Hoe kom ik tot een keuze voor een profiel?

jan brilman

Forum veteraan
Collegae!

Zoals sommingen gezien zullen hebben staat er op het 'vliegende schaalmodellen' forum een draadje over de P-51 Strega.

Zie http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=9670

Heb wel zin om zoiets te bouwen (electro, plm. 95 cm. spanwijdte).

Rittinger bouwde een ingedekte styro vleugel; ik ga voor de 'built up' versie.

Ik kan de profielen zoals die op de tekening van Rittinger staan aangegeven gebruiken, en ik heb hem gemaild om info: welke het zijn, waarom die, eigenschappen, etc.etc.

(Antwoord komt vast snel; ik heb al meer met hem gemaild. 8) )

Maar als ik nu zeg: ik wil het zelf uitdokteren, hoe kom ik dan tot een profielkeuze? :roll:

Er zijn er volgens mij duizenden! :yes:

Zijn er tools, sites, die iets zeggen in de geest van: voor motormodellen, met die afmeting, dat type, met die en die gewenste vliegeigenschappen; DAN kun je kiezen voor bv. Clark Y (ik noem maar wat). :yes:

Ik zou dus iets zoeken dat
- redelijk snel is
- een zekere dikte heeft (servo's inbouwen, sterkte)
- redelijk goedmoedige stall eigenschappen
- hoeft niet veel lift te leveren
- ook voor kleinere vleugels (kleine Reynoldsgetallen) nog bruikbaar is (kleinste koorde: plm. 13 cm.)

Ben benieuwd . . .

jan

jan brilman zei:
Ik zou dus iets zoeken dat
- redelijk snel is
- een zekere dikte heeft (servo's inbouwen, sterkte)
- redelijk goedmoedige stall eigenschappen
- hoeft niet veel lift te leveren
- ook voor kleinere vleugels (kleine Reynoldsgetallen) nog bruikbaar is (kleinste koorde: plm. 13 cm.)

Ben benieuwd . . .

jan

Ai Jan daar beginnen de eerste adders al boven het gras hun kop uit te steken want jij wil wel heel erg veel hoor. Ten eerste zijn die lekker snelle vleugels rank en o zo dun en dat strookt dus niet met een beetje lijf nodig hebben om er servo's in te kunnen bouwen....

Ten tweede goedmoedige stalleigenschappen terwijl het niet te veel lift hoeft te leveren, mmmm :? 'k zal eens moeten mijn winfoil programma raadplegen :roll: Misschien eens industrieële spionnage doen bij die speedfanaten of misschien kunnen die pylonracejongens soelaas brengen. IK heb in het verleden ook een profiel zelf gekozen en toen bleek dat het profiel totaal niet paste bij het toestel (een A320) dat ik voor ogen had; ik had toen wel al voor om en bij de 80 Euro piepschuim aan flarden gesneden :oops: En om Jan helemaal knetter te maken :

http://www.aae.uiuc.edu/m-selig/ads/aircraft.html

Misschien staat daar iets tussen :wink:
Stevo

ik zou op zo'n electrokistje van 95cm dat op de Strega lijkt gaan voor een van de volgende profielen:
MH43
RG14
SD7003
kortom een profiel dat heel veel gebruikt wordt op electro pylon speed 400 modelletjes.
Ik gebruik zelf op mijn zelfbouwkistjes van die grootte MH43 en ben er heel tevreden over. Dat is snel, niet kritisch in het landen (goede stall eigenschappen), vliegt nog behoorlijk op de rug.
Het is bruikbaar voor kleine vleugelkoordes (op mijn laatste kistjes 120mm aan de wortel en 80 mm op de tip voor 85cm spanwijdte).
Het is wel geen dik profiel (8.5%), dus voor de inbouw van je servo's is het wat minder. Maar zeker dik genoeg om een sterke vleugel te hebben (en die pylon kistjes worden serieus de hoek om gesleurd).
RG14 en SD7003 hebben vergelijkbare eigenschappen.
Trouwens, ga eens kijken op volgende website:
http://www.rcgroups.com/links/index.php?id=3682
Daar vind je een bouwbeschrijving + gratis plan om te downloaden van het modelletje Python. Dit is een P51 racer Look-a-like van ongeveer 75 cm voor speed 400. Een clubmaat heeft dit gebouwd en dat vliegt super. Over dit kistje vind je wel meer info als je wat zoekt. Misschien kan je hier wat ideetjes ophalen.

mooi modelletje Kurt

Bedankt voor de link, denk dat ik er ook één ga bouwen daar ik nog een werkloze Speed 400 liggen heb en omdat dat toestel er echt bloedmooi uitziet.

