HMS Victory van Caldercraft door Wil

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Scheepshoorn, 27 mrt 2022.

  1. Stephan Kertész

    Stephan Kertész Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    8.014
    Locatie:
    Ittervoort
    Goede voorbereidingen zorgen voor het voorkomen van latere problemen. Goed bezig
     
  2. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Heesch
    Vandaag een eerste aanzet gemaakt met de 1,5 mm triplex stroken met de schietgaten. De bouwbeschrijving geeft aan dat begonnen moet worden met de bovenste en grootste strook (onderdeel 270). Maar wat wordt de hoogte?
    In eerste instantie de strook droog tegen de romp gepositioneerd, waarbij ik erop gelet heb dat op het tweede dek de afstand tussen de schietgaten en het dek overal gelijk zijn. Je moet per slot van rekening ergens mee beginnen.
    Vervolgens het bovenste stuk bij de boeg erop (onderdeel 276). Alarm, hier blijken 3 spanten dwars door de schietgaten te lopen. Die verwijderen we later wel. Ook de aansluiting op spant 1 zal nog enige aanpassing vergen, denk ik.

    P1280666.JPG

    De bouwbeschrijving geeft aan dat er zorgvuldig moet worden toegezien op het correct aanbrengen van het patroon van de schietgaten. Dit moet namelijk overeenkomen met de schietgaten in de strips die later aan de binnenkant van het bovenste kanonnendek, het achterdek en de binnenste verschansing worden gemonteerd (onderdeel 273, 274, 275 en 276). Dus deze meteen maar even droog aangebracht. Voor de beeldvorming eerst even het bovenste kanonnendek en het Quarterdek erin gelegd. Het bovenste kanonnendek heb ik in het midden gelijk gehouden met de bovenzijde van strip 276 (laagste gedeelte). Dit komt het beste overeen met mijn eerste ingeving.
    Wat blijkt: onderdeel 276 geert bij de boeg helemaal met het dek. Het dek ligt op de steunpunten in de spanten. Het middenstuk 274 past redelijk en het achterste deel 273 past ook goed, maar is te kort. Hier zal dus nog enig aanpassingswerk nodig zijn vrees ik. Zal een beetje zoeken worden naar de gulden middenweg.

    P1280668.JPG

    P1280669.JPG

    P1280670.JPG

    Trouwens Caldercraft maakt er met zijn tekeningen ook wel een dolle boel van, zie onderstaande foto.

    P1280674.JPG

    Advies gevraagd!
    Voorlopig ga ik even uit van het volgende uitgangspunt: Volgens mij is het de bedoeling dat straks de kanonnen in het midden van de schietgaten worden uitgelijnd. Afhankelijk van het soort kanon zal dit dus moeten resulteren in een bepaalde afstand tot het dek.
    Klopt dat?
    Moet ik niet alvast van ieder soort kanon één exemplaar maken, om kijk te krijgen op de maatvoering?
    Hoe moet de schietgatbekleding straks lopen? Lopen die kokers horizontaal of moeten die op- of aflopen?
    Zijn er nog andere tips of aandachtpunten, die ik hier nog niet voorzien heb?
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2022
    Flying Scotsman en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  3. boris279

    boris279 Guest

    Met betrekking tot specifieke vragen van je kit (Victory) kan ik je geen antwoorden geven.
    Wel had ik bij mijn Agamemnon (zelfde fabrikant) ook dat er op bepaalde punten ook de spanten voor de geschut poorten zaten, deze kan je makkelijk verwijderen ,stukje cellotape op plakken aan de binnenkant. (Uiteraard nadat je de beplanking hebt aangebracht.)

    hou rekening met je geschut poorten hun hoogte, ten op zichtte van je dek, reken hier mee ook de dikte van je dek beplanking mee.

    Het geschut (loop) zal ongeveer op 3/4 hoogte van je geschutpoort moeten uitsteken, zo ver ik weet niet exact in het midden.

    Bij je tekening kan het inderdaad niet exact kloppen, houd daarbij wel rekening dat je tekening 2D is, het onderdeel is 3D en zal dus moeten mee buigen met de ronding van je model, kijk er eens na als je het onderdeel hebt vast gezet, en ga er dan recht voorzitten, zal dan waarschijnlijk wel kloppen.

