HMS Victory van Caldercraft door Wil

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Scheepshoorn, 27 mrt 2022.

  1. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Heesch
    Hieronder mijn topic, die eigenlijk voor gisteren bedoeld was


    Vorige week werd ik getipt op het vertaalprogramma DeepL, wat van een veel beter kwaliteit zou zijn dan Google Translate. Ik kan hier wat hulp gebruiken want mijn Engels is beperkt. Ik kan met de gratis versie drie bestanden van 5000 tekens per maand vertalen. Na wat proberen heb ik vorige week de eerste 16 pagina’s vertaald, dus ik kan voorlopig vooruit. Het resultaat valt me absoluut niet tegen. De zinnen lopen redelijk en zijn goed te lezen. Ik moet nog wel even opletten voor een aantal typische scheepbouwtermen, maar daar heb ik op dit forum ook al weer een voordenlijst voor gevonden. Waarvoor dank!

    Toen ik 3 dagen geleden mijn eerste topic poste, wist ik nog niet dat ik inmiddels corona had opgelopen. Eergisteren van de GGD de positieve bevestiging ontvangen met als gevolg: voorlopig in quarantaine. Wat is er nu beter dan een modelbouwer op zijn hobbyzolder op te sluiten met de garantie dat je niet gestoord wordt. Ik voel me goed, dus vanochtend aan de slag.

    P1280606.JPG

    Eerst alle onderdelen voor de eerste fase maar eens opgezocht en losgesneden. Daarna alles netjes afbramen en de kantjes netjes breken, dat werkt wel zo fijn. De kiel en de spanten waren uiteraard het eerst aan de beurt. Voor dit doel had ik vorige week van roerstokjes alvast aan aantal schuurhoutjes gemaakt met verschillende grofheden. Werkt prima.

    P1280608.JPG

    Daarna alles droog in elkaar gezet, zodanig dat de verbindingen los-vast in elkaar kunnen schuiven en niet klemmen. Jotika heeft in de verbindingen een aantal vernauwingen gefreesd die eerst moeten worden weggeschuurd, zodat je alles mooi pas kunt maken. Op de foto kun je ook zie hoe ik een tafelverhoger gemaakt heb, die ik tevens als basis voor mijn bouwhelling ga gebruiken. Deze tafelverhoger kan ik overal op de werktafel neerzetten, zodat ik er aan alle kanten bij kan.

    Dan komt het eerste aandachtspunt van Jotika, dat de kiel bij de achtersteven verjongd moet worden om later de tweede beplanking goed uit te laten komen met de Stern post en de Keelson. Nou dat ging lekker met de houten vijlen.

    P1280613.JPG

    P1280614.JPG

    P1280615.JPG

    P1280616.JPG

    Voor de maatvoering op mijn bouwhelling heb ik vervolgens van de kiel de posities van de spanten overgenomen. Daarnaast heb ik van Paul de tip met de drie M3 schroeven geleend, waarmee op een later moment de boot op zijn sokkel kan worden geschroefd. Deze schroeven komen straks op de posities A, B en C.

    P1280618.JPG

    Nu alles nog los staat heb ik het meteen maar gewaagd om te checken hoe het onderste dek past. In de sleuven voor de spanten zitten hier geen verjongingen en deze zijn met een geringe tolerantie gefreesd. Alles past perfect en ook het eruit halen was geen enkel probleem. Mijn eerste serieuze bevestiging dat ik met Caldercraft een top keuze heb gemaakt. Tijdens het plaatsen van dit dek heb ik gemerkt dat straks bij het lijmen van de spanten op de kiel alleen de onderste helft van de verbindingen gelijmd moeten worden, zodat de spanten zich later bij de definitieve montage van dit dek wat makkelijke kunnen zoeken, voor zover dat nodig is.

    P1280619.JPG

    Ik heb inmiddels ook al geleerd dat modelbouwen vooral ook vooruitkijken is. Dit brengt mij alvast bij een volgende stap in het proces, namelijk het aanbrengen van de dummy barrel strips. Deze buigen aan de voor- en achterzijde van het schip naar binnen. Dit is voor de spanten 4 t/m 17 nog wel te doen. Maar van spant 4 naar spant 1 is het verloop zo groot, dat er gebogen zal moeten gaan worden.

