HMS Victory Corel 1:98

hoi,

Ik laat even veel foto's zien omdat ik toch twijfel en meteen juist wil zitten...

Ben er nog niet... Dat omslagpunt bezorgd me zorgen...

Lijkt goed te gaan zo. Je ziet de instekers al verschijnen. Als ik de foto van Henkl (bericht 77) lijkt het omslagpunt bovenaan de achtersteven te zitten. Waar je opnieuw bent gaan beplanken. Ik neem aan dat er nog een steven tegenaan gezet moet worden. Alle multipex van de valse kiel zal bedekt moeten zijn.

Goed bezig Stephan:thumbsup:
Komt helemaal in orde!
Het moeilijke voor ons dat wij het moeten aflezen uit foto's, terwijl jij de actuele situatie voor je hebt staan.
Zoals Erik zegt; de beplanking door laten lopen tot over de kiel aan de achterzijde.
Het overtollige halen we straks weg. dan de kiel balk er tegen.
Dus die foto's kunnen ons alleen maar helpen met de adviezen;)

voila, de laatste van vandaag.

Dit is een dry fit. Er is nog een en ander aan het drogen en morgen of dinsdag kan ik deze vastplakken..
Dan kom ik stilaan toch in de juiste vormen... Als je goed kijkt zie je bovenaan ( of onderkant schip ) mijn eerste insteker zitten. Dat komt dus ok daar...
De andere kant moet ook nog, maar goed. Met wat schuurwerk zal het resultaat beter zijn en daar gaat het om!

zo, 1 kant is ruwweg toe. De andere kant is ook open en kan ik aan beginnen.

Denk wel dat ik het nu mooi kan opschuren als het droog is.

Wat denken jullie?

Ik vindt het zonder enige twijfel een geweldige verbetering.
Goed dat je het gedaan hebt, zo wordt het weer een "echte" Victory:cool:
Nu eerst nog de andere kant en dan beide kante schuren, dan kun je perfect de symmetrie controleren:thumbsup:

Petje af, goeie beslissing :D. Het schuren gaat denk ik prima lukken. Ik zag dat je wat hebt 'gesmokkeld' met een latje in zandlopervorm, maar het geheel lijkt goed en voor de eerste huid is dit prima. Voor de tweede huid overigens ook zolang het onder koperen plaatjes belandt.

Voor de tweede huid overigens ook zolang het onder koperen plaatjes belandt.

Zou ik dat wel doen? Koperen plaatjes?
Stel dat ik dat doe, moet ik dan eerst de 2de laag volledig doen, ook tot de kiel onderaan? Of moet ik dan die koperen plaatjes op de eerste laag zetten?
dus kort gezegd :
* komen die koperen plaatjes op de eerste of tweede beplanking?
* waar vind ik die koperen plaatjes?
* zou ik het wel doen? Maar dat is een vraag voor mezelf, ik weet niet of ik het mooi vind. :)

Ik wilde vooral aangeven dat je vermoedelijk lang niet alles of niets meer terugziet van deze eerste laag: zolang de vorm maar goed is.
Met de "koper"-vraag kan ik je ook niet helpen, er zijn Victory's met en zonder koper, dus de keus is inderdaad aan jouw. Ik heb zelf geen ervaring met deze plaatjes, maar er zijn er genoeg die er hier op het forum over kunnen vertellen.

De Victory is, zoals vrijwel alle schepen van de Britisch Navy, op een bepaald moment voorzien van koperen beplating.
In beginsel was dat geen succes omdat ze werden vastgezet met ijzeren spijkers.
Dat zorgde voor extra snelle corrosie (koper en ijzer gaat niet samen in zout water) dus alle platen vielen er snel af.
Toen men dat probleem had opgelost werd het met koper beplaten vrijwel standaard.

Voor jouw model zul je de keuze moeten maken welke uitvoering je het schip mee wilt geven, en hoe Historisch correct je het wilt hebben.
Na de grote restauratie van 1799 werd de Victory van koper voorzien en zwart met gele banden geschilderd.
Er waren nog wat wijzigingen, maar die zijn nu niet van belang.
Gegeven de foto's op de doos, is dit de Victory van ná 1799.
Dus heb je 2 opties;
1) model volledig in houtkleur
2) model geschilderd in geel en zwart en met koperen beplating.
(Zie het model van Henk)

Plaatjes zijn in de betere modelbouw zaak te verkrijgen.

