hoe crashbestendig is een motortje.

• Topicstarter Topicstarter sitting duck
  • Startdatum Startdatum
S

sitting duck

Guest
hoe dikwijls op 10 crashen is de motor stuk? En hoe dikwijls valt hij nog te repareren en met welke kosten ongeveer?
Ik moet nu en motortje gaan kopen om in mijn trainer te steken en aangezien ik nog geen vliegervaring heb zie ik het niet goed zitten om daar veel geld aan te spenderen .Is tweedehands een optie of beter niet.

Als je braaf naar de instructeur luistert, kan er zeker in het begin weinig mis gaan. 't word pas 'riskant' als je zelf gaat starten en landen.

Mijn ervaring is dat motoren _VEEL_ kunnen hebben. Ergste wat ik heb gezien is dat de regelnaald krom is, of de regelnaald van het huis van de motor afbreekt (OS/Magnum....., waar de regelnaald achter op het huis zit). En d'r komt wel es wat troep naar binnen. Dan is het een kwestie van goed schoonmaken en goed vet houden. Het is verbazingwekkend wat zo'n motor kan hebben.

Als eerste motor raad ik wel een tweetakt (van een gerenommeerd merk) aan. Deze motoren zijn in het algemeen eenvoudiger van opbouw en daardoor ook (iets) makkelijker in onderhoud. Ook is er op de tweedehands markt meer keuze. Kijk zelf op je club welke mensen goed en betrouwbaar met motoren omgaan, dan zit het meestal wel goed. Tweedehands kan prima zijn, zeker als je de geschiedenis van de motor en de vorige eigenaar kent en met de bewuste motor hebt zien vliegen. Ondeskundige behandeling kan een motor (hoe goed hij ook gemaakt is), meer beschadigen als een crash. De enkele keer dat ik een motor verkoop, geef ik de koper de gelegenheid, om, uiteraard onder deskundige begeleiding, deze uit te proberen, zowel op de proefbank en/of in het modelvliegtuig. Een motor waarvan de geschiedenis onbekend is levert altijd een zeker risico op. Een viertakt is iets (niet veel)kwetsbaarder en iets onderhoudsgevoeliger, maar de doorsnee moderne modelvliegtuigmotor is mits goed behandeld, in staat om 1000 draaiuren zonder grote onderhoudskosten te doorstaan en zeker goedkoop te repareren. Alleen een ernstige crash op beton, straatstenen o.i.d. betekent meestal het einde van de motor. Let wel op: dit weten ze meestal wel op de club, of reserveonderdelen van de motor makkelijk verkrijgbaar en betaalbaar zijn Daarin kan een groot verschil zijn bij de diverse merken!

zolang je vanof gras vliegt denk ik dat je echt al je best moet
doen om een motortje kapot te krijgen.
Heb er al eens vol gas, neus in het gras geplant :twisted: (hehe het rijmt). Wel, gewoon ff afstoffen en terug vliegen. :P

Ok dat is al een heel geruststelling ,dan koop ik wel een nieuw ,en op de (toekomstige) club vliegen ze op gras dus dat zit ook goed .

Greetzz

Hoi,

Ik heb een veco 19 die maar niet kapot wil, de geschidenis is duister maar bij mij heef hij ondertussen al water, zand, modder, gras enz. gezien.
Maar met een vlieg in de naald doet hij het verdacht slecht, dan kun je er niks mee behave klooien.

Groeten Halmar.

Paul Tupker zei:
Alleen een ernstige crash op beton, straatstenen o.i.d. betekent meestal het einde van de motor.
Was er niet eens iets met het asfalt van het parkeerterrein bij het Ruhrpark in Bochum?
Mijn pech speelde zich tot nu toe alleen af boven gras...

Ik heb wel degelijk enkele modellen verspeeld, Bruno. Jeugdzonden tijdens het lijnbesturing kunstvlucht vliegen waarbij het vliegen boven asfalt min of meer standaard is?was. Een lijnbreuk was meestal de oorzaak, maar ook het vliegen van een wedstrijd bij windkracht 7 of meer; feitelijk onverantwoord, dus. Of een van deze feiten zich in Bochum afspeelde weet ik niet meer, maar je zult wel merken dat de oude dag meer vergeetachtigheid met zich meeneemt, brrrr.

Effe een vraagje kan een vliegtuig ook nog naar voren kantelen waneer hij al geland is?

Ja, met name bij taxiën en wind van achteren.

En haal alsjeblieft die psychedelische rommel uit je signature, ik voel al een migraine aanval opkomen ;)

En heb je op het gras daar meer kans op?
want de banden kannen wegzakken bij kleine banden

Kleine wielen geven inderdaad meer rolweerstand. Als minmum zou ik op gras dan ook bij een beginnerskist dan ook niet onder de 6 cm diameter gaan zitten.

niet voorover kantelen is meer een kwestie van goed afvangen bij de landing dan van de ondergrond :!:

Effe een vraagje kan een vliegtuig ook nog naar voren kantelen waneer hij al geland is?

Gewoon een neuswiel nemen.
Probeer maar bij ms flightsim vol te remmen bij een zonder en een met neuswiel, en zie: degene met slaat niet over zn kop

Laurens,
Geleuter. Een beginners model wordt in de regel niet met remmen uitgerust want het gras remt prima.

Goed sporen is een veel belangrijker eigenschap om je zorgen over te maken. Staartwielkisten kantelen minder voorover bij wind van achteren en voldoen beter op een wat ruige ondergrond. Op asfalt of betonbanen of wel heel mooi glad gras voldoen neuspoten ook en geven dan juist vaak een beter sporen door een beter baancontact. Op een wat minder biljartlaken-achtige landingsbaan blijven ze vaak "hangen" waardoor het model juist omkantelt.

Landen op het gras is toch veiliger voor een Beginner dan op het asfalt?

Arjen van Viegen zei:
Op een wat minder biljartlaken-achtige landingsbaan blijven ze vaak "hangen" waardoor het model juist omkantelt.
Dit noemen wij ook wel het 'bakfiets-effect' :wink:

Back