Als eerste motor raad ik wel een tweetakt (van een gerenommeerd merk) aan. Deze motoren zijn in het algemeen eenvoudiger van opbouw en daardoor ook (iets) makkelijker in onderhoud. Ook is er op de tweedehands markt meer keuze. Kijk zelf op je club welke mensen goed en betrouwbaar met motoren omgaan, dan zit het meestal wel goed. Tweedehands kan prima zijn, zeker als je de geschiedenis van de motor en de vorige eigenaar kent en met de bewuste motor hebt zien vliegen. Ondeskundige behandeling kan een motor (hoe goed hij ook gemaakt is), meer beschadigen als een crash. De enkele keer dat ik een motor verkoop, geef ik de koper de gelegenheid, om, uiteraard onder deskundige begeleiding, deze uit te proberen, zowel op de proefbank en/of in het modelvliegtuig. Een motor waarvan de geschiedenis onbekend is levert altijd een zeker risico op. Een viertakt is iets (niet veel)kwetsbaarder en iets onderhoudsgevoeliger, maar de doorsnee moderne modelvliegtuigmotor is mits goed behandeld, in staat om 1000 draaiuren zonder grote onderhoudskosten te doorstaan en zeker goedkoop te repareren. Alleen een ernstige crash op beton, straatstenen o.i.d. betekent meestal het einde van de motor. Let wel op: dit weten ze meestal wel op de club, of reserveonderdelen van de motor makkelijk verkrijgbaar en betaalbaar zijn Daarin kan een groot verschil zijn bij de diverse merken!