    P1280620.JPG

    Vraag:
    · Maar hoe krijg je ze er dan in. Voor montage zullen de spanten immers definitief verlijmd zijn aan de kiel?
    · Wat is het constructieve belang van deze strips? Volgens mij zit er in de rest van de romp voldoende stijfheid als e.e.a. verlijmd is.

    Voor morgen staat het maken van mijn helling op het programma en als het in dit tempo doorgaat, misschien nog wel meer, mits ik het probleem van de dummy barrel strips opgelost krijg.
     
  2. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.765
    Locatie:
    Tilburg
    Beste Wil,
    Das niet zo mooi om te lezen van die Corona, maar als je er geen last van hebt en krijgt dan kun je nu wel lekker bouwen het begin is tenminste al veelbelovend zeg

    Wat je eerste vraag betreft, je zou deze latten vooraan aan de achterzijde op diverse punten in kunnen zagen dit al naar de aard van de kromming, en dan kun je deze er inschuiven en vastlijmen
    Het inzagen heb ik hier beschreven in mijn verslag:
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/h-m-s-victory-van-de-agostini.273279/page-2

    Het belang van deze strips is niet van constructieve aard maar hier worden later gaten in geboord waar de insteek kanonslopen in gelijmd worden

    Ik hoop dat het duidelijk is zo, anders lezen we het wel

    Gr Koos
     
    Scheepshoorn en Herby63 vinden dit leuk.
  3. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    IK ben een beetje laat Wil maar veel plezier tijdens het bouwen!:thumbsup:
     
  4. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    518
    Locatie:
    Vlijmen
    Ziet er echt gaaf uit zeg! persoonlijk blijf ik het wel jammer vinden dat er in een kit zo als deze gebruikt wordt gemaakt van de dummy barrel stroken.. oke, je ziet er daarna toch niks meer van.. maar toch ergens vindt ik het jammer... als ooit de Amati variant uitkomtben ik erg benieuwd naar de volledige kannonen geinstalleerd :)
     
  5. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Veel success met de bouw Wil!
     
  6. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Heesch
    Gisteren bezig geweest met het maken van mijn bouwhelling. Zoals ik eerder al meldde gebruik ik mijn tafelverhoger hiervoor als ondergrond. Hierop had ik met de kiel al de posities van de spanten afgetekend.

    P1280625.JPG

    Eerst met 8 stevige nokken de kiel langs de as uitgelijnd. Vervolgens bij de voor- en achtersteven een verticale (boeken)steun gemaakt om de kiel op de juiste wijze rechtop te houden. De romp wordt in lengterichting straks opgesloten doordat de spanten 1 en 18 strak tegen deze boekensteunen komen te staan.
    En als laatste een verplaatsbare middendeel, waarmee ik de spanten goed haaks op de kiel kan uitlijnen.

    Vervolgens de notenhouten delen van de kiel met tape vastgezet en alles nog eens in de bouwhelling geplaatst.
    Op de foto’s is ook goed te zien dat ik de verstevigingen voor de M3 schroeven alvast heb aangebracht op de locaties A, B en C.

    P1280630.JPG

    P1280631.JPG

    Als laatste vandaag de eerste twee notenhouten delen van de kiel vastgelijmd. Het 3e en 4e deel moeten nog even wachten totdat de eerste beplanking ter plaatse van de bearding line is verjongd.

    P1280632.JPG

    Vraag:
    Ik heb me nog niet verdiept in de wijze waarop later de masten en de boegspriet geplaatst moeten worden, maar het lijkt me in deze fase van de bouw wel slim om hier even wat aandacht aan te besteden. Nu zit alles nog niet vastgelijmd en kan ik mogelijk op eenvoudige wijze nog wat aanpassingen doen t.a.v. de pasvorm. Hoe kijken jullie hier tegenaan en zijn er ten aanzien hiervan nog specifieke tips?

