HMS Victory, Binnenste buiten.

Als je de realiteit het belangrijkste vind, moet je het inderdaad zo laten Jan, het is en blijft een mooi geheel. :)

je kan ook met Gunship Grey lichtjes drybrushen dan accentueer je gewoon het contrast, en je zal zien dat je kanonnen der nog realistischer zullen uitzien

Update 168
Om de kanonslopen vast te zetten op de rolpaarden heb ik twee beugeltjes nodig die over de trunnions van de loop komen. In de beslagset van Caldercraft zaten er voor een stuk of 50 kanonnen. Die heb ik op onderste dekken al gebruikt.
Ik maak ze nu van de messing stripjes waaraan de messing onderdelen zijn bevestigd.
In een stukje van 1cm alleen nog twee gaatjes (0,5 mm) boren.
Mijn spijkertjes zijn te dik voor zo'n gaatje en 0,8 of 1mm boren in een stripvan 2 mm is geen doen.

full

Foto: Messing strips voor maken van de beugels over de trunnions.

Ergens vond ik spijkertjes van 0,3 te koop. Maar die waren net uitverkocht en moesten worden besteld bij de leverancier. (Hopelijk niet in China).
Dus even wachten.
Ik ben daarom maar doorgegaan met afwerken van de luizenplecht en de roundhouses.

full

Foto: De luizenplecht met een stukje boegspriet. De openingen links en rechts zijn de toegangen tot de roundhouses.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Jan,

Ik heb nog een paar zakjes met koperen spijkertjes 0,5 of 0,6 x 8 mm liggen - heb je daar wat aan?
IMAG2088.jpg

Hans,
Ik wacht even af hoe die 0,3 spijkertjes uitvallen. Als ze te dun en te slap zijn neem ik contact met je op.

Update 169
Er is weer enige voortgang aan de roundhouses.
Aanzicht van voren:

full

Foto: Luizenplecht.

De pilaartjes waren 2 mm te kort. Daarom zweven ze iets.
Van binnen gezien.

full

Foto: Toegang tot stuurboord roundhouse, toilet voor de ziekenboeg.

full

Foto: Overzicht van de hele voorwand.

full

Foto: Stuurboordroundhouse recht van boven gezien

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Update 170
Afgelopen week was een “spijkertjes” week.
In update 168 vertelde ik dat ik spijkertjes van 0,3 mm dik had besteld. Die zijn aangekomen en bleken 0,7 mm dik te zijn.
Als u ook deze: https://www.hobby-en-modelbouw.nl/Zeer-kleine-messing-nageltjes wil bestellen hou er dan rekening mee dat ze 0,7 mm dik zijn ipv aangegeven 0,3 mm.
Dus heb ik contact gezocht met Hans “Kolderstok” om op zijn aanbod van 0,5/0,6 mm spijkertjes in te gaan. Die heb ik ondertussen ontvangen.
Kolderstok levert dus niet alleen prima service op zelf verkochte pakketten maar zelfs aan iedereen die een probleem heeft. Waar vind je dat nog tegenwoordig.
Zijn spijkertjes bleken 0,6 mm te zijn dus gingen ook niet door een 0,5 gaatje.
Ik had in eerste instantie een gaatje willen boren met een 0,8 boor met een 3mm schacht.
Die boor is te lang en zwiebert te veel. Ik heb ook nog een boortje van 0,7 mm zonder schacht. Die kan ik dus heel diep in de boorkop vastzetten zodat hij nauwelijks zwabbert.
Hiermee heb ik de al geboorde gaatjes opgeruimd en nieuwe geboord. Daar kunnen de spijkertjes van Hans wel door. Ze hebben een hele mooie kleine kop. Dus ik ben er blij mee.
Zo ziet een kanon er nu uit met de loop vastgezet en de nodig ringen eraan.
Nu de rest ook nog.

full

Foto: Eerste kanonsloop vastgezet en voorzien van ogen en ringen. Zo zie je ze op het model alleen als je een zwaar vergrootglas gebruikt. (Gelukkig)

Op het dek heb ik ook het andere roundhouse afgemaakt en de bovenkant afgewerkt.

full

Foto: De voorwand van boven gezien. De rode vierkantjes zijn de doorgezaagde palen waar een dek hoger de tuigage van de boegspriet aan vastgemaakt worden.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Jan, bedankt voor je positieve berichten! En ik zie ook waarvoor je de spijkertjes nodig had - dan is inderdaad een heel erg dun spijkertje wel noodzakelijk.

Update 171
De kanonnenmontage gaat gestaag door. Laat ik geen foto's meer van zien want ze zijn allemaal hetzelfde.
Ik heb nu de openingen in het dek uitgezaagd en enkele tussenstukjes beplankt.

full

Foto: De dekopeningen zijn ruwweg aanwezig.

Verder heb ik de plattegrond bestudeerd en daarop de verdere onderdelen ingetekend. Rekening houdend met het dek eronder en erboven.
Met name zijn de dekbalken hier lastig. Voor de grote mast zit namelijk de bak. Deze is open, er is geen dek boven. Toch komen hier dekbalken. Maar ook op het open stuk van het dek er boven. Op die dekbalken staan immers de bijboten. Ik overweeg om daar de dekbalken tweemaal de halve dikte te geven.
Voor de poorten komen hier geen luiken dus hoef ik ook geen luikentalies te monteren dus daar heb ik geen dekbalken voor nodig.
Op dit dek kan ik een heleboel dekbalken weglaten dat komt de zichtbaarheid ten goede.

full

Foto: Plattegrond op ware (model) grootte met daarop de plaats van dekbalken, verlichting, meubilair etc. aangegeven.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Jan, een vraagje.
Wat bedoel je met de dekbalken tweemaal de halve dikte te geven??
Dan zit je toch op normale dikte?? of zie ik iets over het hoofd?:oops:

Back