    Puur mijn mening en bevinding.

    Gr
    Boris.
     
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.395
    Locatie:
    Leeuwarden
    Voor de controle van je hoogte van je geschutspoorten kun je inderdaad wel een paar kanonnekes op je dek zetten, maar zoals Boris zegt, wel even rekening houden met je dek beplanking
     
  5. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.277
    Locatie:
    Brugge
    Je bent de eerste niet die aangeeft dat er problemen zijn met de uitlijning van de gaten in binnen- en buitenverschansing.
    naast de hiervoor al gegeven adviezen, zou ik onderdeel 276 gewoon weglaten. Kijk eens naar foto's van het origineel: daar komen helemaal geen volledig omrande geschutspoorten voor op het voorkasteel. Dat is bij Caldercraft dus ook nog eens veel te hoog.
     
  6. boris279

    boris279 Guest

  7. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Heesch
     
  8. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Heesch
  9. boris279

    boris279 Guest

    “Is dit zo? Als ik naar foto's van de echte Victory kijk, heb ik toch sterk het idee dat de lopen nagenoeg in het midden van de geschutpoorten zitten. “

    dan zal ik daar wellicht fout in zijn, meen toch stelling dat ik ergens een keer duidelijk te heb gelezen 3/4
    maar als ik daar in fout ben, dan zei het zo. Misschien dat er iemand is die het wel juist weet en dit kan toelichten dan hoor ik het graag.
     
  10. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Goed bezig, Wil!
    Voor de hoogte van de lopen in de geschutpoorten heb ik het volgende aangehouden: de bovenrand van de loop op de helft van de hoogte van de geschutpoort. Dat geeft het meest "natuurlijke" resultaat.
    Over het weglaten van 276: dat kan natuurlijk, maar het hangt af van welke versie je wilt bouwen: de Portsmouth of de Trafalgar versie. Bij de Trafalgar versie zitten daar wel geschutpoorten.
    Zie ook de volgende tekening:"Trafalgar" is met een gesloten verschansing ter hoogte van het forecastle (met geschutpoorten), "Portsmouth" is met bolders en een railing.
    Wat zoekwerk levert een tekening op uit 1805 van Joseph Mallord William Turner, genaamd The ‘Victory’: Fore Part of Starboard Side 1805.
    [​IMG]

    Dan je andere vraag: Hoe moet de schietgatbekleding straks lopen? Lopen die kokers horizontaal of moeten die op- of aflopen?
    Hier een foto van een geschutpoort:
    [​IMG]

    "Bekleding" loopt recht, met sponningen links, rechts en boven, maar niet onder.
    Hier zie je ook dat de lopen onder het midden zitten.
    Succes, Paul
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2022
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  11. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Heesch
    Deze week flink in de weer in de weer geweest met de strips met geschutspoorten. Uiteindelijk heb ik ze 3 keer opnieuw gemonteerd voordat ik tevreden was over het eindresultaat. De tips voor de hoogte heb ik hierbij ter harte genomen. Dank hiervoor.

    Eerst maar eens de twee maten kanonnen gemaakt. Dit was nog een heel gepruts zo’n eerste keer. Wat zijn die dingen klein! In mijn beeldvorming waren ze een stuk groter en dan moeten er straks nog allerlei accessoires op. Dat wordt nog een uitdaging om die straks netjes in het gareel te krijgen. Maar goed, dat komt later. Mooi stopwerkje voor tussendoor.

    P1280689.JPG

    Een aantal proefopstellingen gemaakt, waarbij ik twee stukjes dekbeplanking onder de kanonnen heb gelegd. Ik ben er hierbij van uitgegaan dat het hart van de loop net onder de midden van de geschutspoort komt.
    Met de spie die onder de loop zit, kan ik straks altijd nog iets corrigeren.
    Afijn, voor de grootste strip is hiermee de hoogte bepaald.

    P1280693.JPG

    P1280698.JPG

    Vervolgens ook nog even de hogere dekken erin gelegd. Hier moet ik later nog wel even wat corrigeren, waarschijnlijk door de hoogte van het dek wat aan te passen, om met de hoogte van de loop van het kleinste kanon goed uit te komen.

    Na deze studie heb ik de ruimtes in de boeg tegen spant 1 opgevuld met multiplexresten. Ik heb hier bewust voor multiplex gekozen omdat ik van mening ben dat dit bij het profileren beter is dan balsa. Bij gebruik van balsa lijkt me het verschil in hardheid met de multiplex onderdelen van de romp te groot, wat minder fijn profileert. In ieder geval, het profileren ging na het uitharden van de lijm perfect. Eerst met het freesje in de dremel het grove werk en daarna met de schuurlatten die ik gemaakt heb naprofileren.

    P1280701.JPG

    P1280703.JPG

    P1280705.JPG

    Met de romp in de juiste stand in de standaard heb ik ook ideaal zicht op de juiste afschuining van de spanten. Voordat ik met het profileren begon heb ik het notenhout van de kiel even afgeplakt om beschadiging te voorkomen en de ruimtes voor de dummy barrel strips zwart gemaakt.
     
  12. boris279

    boris279 Guest

    Mooi vorderingen!!
     
  13. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Heesch
    Dankjewel Boris.
    Ik heb de bouwbeschrijving echt anders geïnterpreteerd.
    Hier staat namelijk (door het vertaalprogramma vertaald uit het Engels): "Controleer van tevoren de oriëntatie van het kanon, het tapgat is iets uit het midden geboord en moet dichter bij de bodem zitten".
    Zie ook onderstaande foto, die ik eerder heb ontvangen.

    IMG_1063.jpg
     
  14. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Heesch
    Vraagje:
    Ik las op een andere topic iets over het aanbrengen van een waterwegplank en het jogglen van dekplanken.
    Is dit iets om op de Victory toe te passen?
    Het lijkt me erg mooi, maar wijk ik dan teveel af van het origineel?
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2022
  15. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.277
    Locatie:
    Brugge
    JA
    NEE maar enkel op voorkasteel en poopdeck, waar er een aanzienlijke verandering in de breedte is;
    Zie The Anatomy of Nelson's ships pagina 119 en 120

    Waterways kunnen over de volledige lengte toegepast worden, behalve ter hoogte van de "waste"
     
  16. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Heesch
    Na het nodige paswerk met de 1,5mm strips en het profileren van de spanten en de boegopvullingen kon het definitief aanbrengen van de huidstrips beginnen. De eerste strips (grootste) zijn in feite geen probleem, want deze steken boven het onderste dek uit, zodat er voldoende ruimte is om je klemmen aan te brengen. Deze grote strips lopen in werkelijkheid hol en dan is het handig als je voldoende krachtige klemmen hebt.

    P1280713.JPG

    Bij spant 1 heb ik het lijmen even achterwege gelaten omdat hier een soort 3D verdraaiing in de strip moet worden aangebracht, passend op de ronding van strip 2. Ook de aanwezigheid van een geschutspoort, direct naast spant 2 maakt het niet makkelijk om een mooie vloeiende overgang te krijgen. De strip heeft de nijging om te knikken.

    Ondertussen heb ik het voorste gedeelte van strip 2 een uurtje in het water gelegd, waardoor het materiaal lekker buigzaam wordt. Meteen na het lijmen van de eerste strip heb ik de natte strip 2 op de romp in een paar klemmen gezet en deze een nacht laten drogen, waardoor deze mooi in zijn vorm blijft.

    P1280714.JPG

    Vervolgens de tweede strip gelijmd. Op de naden tussen strip 1 en 2 heb ik klemmen gezet. De onderzijde van strip 2 heb ik vastgezet met kleine messing spijkertjes om vervorming van de strip in deze lijmfase door de klemmen zoveel mogelijk te voorkomen. De foto’s zijn afwisselend van stuurboord- en bakboordzijde, maar dat hadden jullie al gezien natuurlijk.

    P1280715.JPG

    Voor de 3D verdraaiing tussen spant 1 en 2 heb ik wat extra lijmklemmen gebruikt.