    Tot zover
     
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2022
  7. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Met het maken van een degelijke bouwplank/helling is je start voortreffelijk begonnen! Ik zou als de valse dekken er op liggen inderdaad even kijken en passen waar de masten gaan komen en eventuele voorbereidingen treffen. Maar inmiddels zijn er nogal wat bouwers van dit schip die weten waar jij over praat. :)
     
    Scheepshoorn vindt dit leuk.
  8. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.111
    Locatie:
    Brugge
    Ik bemerk alvast een aandachtspunt, dat in deze fase geen probleem hoeft te zijn, maar van belang is voor de positie van de masten, zoals je ook al aanhaalt:
    De stuurlast: de kiel van de Victory ligt achteraan 3 mm dieper in het water dan de voorzijde (net voor de kielbalk overgaat in de boeg)
    Als je de kiel zo opstelt moet de voormast (fokkemast) loodrecht op de waterlijn staan, de grote mast ongeveer 2,25° hellen en de kruismast (of bezaanmast) bijna het dubbel daarvan.
    De helling van de boegspriet is 30°
    Als je dus geen rekening houdt met de stuurlast staan je masten in de verkeerde helling.
    Ik weet niet in welke mate Caldercraft hiermee rekening gehouden heeft bij het ontwerp en dus bij het aanbrengen van de gleuven voor de masten in de kielplaat..

    Longridge vermeldt op pagina 157 over de "rake" "The foremast was vertical. The main and mizzen masts inclined or "raked" aft. ... In the Victory thye mainmast rakes aft 0,487 inch to the foot and the mizzen 0,852 inch, or about 4ft. and 7ft. in 100 ft. of length respectively."
     
    Scheepshoorn vindt dit leuk.
  9. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Heesch
    Hallo Herby,
    ik heb even nagekeken hoe Caldercraft hiermee omgaat.
    Als ik de uitsparing voor de voorste mast in de kielplaat bekijk, staat deze haaks op de rechte onderzijde van de kiel en de rest navenant.
    Ook alle tekeningen zijn hierop gebaseerd.
    Caldercraft gaat dus kennelijk niet uit van een stuurlast, die een lichte helling achterover teweeg brengt.
    Ik ben geneigd om Caldercraft te volgen, dan staat mijn voorste mast loodrecht, maar wijkt de waterlijn iets af met die in werkelijkheid.
     
  10. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.111
    Locatie:
    Brugge
    Ik respecteer je keuze, je ziet het toch niet echt als je het afgewerkte model bekijkt. Het is een beetje zoals volledig opgetuigde kanonnen op de onderste dekken zetten, je ziet het niet , alleen jij weet hoeveel werk je er aan gehad hebt. Daarom gebruiken vele kitmakers ook dummy-kanonslopen.
     
  11. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Beetje laat misschien, maar ik haak ook aan.
    Ik zie dat het plaatsen van de foto's goed gaat. Grootte is prima.
    Je bent prima bezig, maar als ik je eerdere modellen zie verbaast me dat niets.
    Succes!
     
  12. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Heesch
    De lijm van het notenhouten deel van de kiel is droog en er kan dus geschuurd worden, zodat alles er netjes uitziet.
    Vervolgens de 3 sparingen in de kiel gemaakt voor de M3 draadeinden. Meteen even de moerconstructies met tweecomponentenlijm in elkaar gezet en hard laten worden. Volgende dag met secondelijm in de kiel gelijmd. De kiel staat straks muurvast op de helling, rechtop gehouden door de twee “boekensteunen”. Het plaatsen van de spanten kan dus beginnen.

    P1280634.JPG

    P1280638.JPG

    Vraag:
    In de kiel zitten nu 4 sleuven voor de 3 masten en de boegspriet. De sparingen van de masten lopen een heel stuk door onder het onderste dek. Ik vraag me af of ik hier onderin nog wat verstevigingen moet aanbrengen om zijdelingse verplaatsing van de onderkanten van de masten en boegspriet te voorkomen. Het wordt wel heel erg moeilijk lijmen later, zo onder in het schip. Hoe kijken jullie hier tegenaan.


    Daarnaast zit ik al een aantal dagen te broeden op het volgende ei:
    Bij het bouwen van een van mijn vorige boten (Elbjorn) heb ik op de draaibare kop van mijn fotostatief met kogelgewricht een hulpstuk gemaakt, waarmee ik de boot op zijn kop op het statief kan vastzetten. Ook heb ik hier toen gebruik gemaakt van de snelkoppeling die je normaal ook op je camera kunt zetten.
    Het allergrootste voordeel hiervan is dat je op elke hoogte (lees vooral stahoogte) kunt werken en dat je het model in alle denkbare standen kunt plaatsen. Door de snelkoppeling kan het model dan ook snel en makkelijk op en af het statief geplaatst worden.
    Deze zeer handige functionaliteit wil ik ook bij de Victory gaan toepassen, ware het niet dat de Victory veel zwaarder wordt dan de Elbjorn. Dat gaat hem in deze vorm niet worden, vrees ik. Het kogelgewricht is dan niet stabiel genoeg. Hier moet ik nog wat anders voor bedenken. Vandaar dat ei. Wordt vervolgd

    20201120_112426.jpg

    20201220_165750.jpg
     
    TIMBERWOLF en Jaques vinden dit leuk.
  13. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Heesch
    Tussen de bedrijven door heb ik de afgelopen dagen het grootste deel van de spanten op de kiel gelijmd. Afhankelijk van het moment 2 á 3 stuks per dag. Als straks alle spanten, op spant 1 na, erop zitten gaan we weer passen met het onderste dek.
    Ik merk dat de romp op dit moment nog flexibel genoeg is om hele kleine afwijkingen in de spanten naar links of naar rechts op te kunnen vangen. Maar zo op het oog ziet alles er redelijk goed uitgelijnd uit.

    P1280645.JPG

    Voordat het onderste dek definitief gemonteerd wordt wil ik alle sparingen voor de masten en de boegspriet nog even checken op de maatvoering van het meegeleverde rondhout.

    In afwachting op antwoorden op de vraag in mijn vorige topic, moet ik dan ook beslissen of ik nog verstevigingen onderaan de masten ga aanbrengen en hoe los/vast de masten in de sparingen moeten komen.
     
  14. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.917
    Locatie:
    Ittervoort
    Op mijn volgende model zal ik dit zo maken dat de masten erin en eruit genomen kunnen worden en zodanig dat ze er maar op 1 manier in kunnen en gelijk goed staan. Wel zo handig als je naderhand iets wil toevoegen. Ik loop daar nu bijvoorbeeld tegenaan. Je masten komen immers met tuigen vast te staan en lijmen is dan niet nodig. Dit moet je in dit stadium uitdokteren. Maar het is als je de masten vast wil lijmen nadat je de romp klaar hebt, handig dat je dit ook in dit stadium passend hebt gemaakt.
     
  15. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.315
    Locatie:
    Hillegom
    Mijn ervaring is dat lijmen van de masten niet nodig is. Door de tuigage vallen ze er echt niet uit. Waar je wel voor kan zorgen is dat de mast niet meer kan draaien, dat houdt de tuigage niet tegen. In het echt is de onderkant van de mast vierkant gehakt en staat hij in een vierkant gat op het mastspoor. Dat zou je kunnen realiseren.
    De diverse dekken erboven moeten ervoor zorgen dat de mast links-rechts gezien goed verticaal staat en voor-achter de juiste (minimale) helling heeft.
     
  16. jean41

    jean41

    Lid geworden:
    14 dec 2019
    Berichten:
    485
    Locatie:
    Valthermond
    Mooie degelijke goed verzorgde en uitgedachte bouw. Zie weer leuke nieuwe dingen langskomen zoals dat statief bijvoorbeeld. De mastgaten zou ik inderdaad zo voorbereiden dat je de masten later er zo in kunt zetten en ze meteen goed staan en ook vast. Wel zo gemakkelijk nu je er heel goed bij kunt. Succes!
     
  17. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Heesch
    Zoals ik in mijn vorige topic al aangaf heb ik, nadat alle spanten voldoende waren uitgehard, de sparingen van de masten nog een even gecheckt. Hiervoor heb ik eerst het onderste dek nog een keertje droog in de romp geplaatst. Dit ging vrij eenvoudig. Alles paste nog precies en er hoeft niets gecorrigeerd te worden. Na dit paswerk, het onderste dek definitief vastgelijmd op alle horizontale contactvlakken met de spanten. De gehele rompconstructie voelt nu heel stevig en stabiel aan.

    P1280650.JPG

    Toen bleek, waar ik al bang voor was, dat de pasvorm voor de masten niet zo goed was. De sparing voor de voorste mast in de kiel moest iets ruimer gemaakt worden, de andere twee sparingen waren eigenlijk te groot. Dit heeft me toch doen besluiten de beoogde verstevigingen links en rechts van de masten toch aan te brengen, zodat de mastvoeten nu de onderste 5 cm volledig omsloten zijn. Na het lijmen per mast meteen getest en de stabiliteit blijkt enorm te zijn toegenomen. Als op een later moment blijkt dat de masten in een bepaalde positie moeten worden gefixeerd, dan kan ik de masten iets langer maken en onder in de masten een sleufje maken dat om de kiel grijpt. Probleem is nu voorlopig naar tevredenheid opgelost.

