maar eens door de diverse menu-items, met name het electrical menu. Toevoegen aan favorieten?

de motor temp zal dan omlaag gaan en de temp van de esc iets omhoog ...
Waarom/waardoor gaat de temperatuur van de regelaar omhoog?

Laatst bewerkt door een moderator:

Waarom/waardoor gaat de temperatuur van de regelaar omhoog?

Een brushless regelaar regelt het toerental van de motor door snel de wikkelingen van de motor onder stroom te zetten in een bepaalde volgorde, zodat deze gaat draaien. Wat ik begrepen had is dat hoe sneller de motor draait, hoe vaker de regelaar moet "schakelen" en dit geeft extra warmte. Door een kleiner tandwiel te kiezen zal de motor meer op toeren kunnen komen en kan het dus gebeuren dat de regelaar iets warmer gaat worden.

Bij borstelmotoren is dit anders, daar wordt het "schakelen" van de stroom naar de windingen door de collector gedaan, en heeft de regelaar daar geen rol in.

PK heeft klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt, of de uitleg te veel willen versimpelen. Vandaar mijn vraag. Ze hebben het daar over commutatie-frequentie. De chopping/pwm-frequentie is hoger (8, 16, 32kHz) dan commutatiefrequentie (toerental x magneetpolen / 2 / 60). Chopping-frequentie heeft beetje invloed op temperatuur, commutatie is daarin al verdisconteert.

Bij een borstelloze regelaar wordt de snelheid van de motor bepaald door de frequentie waarin de spoelen aangestuurd worden. Bij lage toeren hoeft een regelaar dus weinig te pulsen, maar hoe hoger het toerental wordt, hoe vaker de regelaar moet pulsen. Bij de standaard motoren met 3 spoelen en 2 polige magneet, moet de regelaar 6 x per omwenteling schakelen. Bij 1000 toeren dus 6000 maal per minuut, bij 50.000 toeren per minuut dus 300.000 per minuut oftewel 5000 keer per seconde. Per puls ontstaat er een klein beetje verlies in de eindtrap wat op zijn beurt warmte genereert. Hoe hoger het toerental van de motor dus is, hoe vaker de regelaar moet schakelen en des te warmer de eindtrap zal worden. Natuurlijk speelt de motor belasting ook mee met het warmer worden van de regelaar. Het bepalen van de overbrengingsverhouding moet dus na een testrit bepaald worden door zowel de temperatuur van de motor als die van de regelaar in acht te nemen.

te zwaar belast maar dat was al geschreven
de link staat ook onder basis info...

Laatst bewerkt:
De motor bepaalt wanneer brushless regelaar commuteert/schakelt, niet de regelaar zelf, de regelaar 'leest' de motor via het BEMF signaal. Brushless regelaars zijn geen Variable Frequency Drives (VFD) zoals in industrie. Een borstelloze motor is niet veel anders dan een borstelmotor met elektronische commutatie (regelaar) i.p.v. mechanische commutatie (koolborstels+ring).

Het vereenvoudigde PK verhaal geldt alleen bij vol-gas. Chopping/pwm modulatie wordt beschouwing gelaten. Signaal naar motor zit er zo uit, het gras is chopping om bij minder dan 100% gas. Trapeziumvorm is de commutatie, het gras is de chopping.
Meer info
SPEEDY-BL

Teillast_Motor.gif

Jullie zijn echt goed, het wordt steeds duidelijker nog één eigenwijze vraag.

Bij hoger toerental worden de motor en regelaar warmer, wanneer ik de spur nu kleiner of pinion groter doe maakt de motor minder toeren, zou de motor dan koeler blijven?

Voor dezelfde snelheid maak ik dan minder toeren, het gaat mij niet om de topsnelheid maar om minder koppel bij het wegrijden.

PS de motor heeft altijd op een 4wd sc gezeten en altijd goed gewerkt nu ik overgestapt ben naar 2wd is hij veel te krachtig en wil ik hem temperen zodat mijn triggerfinger minder gevoelig is.

Bij hoger toerental worden de motor en regelaar warmer, wanneer ik de spur nu kleiner of pinion groter doe maakt de motor minder toeren, zou de motor dan koeler blijven?
nope, de motor word dan warmer.
je moet juist meer toeren gaan maken. bij een hoger toerental word in jou situatie de regelaar warmer en de motor koeler waarschijnlijk

de motor temp zal dan omlaag gaan en de temp van de esc iets omhoog.
minder koppel krijg je dan niet. dat zou je met de slipper moeten doen of met je trigger finger
kan je ook wheely's maken?
slippen ze door?
andere banden?
http://users.telenet.be/elvo/2/5.html read more na deze pagina

Als ik met mijn rustler vxl met 25/36 gearing en stock banden een volle 2s lipo van 4000 mah leeg rij is de lipo koud, de regelaar een beetje warm en de motor meestal tussen de 60-70 graden.
als ik mijn vinger er dan opleg haal ik hem er snel weer af.
is deze temperatuur normaal?

bij vol gas heen en weer rijden wel.
als je routes gaat volgen en serieus rijden gaat dan zal de tem onderuit gaan.
standaard traxxas motor combo?

we hebben een soort parcours op een bmx baan, daar rijden we rondjes op.
ik geef bijna nooit volgas.
er zit een standaard velineon vxl set in.

Back