Het was monnikenwerk maar de 90 talies zijn klaar.
Misschien aardig om stap voor stap te laten zien hoe ik het gedaan heb.
Allereerst het enkele blok. Even voor de schaal: het blok is twee mm in lengte, het touw is 0,1 mm Morope, rechtsgedraaid.
Hier lijm ik met secondelijm het touw, wat voldoende lengte heeft voor de hele talie, op 1 kant van het enkele blok.
Vervolgens maak ik de haak. De haken in de kit zijn aan de grote kant, dus ik maak ze van de bijgeleverde ogen. Eerst een aantal ogen losgeknipt, dan gezwart met Brass Black, dan gebogen rond een tangetje en daarna het rechte stukje op lengte geknipt.
Korte eind door het oog van het haakje, en aan de andere kant van het blok gelijmd.
Hetzelfde gedaan met het tweede blok, dat dubbel uitgevoerd is. Daarbij is de lengte van het touw onbelangrijk, omdat beide eindjes worden afgeknipt.
Vervolgens een enkel knoopje gelegd, druppeltje secondelijm opgebracht (daarvoor gebruik ik steeds een cocktailprikker). Bij het enkele blok knip ik alleen het korte stukje af, bij het dubbele blok beide stukjes touw.
Van het enkele blok naar het dubbele...
... terug naar het enkele blok, en ten slotte door de tweede opening in het dubbele blok.
En dat 90 keer: 60 zijtakels en 30 uithaaltalies. Minpuntje van alles is het verschil in kleur tussen het enkele en het dubbele blok. Dat komt door de verschillende leveranciers: het enkele komt uit Amerika (Syren) en het dubbele uit Polen. Accepteren maar.
Volgende stap: alle talies op lengte maken, naar het prototype, en een flauwe bocht maken, zodat ze natuurlijk 'hangen'.