HobbyKing rigger

Ik heb op marktplaats een kleine rigger gekocht.

Vandaag 2 accutjes mee gevaren.
Aangezien ik geen idee had wat voor accu er in moest ben ik begonnen met 2S 2200 maar dat ging niet echt hard.
Daarna met 3S2200 wat een stuk beter ging! Alleen het in plane komen ging niet zo makkelijk.
Als er eenmaal een beetje snelheid in zat lag het best stabiel op het water.

Echter zat na het varen de boot helemaal vol met water..... dus mijn manier van afplakken was misschien niet zo goed....
Het water in de boot heeft er voor gezorgd dat de servo is doorgebrand.

Maar het viel mij ook op dat de regelaar en motor erg warm waren! (Te warm om je vinger op te houden)
De regelaar was voorzien van een aluminium buisje aan de zijkant. (Naar mijn idee een flut oplossing)
Op de motor zit helemaal geen koeling.....

Wat zou een goede manier zijn om deze motor en regelaar van koeling te voorzien?

20190414_155422_resized.jpg


20190414_155437_resized.jpg


20190414_155431_resized.jpg


20190414_155154_resized.jpg


20190414_155207_resized.jpg


20190414_155404_resized.jpg
 
Verder was ook de schroef stuk toen ik het bootje uit het water haalde.
Ik heb geen idee of dit is gebeurd bij het naar de kant varen of door voor al.

Wat voor schroef hoort er op zo'n bootje? Op het restant zie ik nog het getal 27 staan.
 
Ik heb een mod gevraagd om een eigen topic voor je aan te maken. Dit is geen fast4ward rigger. Hoewel hij er erg op lijkt. :)
 
Maar het viel mij ook op dat de regelaar en motor erg warm waren! (Te warm om je vinger op te houden)
De regelaar was voorzien van een aluminium buisje aan de zijkant. (Naar mijn idee een flut oplossing)
Op de motor zit helemaal geen koeling.....

Wat zou een goede manier zijn om deze motor en regelaar van koeling te voorzien?
De motor koel je met een koelmantel die je om de motor heen schuift, die dicht af met O- ringen.
Bij je 3640 motor stuit je gelijk op twee problemen: 1) de diameter van de motor inclusief koelmantel moet in je rigger passen; een 36 mm motor inclusief koelmantel is dan 42mm dik.
2) ik heb zo'n zelfde motor gehad: voor een can van 40 mm is er geen koelmantel op de markt, ik heb er zelf eentje moeten maken.
Bereid je er op voor, dat je een andere motor met koelmantel zult moeten aanschaffen.

Voor de maat van de prop neem je de schuifmaat en meet je de lengte van het blad tot het midden van de naaf, dan heb je de helft.

De koeling van de (vlieg)regelaar is het aluminium plaatje onder de sticker en de krimpkous; als je niet veel koeling nodig hebt, schuif je een stuk 4 x 7 hol rechthoekig messing profiel tussen de krimpkous en het aluminium door en zet er een slangetje aan, zo heb ik jaren een Jeti JES 350 vliegregelaar gekoeld voor gebruik in een speedboot.

Je kunt ook de krimpkous er af halen en het aluminium plaatje vervangen door een watergekoeld exemplaar
TFL heeft verschillende maten: https://www.rcgenesis.net/index.php?route=product/product&product_id=733

Groeten, Jan.
 
Ik was al bang dat een normale koelmamtel niet ging passen. Nu ben ik zelf even aan het rommelen geweest met een koperen buisje om de motor heen. Misschien dat het daarmee ook wel gaat lukken. Zou dit genoeg koeling geven?
20190414_223731.jpg
 
Waarschijnlijk niet. Het raakvlak vh buisje met de mantel is klein en je koelt een veel te klein deel van de motor. Tenzij.... de motor niet echt heet was bij je testvaart. Hoe lang heb je gevaren en hoe warm was de motor precies?
 