Zou ik dat wel doen? Koperen plaatjes?
Stel dat ik dat doe, moet ik dan eerst de 2de laag volledig doen, ook tot de kiel onderaan? Of moet ik dan die koperen plaatjes op de eerste laag zetten?
dus kort gezegd :
* komen die koperen plaatjes op de eerste of tweede beplanking?
* waar vind ik die koperen plaatjes?
* zou ik het wel doen? Maar dat is een vraag voor mezelf, ik weet niet of ik het mooi vind. :)

Als je twee x beplankt, dan komen de plaatjes (koper) op de 2e beplanking.
Maar zoals je zelf al aangeeft, het is een eigen keus. Ik heb mijn Victory geen koperen plaatjes gegeven omdat ik het simpelweg niet mooi vind.

Op de Bounty die ik onlangs heb gebouwd heb ik het onderwaterschip koper geschilderd. Hiervoor heb je echter wel een strakbeplankte romp nodig omdat een laagje verf de eventuele oneffenheden niet verbergt.

De huidige Victory die in het dok ligt in Portmouth heeft een grijs geschilderd onderwaterschip zonder koperen platen.

full

Ik laat deze foto zien zodat je kan bekijken hoe het ook kan. Dit is niet historisch correct, maar mijn eigen keus. ik heb hier gewerkt met drie
kleuren beits, donker eiken voor het onderwaterschip, licht eiken voor de "gele"banden en ebbenzwart voor de berghouten enz.

Het onderwaterschip is 5 x gebeitst en de gele banden 3 x, het zwart is één laag metal black van admiralty paints met twee lagen ebben beits er overheen.

Laatst bewerkt door een moderator:
De huidige Victory die in het dok ligt in Portmouth heeft een grijs geschilderd onderwaterschip zonder koperen platen.

Daar heb je gelijk in Piet, maar het roer is wel bedekt met koperen platen; helemaal groen uitgeslagen:)

Gr. Paul

misschien een rare vraag maar kan je hout verbleken op een of andere manier?
Ik zou het liever iets bleker hebben. Met een vernis of zo?

Ben volop bezig met 2de laag... Net ontdekt dat ik vermoedelijk de beplanking volgens Engelse methode zal doen. Moet goedkomen... Maar ik vind het een beetje te donker, vandaar mijn vraag...

Ik zou precies ook heel graag het houtkleur behouden en niet schilderen, tenzij verbleken niet kan...

Verbleken heb ik persoonlijk nog geen ervaring mee, maar theoretisch zou dit denk ik wel mogelijk moeten zijn. Er zijn talloze fora (vooral amerikaanse over chemische reacties met hout en metalen) ook you tube filmjes van verschillende experimenten. Je zou kunnen googelen op "weathering wood"of "bleaching wood". Ik ben al termen als chlorine bleach tegengekomen of calcium hypochloriet (zwembad chloor).

Misschien is logen ook wel een oplosing sterk verdunt. Heb vroeger wel eens een kastje gedaan. Trok toch aardig naar de lichtere kant op. En je kan het gewoon bij een bouwmarkt kopen denk ik.

Ik weet niet wat voor hout je gebruikt, maar lindehoutenlatjes zijn al zeer licht van kleur en als je die licht opschuurd worden ze nog bleker. Wel kleurloos lakken anders worden ze in de loop van de tijd donkerder.
Bleken van hout heb ik ook geen ervaring mee.

Stephan,

Ik zit net deze discussie te lezen over je eerste beplanking en weet je....het is net of ik mezelf bezig zie.
De problemen die jij had ,die heb ik ook.
Niet alleen met de Aggy maar met al mijn schepen.
Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen doordat het de eerste beplanking was.
Misschien verkeerd gedacht maar voor mij is de eerste beplanking alleen een manier om de romp dicht te krijgen.
De eerste laag is de basis voor de 2e laag en/of de kopere beplating.
Als die glad is gaat de rest vanzelf.
Mijn petje af voor wat je zover heb laten zien.

Stephan,

Ik zit net deze discussie te lezen over je eerste beplanking en weet je....het is net of ik mezelf bezig zie.
De problemen die jij had ,die heb ik ook.
Niet alleen met de Aggy maar met al mijn schepen.
Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen doordat het de eerste beplanking was.
Misschien verkeerd gedacht maar voor mij is de eerste beplanking alleen een manier om de romp dicht te krijgen.
De eerste laag is de basis voor de 2e laag en/of de kopere beplating.
Als die glad is gaat de rest vanzelf.
Mijn petje af voor wat je zover heb laten zien.

Bedankt.
Mijn 2de laag zit momenteel vrij ver gevorderd en ik ben echt heel blij aan het worden met het resultaat. Niet altijd de perfectie, maar mijn niveau ligt toch hoger dan mijn eerste schip, dat zeker.
Ik krijg hier gelukkig ook veel hulp en gelukkig iemand dat me zegt dat het niet goed is ook als dat zo is. Dat zet aan tot herbeginnen en daar ben ik achteraf alleen maar blij om!
Foto's komen deze keer pas als de romp toe is!
:)

Back