    P1280716.JPG

    Het aanbrengen van strip 3 was nog wel even een dingetje. Doordat ik ook hier niet echt gebruik kon maken van klemmen heb ik deze strips geheel met spijkertjes vastgezet. Op onderstaande foto kun je zien dat ik aanvullend een aantal klemmen heb moeten gebruiken om de strip in het gareel te krijgen. Na afloop bleek dat al met al toch bij de boeg wat spanning in de strip was ontstaan, waardoor deze niet helemaal 100% aansluit op de romp. Ook zit er hier en daar een golfje in de naad tussen twee strips. Dit zal ik later met schuren en plamuren moeten corrigeren. Van het plamuren had ik gehoopt dat dit niet nodig zou zijn, maar deze hoop bleek ijdel te zijn.

    P1280719.JPG

    P1280720.JPG
     
    Flying Scotsman, TIMBERWOLF, Jaques en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    noord-holland
    :thumbsup::thumbsup:
     
    Themotorman vindt dit leuk.
  18. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.693
    Locatie:
    Werkendam
    Een kanon stond, lijkt mij, standaard binnen, en als hij vaar buiten gerold werd zal de schietafstand van invloed zijn op de hoogte van de loop en het luik?
    Bovenstaande is een niet onderbouwde gedachte.
     
  19. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Heesch
    Hallo Mees,
    Bedoel je met de laatste zin de stelling in je quote?
    Volgens mij is het anders, namelijk de schietafstand is afhankelijk van de hoek van de loop, de snelheid en het gewicht van de kogel. En dat in een ingewikkelde natuurkundige formule. Maar dat even terzijde.
    Waar het om gaat is om een zo natuurlijk mogelijke situatie na te beelden, waarbij de loop enigszins omhoog gericht is en dan een beetje centraal in de geschutspoort uitkomt. Maar bijvoorbeeld niet naar beneden wijst en op de bodem van de geschutspoort ligt.
    Dit samen met foto's van de echte Victory lag ten grondslag aan mijn keuze.
    In ieder geval toch bedankt voor je inbreng.
     
    Mees Ippel vindt dit leuk.
  20. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Heesch
    Na enige studie inzake de eerste beplanking te hebben gedaan en ander bouwverslagen te hebben bekeken heb ik ervoor gekozen de planken in hun natuurlijke vorm over de spanten te laten verlopen. Dit in tegenstelling tot de klassieke methode, waarbij alle planken over de spanten gelijkmatig verdeeld worden. Bij mijn eerdere boten ontstond soms de nijging dat de planken als het ware gaan potdekselen.
    Dit is bij de natuurlijke manier niet het geval, omdat de planken dan zonder zijwaartse spanningen worden gemonteerd.

    Gemeten vanaf de kiel heb ik elke 4e plank op de spanten met spijkertjes vastgezet (eerst voorboren).

    P1280733.JPG

    Uitgangspunt hierbij is dat tussen spant 5 en 10 het verloop tussen de spanten redelijk gelijkmatig verloopt, zodat de planken in die zone in hun volle breedte kunnen worden toegepast. Buiten deze zone is steeds met een lichte buiging haaks op de spanten een natuurlijk vervolg gegeven naar de boeg en de achtersteven. Hierbij is er nadrukkelijk op gelet dat de planken goed aansluiten op de spanten en dat er geen extra zijwaartse druk of sturing aan de planken wordt gegeven.

    P1280732.JPG

    Nadat ik dit aan struur- en bakboord onafhankelijk van elkaar had gedaan bleek dat de elkaars tegengestelde latten nagenoeg recht boven de kiel elkaar kruisten. Op de foto’s is dit wat minder goed te zien, omdat sommige latten op een gegeven moment elkaar in de weg zaten of tekort waren.

    P1280729.JPG

    P1280730.JPG

    Vervolgens zijn per spant alle onderlinge afstanden tussen de verschillende latten ingemeten en verwerkt in een spreadsheet. Dit spreadsheet is zo ingericht dat telkens het gehele verloop van 4 latten wordt verdeeld over deze 4 latten. Straks worden dus telkens clustertjes van 4 gelijkvormige latten gemaakt, die de ingemeten strook moeten bedekken. Dit ziet er dan als volgt uit. De rode getallen zijn de ingemeten afstanden.

    beplankingsplan stuurboord.JPG
     
    Jaques, Pingu57 en Flying Scotsman vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina