HMS victory Mantua panart 1:78

Hoi Peter
Bedankt voor je reactie.
Maar ik vraag mij af welke kleur diegene gebruikt die ook de HMS Victory bouwde en gebruikte voor het stuurwiel?.
Mvg Reinier
Reinier, de Vic goeroe op dit forum is volgens mij momenteel Jan Zwart, dit zonder iemand anders iets te kort te doen, maar lees in een ander topic dat deze er even tussen uit is.
Jan is volgens mij al een of meerdere malen aan boord van de echte Vic geweest, en heeft hier dan ook van zowat elke vierkante cm een foto gemaakt:D
Wat je zou kunnen doen is om in de Vic verslagen van Jan te bladeren, of deze middels een pb berichtje te benaderen, dan komt er best wel een antwoord op je vraag.
Succes verder,
Gr Koos

Reinierd
Hier een foto van het stuurwiel op de VIctory
35733584772_e36a6f7a21_b.jpg

Het heeft een vrij egale en lichte kleur bruin. Ik zou me niet al te druk maken om de juiste kleur. Op de Victory zelf is het na een restauratie weer een andere kleur. Dan denkt men het weer beter te weten. Nu si de ruimte achter het stuurwiel okergeel. Een paar jaar geleden mooi bruin.
Dus kies gewoon een kleur bruin die je zelf mooi vindt.

Ik heb nog de neiging om het perfect te willen doen ivm dit geen goedkope bouwpakket is met wat ik vroeger deed toen ik 12 jaar was

Ik heb geen idee van welke houtsoort het is gemaakt. Is dat relevant?
Ik zou me meer zorgen maken over het stuurwiel wat je hebt liggen. Daar zie ik 8 spaken aan zitten. Het stuurwiel van de Victory heeft 10 spaken. Als je dus authentiek wil zijn zou ik daar eerst aandacht aan besteden

Hoi Jan
Dat is mij nog niet eens opgevallen.
Het is mij wel opgevallen dat dit bouwpakket niet helemaal volgens de echte model is en dan betaal je er ruim €500,00
Voor

Hey reinierd, vroeg me af of je met dit verslag nog verder doet. Ben deze momenteel namelijk ook aan het bouwen, in de begin fase wel is waar en is toch altijd handig om eens te kijken hoe iemand anders het doet. Mijn model is wel de versie van sergal, dus zonder de koperen plaatjes.

Hey reinierd, vroeg me af of je met dit verslag nog verder doet. Ben deze momenteel namelijk ook aan het bouwen, in de begin fase wel is waar en is toch altijd handig om eens te kijken hoe iemand anders het doet. Mijn model is wel de versie van sergal, dus zonder de koperen plaatjes.
Hoi Janugan

Wat leuk dat je ook deze bouwpakket hebt aangeschaft☺.
Ik ga nog wel verder met de verslag maar ben door privé omstandigheden even uit de running en zal weer verslag uitbrengen als ik zover ben.

Het zou leuk zijn als je ook je project verslag uitbrengt op deze site en andere mensen het kunnen zien en eventueel kunnen helpen.
Heb je al enige ervaringen met het modelschepen bouwen?.
En waarom heb je niet het koper beslag voor de romp genomen dit vraag ik even uit nieuwsgierigheid.

Grt Reinier

Dit is mij 2de modelbouw, heb hiervoor de titanic van hachette gedaan. Had ik voor een spotprijsje op de kop kunnen tikken. Heb deze echter nog niet afgewerkt. Heb een paar beginners foutjes gemaakt wegens verkeerde gereedschap en niet genoeg ervaring. De goedkope afwerking enzo stoorde mij ook. Ben wel van plan van deze nog opnieuw te bouwen. Voor de Victory heb ik mij veel beter geïnformeerd en heb het juiste gereedschap liggen wat al veel helpt. Ik heb gekozen voor geen koperen plaatjes simpel weg omdat ik dit minder mooi vind, hou meer van het hout dan van de plaatjes.

Hoi Janugan

Dat van de Titanic is ook een mooi project.

Ik begrijp wel waarom je niet het koper plaatjes er niet bij genomen hebt , ik twijfel nog of ik het wel of niet ga doen omdat het erg in het oog springt en de aandacht van het schip af neemt en als je het verft dan zie nog het hout structuur of als je het alleen met blanke lak doet dan zie je het hout en nerf heel mooi uitkomen ,maar ieder bouwdt zijn schip en verft of lakt zoals diegene het mooist vind.

Fouten maken doen we allemaal en het zal je bij deze bouwpakket niet anders zijn en daar leer je weer van.

Ik heb ook een achteraf een fout gemaakt door de deks niet de latjes er op te doen omdat ik het zo de deks er mooi strak uit zagen maar achteraf nadat ik van Henk heb gezien dat hij het wel beplankt heeft zag het in mijn ogen er toch natuurlijker uit en heb toen besloten om het ook te doen maar afgezien ik de eerste twee deks al vast gelijmd heb word het toch lastig om de eerste dek ook te beplanken☺.

Weet alleen nog niet of ik er iets zwart tussen ga doen of dat ik het zonder dat doe.

Ga jij ook je verslag op deze site zetten incl foto's want dat is wel leuk voor mij en de andere en kunnen zo wat van elkaar leren.
En als je vragen hebt is er altijd wel iemand die je probeert te helpen of mee denkt voor een oplossing.

Grt Reinier

Grt Reinier

Dat is waar, foutjes maak je altijd wel. Het hangt er ook vanaf hoe je ze oplost. Heb ook lang nagedacht of ik de dekken zou beplanken maar heb beslist van het toch te doen en ben achteraf zeer tevreden van het resultaat. Zeker een meerwaarde. Als ik een gaatje vind om dit te doen, ga ik zeker een verslag maken. Heb foto's gemaakt van elke fase tot nu toe dus dat komt alvast goed.

Hoi pietsen
Ik heb een zijde wat bij geveild en ziet er nu beter uit.
klemmen gaat lastig Ivm de spanten wat afgeschuind is en heb dit met tireps opgelost
Ja je zit er niet op te wachten als ik straks er gaatjes in ga boren ivm de kanonnen en zal straks wat extra lijm achter deze latjes doen.
De laten geplaatst na het inweken en tijdelijk met tireps vast gezet.
Na het drogen nog wat bijwerken want je ziet vooraan tussen de lat en schot een kiertje zitten.

Hoi pietsen
Ik heb een zijde wat bij geveild en ziet er nu beter uit.
klemmen gaat lastig Ivm de spanten wat afgeschuind is en heb dit met tireps opgelost
Ja je zit er niet op te wachten als ik straks er gaatjes in ga boren ivm de kanonnen en zal straks wat extra lijm achter deze latjes doen.
Ik heb een paar vragen
Dit is het verf wat bij dit schip hoort wat kleuren betreft dan,maar ik ben dit niet gewend van een puntige uiteinde ?.
Ik weet wel van een kleine potje waar je normaal met een kwasje in kan dompelen.
Moet je dit in een potje spuiten en of moet je dit verdunnen.
Dit is voor mij nieuw.

Als je het hout in water met ammoniak geweekt hebt en dit daarna laat drogen heeft dat nog invloed met het houtlijm?.

Als ik de latjes eerst behandel met porienvuller en dan de kleur of blanke lak erop schilder is dat net zo als normaal eerst grondverf ivm de dekking en zuiging ?.

Mvg Reinierd

En dat over ammoniak?.
hallo Reinier, ik ben een hele lange tijd niet bezig geweest met dit project maar zie dat jij stappen hebt gemaakt. ziet er goed uit ik ben nu toe aan de eerste latten langs de ribben te plaatsen en vroeg mij af of het wel of niet weken van de latten handig is en hoe je dat doet en hoe lang. wat is jou ervaring?
groet Hermanos

Laatst bewerkt:
Back