    P1280652.JPG

    Ondertussen begint ook het idee voor de draagconstructie voor “de romp op zijn kop” al aardige vormen aan te nemen. De bouwvolgorde in de verdere toekomst is hierin bepalend. Na bestudering van de tekeningen en de bouwbeschrijving blijkt dat het aanbrengen van de volgende dekken pas hoeft te gebeuren nadat in feite de buitenkant van de romp grotendeels klaar is. In ieder geval beide beplankingen, het schuur- en verfwerk en mogelijk ook het bekoperen.
    Na deze fase kan de romp dan weer worden omgekeerd in de normale stand en worden de dekken afgebouwd.

    Vraag: Is deze conclusie juist?

    Dit betekent dat het onderste dek gedurende die tijd volledig vrij blijft om er een hulpconstructie op te kunnen bevestigen. De bevestiging van de romp zal straks met 4 M6 bouten op een stalen frame worden gemonteerd. Hiervoor heb ik tussen de spanten 4 en 5 én tussen 11 en 12 tegen de onderkant van het onderste dek 4 MDF blokken gelijmd van 5cm lang, gemeten vanaf de kiel. Door het dek en deze blokken heb ik gaten van 6,5 mm geboord en aan de onderzijde in de MDF blokken een inschroefmoer M6 aangebracht. Op deze wijze wordt het stalen frame op de rompconstructie geschroefd en gefixeerd.

    P1280653.JPG

    P1280656.JPG

    Wat ik nu nog moet uitwerken is het overige deel van de draagconstructie. Hiervoor zal ik eerst eens even gaan kijken in mijn ijzerrek en zien wat we nog hebben liggen. Het wordt dus het nodige las-, slijp- en boorwerk.
    Wordt vervolgd.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 11 apr 2022
    Pingu57, boris279, TIMBERWOLF en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.272
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit is een mooie en degelijke voorbereiding Will
     
  19. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Heesch
    Vandaag een half dagje besteed aan het uitwerken van de draagconstructie. Het idee hierachter is dat ik straks met het beplanken, het modelleren en het afwerken van de romp de romp op een stevige "standaard" kan uitvoeren, waarbij ik de romp tevens in alle standen tussen verticaal en horizontaal kan draaien en vastzetten. Na enig las- en boorwerk het werkstuk mooi blauw gespoten en buiten in de zon laten drogen, zodat ik de boot er vanmiddag op kan monteren. De werkhoogte varieert van 100cm (romp horizontaal) tot 115 cm (romp verticaal), ideaal om staand aan je model te werken. Gebruikte foto's spreken voor zich, denk ik.

    P1280675.JPG

    P1280680.JPG
    P1280679.JPG
    P1280682.JPG
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2022
  20. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Heesch
    Tussen de bedrijven door links en rechts van spant 1 de plank ondersteuningen aangebracht (onderdeel 20 en 21). Omdat, zeker bij onderdeel 21, de beplanking later nogal schuin aankomt, heb ik ik de contactvlakken van deze twee onderdelen met de 1e beplanking vooraf afgeschuind. Het idee hierachter is dat ik later bij het modelleren van de boeg het notenhout van de kiel niet hoef te beschadigen.

    P1280660.JPG

    Vervolgens waren de dummy barrel strips aan de beurt. Hier zag ik een beetje tegenop moet ik zeggen. Ik heb het eerste gedeelte van de strips verwarmd met een hete lucht verfafbrander. Dit was net genoeg om de bocht door spant 2, 3 en 4 te kunnen maken. Daarna is het in principe één rechte lijn, tot de laatste 3 spanten hier buigen de strips weer licht.
    Het feit dat de romp stevig opgesloten zit tussen de twee "boekensteunen" van mijn helling maakte dat ik tijdens het inbrengen flink wat kracht op de strips kon uitoefenen. Hiermee was het eigenlijk een fluitje van een cent. Voor niks druk gemaakt dus.

    [​IMG]

    P1280664.JPG

    Na het uitharden van de lijm tussen de spanten 9 en 10 een gedeelte van de bovenste dummy barrel strips verwijderd om in een later stadium ruimte voor de zij-ingangspoorten te kunnen maken.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 17 apr 2022
    TIMBERWOLF en Stephan Kertész vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina