Hoe bedek ik de vleugel met krimpfolie?

Natuurlijk ben je van harte welkom bij Cumulus in Kampen.

We zijn er elke zaterdagmiddag, woensdagmidsag en maandag avond.

Schansdijk 7 in Kampen
 
omdat geschreven werd over gas geven en Brutus altijd over gloeiplugmotoren schrijft.

Kan er niks aan doen, maar ik vind de situatie toch wel grappig....

Maar ja, een hééél enkele keer schrijf ik ook wel eens over electrisch spul...
 
Ben je al wat verder gekomen met bouwen?


Sorry voor de late reactie, ik ben een tijdje offline geweest. Over de bouw: de romp gaat geweldig en ik heb de folie er al voor het grootste gedeelte op zitten. Nou heb ik tijdens de bouw van de vleugel een enorme bouwfout gemaakt waardoor ik twee opties had. 1: proberen te repareren, 2: een nieuwe, betere vleugel bouwen aangezien ik toch zat tijd aan mijn handen heb. Ik heb gekozen voor optie twee. Ik ben op het moment de romp aan het afmaken en ben bezig met de tekeningen van mijn nieuwe vleugel. Ik weet wat ik de vorige keer fout heb gedaan en ik zal het daarom nu dus ook velen malen beter maken. Nou heb ik een probleem waar ik graag jullie hulp bij zou willen hebben. Wat is in jullie ogen de beste manier om de vleugel op de kist te monteren? Ik wil namelijk dat de vleugel verwijderbaar is, zodat ik makkelijk bij de accu etc kan. Ik zal een foto bijvoegen zodat jullie een idee hebben van hoe en wat mijn situatie is. bedankt! Zie hieronder de foto’s.

https://ibb.co/Btyz8XV

https://ibb.co/bbJBR2g

https://ibb.co/Xt1sQgt
 
  • Like
Reactions: Cnn
Aan de voorkant zou ik 2 doken in de vleugel inbouwen, die steek je dak ik het dak van de cockpit. Aan de achterzijde kun je dan de vleugel vastzetten met 2 nylon bouten. Zorg wel dat de bouten en doken voldoende hout rondom zich hebben en in de romp moet dan natuurlijk ook het nodige aan versteviging.....ik heb effe gauw een plaatje getekend. Vanavond maak ik wel een foto voor je van m'n eigen kistje.
IMG_20200204_140519629.jpeg


Vergeet er nog bij te zeggen, dat ik het dapper van je vind dat je opnieuw begonnen bent met de vleugel!
 
Aan de voorkant zou ik 2 doken in de vleugel inbouwen, die steek je dak ik het dak van de cockpit. Aan de achterzijde kun je dan de vleugel vastzetten met 2 nylon bouten. Zorg wel dat de bouten en doken voldoende hout rondom zich hebben en in de romp moet dan natuurlijk ook het nodige aan versteviging.....ik heb effe gauw een plaatje getekend. Vanavond maak ik wel een foto voor je van m'n eigen kistje.Bekijk bijlage 353413

Vergeet er nog bij te zeggen, dat ik het dapper van je vind dat je opnieuw begonnen bent met de vleugel!


Heel erg bedankt voor de tekening! Ik wacht de foto van uw kist nog even af. Ik heb er lang over nagedacht, maar heb uiteindelijk toch besloten om een nieuwe te bouwen, aangezien het risico simpelweg te groot was. Ondanks dat het meer tijd kost, denk ik dat ik de juiste beslissing heb gemaakt. Nogmaals bedankt.
 
Vergeet er nog bij te zeggen, dat ik het dapper van je vind dat je opnieuw begonnen bent met de vleugel!
Dapper? Absoluut!:thumbsup:
Maar ik moet er toch bij zeggen dat ik in die foto's dingen zie :eek:, die ik ongeschikt vind om succesvol mee te gaan vliegen en ook niet even vlot te verhelpen lijken te zijn..
Dat is altijd een risico als beginners, helemaal zonder enige voorkennis, een modelvliegtuig willen maken.
Het is een bekend probleem:
Helaas voelen te veel mensen zich te goed om eerst een paar simpele, onbestuurde werpmodelletjes te maken om daarmee oman met de materialen en de effecten van afstellingen op het vlieggedrag te leren kennen. Dan is de stap naar een succesvol, bestuurd model een stuk kleiner en waarschijnlijk zelfstandig te maken.
De meesten echter krijgen het pas echt in hun vingers na hulp bij een club of van een ervaren modelvlieger.

Leuker kunnen we het niet maken....:(

P.S., Ik heb mezelf ook het meeste aangeleerd, maar ik besef nu pas hoeveel geluk ik daarbij heb gehad.
 
Dapper? Absoluut!:thumbsup:
Maar ik moet er toch bij zeggen dat ik in die foto's dingen zie :eek:, die ik ongeschikt vind om succesvol mee te gaan vliegen en ook niet even vlot te verhelpen lijken te zijn..
Dat is altijd een risico als beginners, helemaal zonder enige voorkennis, een modelvliegtuig willen maken.
Het is een bekend probleem:
Helaas voelen te veel mensen zich te goed om eerst een paar simpele, onbestuurde werpmodelletjes te maken om daarmee oman met de materialen en de effecten van afstellingen op het vlieggedrag te leren kennen. Dan is de stap naar een succesvol, bestuurd model een stuk kleiner en waarschijnlijk zelfstandig te maken.
De meesten echter krijgen het pas echt in hun vingers na hulp bij een club of van een ervaren modelvlieger.

Leuker kunnen we het niet maken....:(

P.S., Ik heb mezelf ook het meeste aangeleerd, maar ik besef nu pas hoeveel geluk ik daarbij heb gehad.

Ik heb twee clubleden die mij leren bouwen. Het is zonde van de tijd, de energie en het geld om de boel te verprutsen.
 
Dapper? Absoluut![emoji106]
Maar ik moet er toch bij zeggen dat ik in die foto's dingen zie :eek:, die ik ongeschikt vind om succesvol mee te gaan vliegen en ook niet even vlot te verhelpen lijken te zijn..
Dat is altijd een risico als beginners, helemaal zonder enige voorkennis, een modelvliegtuig willen maken.
Het is een bekend probleem:
Helaas voelen te veel mensen zich te goed om eerst een paar simpele, onbestuurde werpmodelletjes te maken om daarmee oman met de materialen en de effecten van afstellingen op het vlieggedrag te leren kennen. Dan is de stap naar een succesvol, bestuurd model een stuk kleiner en waarschijnlijk zelfstandig te maken.
De meesten echter krijgen het pas echt in hun vingers na hulp bij een club of van een ervaren modelvlieger.

Leuker kunnen we het niet maken....:(

P.S., Ik heb mezelf ook het meeste aangeleerd, maar ik besef nu pas hoeveel geluk ik daarbij heb gehad.
Wat zijn de concrete dingen die niet kloppen?
Misschien is het geen 10, maar een onvoldoende lijkt me ook overdreven, of zie ik wat over het hoofd.

De constructie van de vleugels op de romp kan nog wel wat constructieve aandacht gebruiken!

Hieronder wat plaatjes. Let ook op de spanten in de kist, die zijn allemaal van multiplex, een mm of 5/6 dik. Balsa spanten zou ik niet aanraden!

Hier een hoogdekker, 1,5 kg vliegklaar, 1 pen middenvoor in de vleugel, 2 bouten achter.
IMG_20200204_185824949.jpeg
IMG_20200204_185854003.jpeg
IMG_20200204_190011871.jpeg
IMG_20200204_185932846.jpeg
IMG_20200204_190026580.jpeg
IMG_20200204_190030179.jpeg
IMG_20200204_190034976.jpeg


Hieronder een laagdekker, 3kg vliegklaar
IMG_20200204_190209151.jpeg
IMG_20200204_190304619.jpeg
IMG_20200204_190315645.jpeg
 
Ik heb nog een vraagje over de accu. Ik heb gekozen voor een 3700mah 3s lipo 25c met een gewicht van 284 gram. Is dit een goede keuze voor een spanwijdte van om en nabij 130cm en een vliegklaar gewicht van 1560 gram
 
Laatst bewerkt:
dat ligt eraan wat voor motor/prop je gaat gebruiken, maar het is een bruikbaar formaat


Er zit een goedkope turnigy 1200kv op. Loopt heel koel en heeft bakken met vermogen. De prop die ik wil gaan gebruiken heb ik nog niet bepaald, maar heb een 10 x 4.7 liggen waarmee ik al het een en ander aan testwerk mee heb gedaan.
 
Bedankt iedereen voor de reacties! Ik zal vast en zeker nog wel het een en ander vragen tijdens de bouw van mijn V2 vleugel
 
Stelregel is ongeveer:
10% van het totaalgewicht is motor,
20% van het totaalgewicht is accu.

Onderstaande is een leuk stukje informatie over electro vliegen. Leerzaam leesvoer!

https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAAegQIAxAB&usg=AOvVaw2xXg7rmK7rzKh8EKfZ1KVJ

Dag Arnold,

nou heb ik vandaag een schetsje gemaakt van hoe de vleugel eruit komt te zien. Ik hoop dat je er iets van kan maken (kan knap lastig zijn, want ik ben degende die weet wat alles betekend op de tekening).

https://ibb.co/dLq155w
 
om de 10cm een rib is wel wat ruim, 6 a 7 cm is beter.

Teken ook eens een zijdoorsnede van je vleugel, hoe bouw je de liggers op?

als je echt eens wilt experimenteren, download dan eens devWing, je kan je hele vleugel daarin ontwerpen

en eventueel, kan je de onderdelen dan laten frezen.

onderstaande vleugel is 5 minuten werk , je ziet een halve vleugel, met de dubbele ligger waar de aileron zou kunnen komen
Screenshot 2020-02-05 at 22.25.37.png
Screenshot 2020-02-05 at 22.28.32.png
 
Het is voor mij inderdaad lastig om de tekening te beoordelen. De vleugel in bovenstaande post ziet er representatief uit! Zo ongeveer moet kloppen, alleen de indekking en de cabstrips moeten er dan nog op, maar die zijn voor de duidelijkheid weggelaten vermoed ik

Kijk ook eens op https://outerzone.co.uk/
Vind je allerlei tekeningen. Een beetje afkijken kan soms geen kwaad.
 
Back
Top