Onze vingers vinden al gauw iets heet, terwijl 40-50°C vaak normale bedrijfstemperaturen voor elektromotoren zijn.
Borstelloze binnenlopers hebben de wikkelingen aan de buitenkant aan, vandaar dat een koelmantel het water rechtstreeks op de buitenkant van de motor laat lopen voor maximale warmteoverdracht.
Een koelspiraal op een borstelmotor is al overwegend ornamentaal, op een borstelloze motor die flink warm wordt, heeft het helemaal geen nut.

Groeten, Jan.
 
Ik wacht nog even met tips/ aanbevelingen totdat er een nieuw topic is waar deze HK Rigger is ondergebracht :). Ik zie wel de nodige verbeterpunten en durf zelfs de weddenschap aan dat deze rigger met deze setup (uitgezonderd LiPo) zelfs zonder waterkoeling en met leuke snelheid handwarm uit de strijd kan komen. Moet er nog wel het nodige aan gesleuteld worden...

Zie hieronder de èchte Fast4ward met Hydro 1 motor ongekoeld, 80A ESC ongekoeld op 2s. Enkel LiPo is handwarm na het varen, rest is koud.


EDIT: na creëren nieuw topic:

Tips
- turnfin links eraf
- turnfin rechts voldoende in het water laten steken (kan ik niet zo goed zien op foto)
- trimtab aan achterzijde "tub" eraf
- 3s LiPo van plusminus 140gr in combinatie met 32mm 1.4pitch Hydro prop als uitgangspunt
- roerblad is dik en steekt erg diep... waterkoeling is met een bescheiden prop niet nodig, dus liever: mes-roerblad zonder waterkoeling of waterkoeling via spray-pickup of in onderzijde drijver
- handling: ovalen varen, bochten enkel rechtsom, rigger niet onnodig stil laten vallen en dan weer gas geven
- video maken voor betere beoordeling
- etc.
 
Laatst bewerkt:
Ik wacht nog even met tips/ aanbevelingen totdat er een nieuw topic is waar deze HK Rigger is ondergebracht :). Ik zie wel de nodige verbeterpunten en durf zelfs de weddenschap aan dat deze rigger met deze setup (uitgezonderd LiPo) zelfs zonder waterkoeling en met leuke snelheid handwarm uit de strijd kan komen. Moet er nog wel het nodige aan gesleuteld worden...

Zie hieronder de èchte Fast4ward met Hydro 1 motor ongekoeld, 80A ESC ongekoeld op 2s. Enkel LiPo is handwarm na het varen, rest is koud.


EDIT: na creëren nieuw topic:

Tips
- turnfin links eraf
- turnfin rechts voldoende in het water laten steken (kan ik niet zo goed zien op foto)
- trimtab aan achterzijde "tub" eraf
- 3s LiPo van plusminus 140gr in combinatie met 32mm 1.4pitch Hydro prop als uitgangspunt
- roerblad is dik en steekt erg diep... waterkoeling is met een bescheiden prop niet nodig, dus liever: mes-roerblad zonder waterkoeling of waterkoeling via spray-pickup of in onderzijde drijver
- handling: ovalen varen, bochten enkel rechtsom, rigger niet onnodig stil laten vallen en dan weer gas geven
- video maken voor betere beoordeling
- etc.


https://hobbyking.com/nl_nl/prop-nylon-1-4-x-32.html
Is dat een bruikbare prop om in eerste instantie te proberen?

En waarom moet de linker turnfin er af?

Ik zal binnenkort alles weer even inbouwen en dan een stukje proberen om de motor temperatuur te meten.
 
Quote "Op de foto lijkt de fin overigens zeer ondiep te zitten." Dat leek mij ook, maar is idd moeilijk te zien.

Zoals gezegd (post #10)... de motor die je hebt, is een Hydro 1-motor, de HK-rigger komt erg in de buurt van een mini-hydro. Dit model is wel 'ns gebruikt in de mini-hydro-wedstrijdklasse, waarbij het neusje van de drijvers werd ingekort om op 45cm lengte romp inclusief drijvers te geraken.

De aandrijflijn heeft een dogdrive... welke diameter (1/8”?)? Voor dit soort modellen heb je de meeste propellor-keuze als je een M4-eindstuk erop hebt. Mijn voorkeur: aluminium, BeCu (Beryllium-Copper, zoals sommige Octura's) en als het echt niet anders kan Carbon (eigenlijk zijn die props gevuld met carbon-snippers).

Voorlopig laatste tip: neem metal-gear servo en vul die af met kogellagervet of zoiets. Op die manier komt er geen water in de servo.
 
Laatst bewerkt:
Een turnfin is een “fin waar je omheen turnt”. :D

Als je er 2 hebt, gaat bochten maken nauwelijks. De rechter laten zitten en enkel bochten naar rechts maken. Dat gaat goed.

Op de foto lijkt de fin overigens zeer ondiep te zitten.


Het viel mij juist op dat dat het bootje erg goed de bocht om ging! Haakse bochten zonder probleem!

20190415_193929_resized.jpg
 
Quote "Op de foto lijkt de fin overigens zeer ondiep te zitten." Dat leek mij ook, maar is idd moeilijk te zien.

Zoals gezegd (post #10)... de motor die je hebt, is een Hydro 1-motor, de HK-rigger komt erg in de buurt van een mini-hydro. Dit model is wel 'ns gebruikt in de mini-hydro-wedstrijdklasse, waarbij het neusje van de drijvers werd ingekort om op 45cm lengte romp inclusief drijvers te geraken.

De aandrijflijn heeft een dogdrive... welke diameter (1/8”?)? Voor dit soort modellen heb je de meeste propellor-keuze als je een M4-eindstuk erop hebt. Mijn voorkeur: aluminium, BeCu (Beryllium-Copper, zoals sommige Octura's) en als het echt niet anders kan Carbon (eigenlijk zijn die props gevuld met carbon-snippers).

Voorlopig laatste tip: neem metal-gear servo en vul die af met kogellagervet of zoiets. Op die manier komt er geen water in de servo.


Ik heb de as zojuist even nagemeten. Het lijkt inderdaad een 1/8'' asje (Ø3.05).
De oude schroef had een diameter van Ø27 en was 10.2mm lang. Echter staat er niet meer op wat voor spoed het was.
Zal de temperatuur niet nog verder omhoog oplopen als ik een Ø32mm x 1.4 prop monteer?


Voor de stuurservo zal ik een nieuwe metal gear plaatsen.
Het lijkt me een goed idee om het tandwiel gedeelte af te vullen met wat lagevet.


20190415_194318_resized.jpg
 
Het kan zijn dat de boot met de originele schroef niet genoeg “los” vaart. Ik gok op het oog dat het een 1.4 is. Niet los genoeg = trekt teveel stroom, dus alles warm. Een grotere (hydro)schroef kan de boot net lostrekken, lees: sneller, minder weerstand en minder warm. Maar zonder te meten weet je weinig. Beste is om een soortgelijke schroef terug te plaatsen. Dan varen (volgas en tijd bijhouden) en daarna temperaturen te meten. Ook even kijken hoeveel je terugstopt in de lipo. Dan weet je hoelang je kunt varen.
 
Stuurservo helemaal afvullen, ook (juist) onderzijde. 27mm is veel te klein == bellenblazerij. Grote kans dat-ie fungeert als onderwaterprop en daardoor hoge stromen tot gevolg heeft. Werking hydro-prop is idealiter de tip van het blad dat onder zit.
 
Stuurservo helemaal afvullen, ook (juist) onderzijde. 27mm is veel te klein == bellenblazerij. Grote kans dat-ie fungeert als onderwaterprop en daardoor hoge stromen tot gevolg heeft. Werking hydro-prop is idealiter de tip van het blad dat onder zit.

Zo leer ik nog eens wat! Bedankt!

Ik heb een paar propjes besteld bij hobbyking.
Als ik de juiste maat gevonden heb bestel ik wel een CNC propje.
 
Ga je nu meteen zonder koeling varen? Is dat niet wat riskant aangezien de boel met wat koeling al warm werd?
Logischerwijs kun je beter eerst experimenteren met propjes en dan besluiten om de koeling eraf te laten.

Dat ronde kantje onderop het roer geeft lift, normaal gesproken is haaks beter, houdt dat even in gedachte. En zo te zien kan je het blad nog veel verder aanschuinen, scheelt weer weerstand als het daarom te doen is.
 
Back
Top