Stevo

ik heb er zelf ook mee gevlogen, het is geen snelheidsmonster maar gaat toch vrij snel voor een speed 400. de snelheid is vergelijkbaar met een mini-viper, een racertje van de oudere generatie. Je kan hem wel echt haaks de hoek omtrekken.
Je gaat er wel plezier aan beleven.

Effe het draadje verlengen.

Kurt,..

De profielen die jij noemt zijn speed modellen. Ik ben van plan om een P40 te tekenen ongeveer 80 cm en typhoon15 (beetje power kan geen kwaad :twisted: ).

Ik wil wel een rustig vliegbeeld. Niet speed maar wendbaar. Iets wat voor combat geschikt is.

Weten jullie hier wat voor.

JariW

Zo . . . paar dagen weggeweest en eens even kijken wat de oogst is. :D

Valt me niet helemaal mee . . . :?

Maar toch bedankt, we zoeken op basis hiervan verder.

Rittinger mailde:

The airfoils were developed over time from trial and error. The tip is more symetrical to act as a bit of washout. They are not off the shelf
airfoils but my own and they work very well to perform over the whole speed range, inverted as well as upright, and no tip stalling tendencies.

Mark

Juist ja.

Leuke en zinvolle (betrouwbare?) info over profielen vind je hier:

http://www.aerodesign.de/profile/profile_n.htm

Wie weet een databank met plaatjes, coördinaten, achtergrond info etc.? :roll:

jan

Ik had zelf (oa. uit de aerodynamica boekjes) de volgende profielen gekozen:
- Clark Y (bouwt ook lekker makkelijk :D )
- NACA 2410
- NACA 2412

en voor de kielvlakken: SD8020.

Da's een plaatje! (maar ik heb er helaas nog geen plaatje van . . . )

Ga binnenkort verder op zoek . . .

jan

Ik zie nog steeds niet precies hoe je op basis van contour data het profiel 'opbouwt'. :?

Zie bv. http://www.nasg.com/afdb/index-e.phtml

Er moet toch ergens wel eenvoudige software zijn waar je
- type (naam) profiel
- koorde in mm
- dikte in procenten
inklopt, en dat 'ie dat dan even mooi tekent? :roll:

jan

Collegae!

Profili is een schitterend programma! :D

Absolute aanrader. :yes:

Voor wat betreft de profielkeuze: in alle overwegingen moet wel worden meegenomen dat
- ik de vleugel in hout bouw, met ribben en alles;
- het ook weer niet zo bloedsnel hoeft te zijn . . . :nooo:

MH43 bv. valt dan misschien af, hoe goed het profiel ook is, want dat krijg je bouwtechnisch met balsa denk ik niet voor elkaar (om het profielgetrouw te bouwen). :nooo:

jan

Profili is een schitterend programma!

Net dit weekeinde met Stefano gemailt. Wil beslist de prof versie hebben om vleugelplannen volledig te kunnen plotten. Al geruime tijd gebruiker van de base versie. Ik stel voor Stefano Duranti voor de Nobelprijs voor de modelbouw voor te dragen 8)

jan brilman zei:
Ik had zelf (oa. uit de aerodynamica boekjes) de volgende profielen gekozen:
- Clark Y (bouwt ook lekker makkelijk :D )
- NACA 2410
- NACA 2412

Deze oude profielen hebben mischien wat minder prestaties (topsnelheid), maar de eigenschappen zijn best wel aardig.
Ietsje dikker, ronde neus.

Ga je voor schaal 2410 of 2412. Clark-Y niet voor een snelle P51 lijkt mij.
"moderne" profielen alleen als het echt hard moet, maar dan wel zuiver bouwen (anders gaat het hele laminaire stroming verhaal niet op) en gevoeliger op hoog-laag sturen.

Ahh eindelijk antwoord voor het profiel van de P40.

Was al de NACA 2410 van plan...cq. had het al uitgeprint. Maar was nu het verschil tussen 2410 en de 2412. :?:

JariW

BIj een NACA 2410 is de dikte van de vleugel 10% van de koorde van het profiel. Bij een NACA 2412 is dat 12 %.

Stevo

Zal dus wel snelheid kosten. Vraag me af of je het merkt in de lift om een dikker profiel te kiezen voor een kleine kist ???

Met de de P40 wordt de spanwijdte zelf ongeveer 70 cm (dacht 80 maar is qua schaal niet haalbaar). Zou een dikker profiel hier dus nuttiger zijn??

JariW

Back