jan brilman
Forum veteraan
Collegae!
Zoals sommingen gezien zullen hebben staat er op het 'vliegende schaalmodellen' forum een draadje over de P-51 Strega.
Zie http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=9670
Heb wel zin om zoiets te bouwen (electro, plm. 95 cm. spanwijdte).
Rittinger bouwde een ingedekte styro vleugel; ik ga voor de 'built up' versie.
Ik kan de profielen zoals die op de tekening van Rittinger staan aangegeven gebruiken, en ik heb hem gemaild om info: welke het zijn, waarom die, eigenschappen, etc.etc.
(Antwoord komt vast snel; ik heb al meer met hem gemaild. 8) )
Maar als ik nu zeg: ik wil het zelf uitdokteren, hoe kom ik dan tot een profielkeuze? :roll:
Er zijn er volgens mij duizenden!
Zijn er tools, sites, die iets zeggen in de geest van: voor motormodellen, met die afmeting, dat type, met die en die gewenste vliegeigenschappen; DAN kun je kiezen voor bv. Clark Y (ik noem maar wat).
Ik zou dus iets zoeken dat
- redelijk snel is
- een zekere dikte heeft (servo's inbouwen, sterkte)
- redelijk goedmoedige stall eigenschappen
- hoeft niet veel lift te leveren
- ook voor kleinere vleugels (kleine Reynoldsgetallen) nog bruikbaar is (kleinste koorde: plm. 13 cm.)
Ben benieuwd . . .
jan
Zoals sommingen gezien zullen hebben staat er op het 'vliegende schaalmodellen' forum een draadje over de P-51 Strega.
Zie http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=9670
Heb wel zin om zoiets te bouwen (electro, plm. 95 cm. spanwijdte).
Rittinger bouwde een ingedekte styro vleugel; ik ga voor de 'built up' versie.
Ik kan de profielen zoals die op de tekening van Rittinger staan aangegeven gebruiken, en ik heb hem gemaild om info: welke het zijn, waarom die, eigenschappen, etc.etc.
(Antwoord komt vast snel; ik heb al meer met hem gemaild. 8) )
Maar als ik nu zeg: ik wil het zelf uitdokteren, hoe kom ik dan tot een profielkeuze? :roll:
Er zijn er volgens mij duizenden!

Zijn er tools, sites, die iets zeggen in de geest van: voor motormodellen, met die afmeting, dat type, met die en die gewenste vliegeigenschappen; DAN kun je kiezen voor bv. Clark Y (ik noem maar wat).

Ik zou dus iets zoeken dat
- redelijk snel is
- een zekere dikte heeft (servo's inbouwen, sterkte)
- redelijk goedmoedige stall eigenschappen
- hoeft niet veel lift te leveren
- ook voor kleinere vleugels (kleine Reynoldsgetallen) nog bruikbaar is (kleinste koorde: plm. 13 cm.)
Ben benieuwd . . .
jan