Update 104
Deze week ben ik verder gegaan met het plaatsten van de dekbalk direct achter de hoofdmast.
Daarbij kwam ik tot een vervelende ontdekking. De plaats van de knieën, waar de dekbalk tegenaan moet steunen, was helemaal fout. Als ik die plaatst zou aanhouden liep de dekbalk niet over de rand van het trapgat zodat de pilaren die daarop staan niet onder de dekbalk zouden uitkomen. Dat is wel een vereiste natuurlijk.
Foto: Midden in de rode cirkel ziet u de bovenkant van de knie die tegen de dekbalk rechts daarvan moet komen. De dekbalk zelf loopt recht boven de linkerkant van het trapgat en rechts naast de pompen. Daar recht onder moeten een paar pilaren komen met geleiders voor de kabelaring.
Aan stuur- en bakboord heb ik de knieën los moeten maken. (slopen dus).
Foto: Lege plek van knie aan stuurboord.
Foto: Los gebroken knie aan bakboord.
Eerst heb ik de pilaren gemaakt. Deze hebben ook iets bijzonders want aan de buitenkant er van zit een steun waarop de kabelaring naar de kaapstander wordt geleid. In die steun zit een horizontale en een verticale rol om de kabelaring er makkelijk door te laten gaan.
Foto: De pilaar voor bakboord met links twee rollen voor de kabelaring en rechts een steun voor de pompzwengel.
De plaats van die pilaren is op volgende foto weergegeven met de rode cirkel. Hij staat op de rand van het trapgat en de kabelaring steun moet uiteraard voor de pomp uitsteken en iets boven de pompuitloop zitten. Dus precies waar nu de ringen in het dek zitten. Die moeten dus ook verplaatst worden. Verder loopt de kabelaring nu onder de pompuitloop door en moet hij er bovenlangs.
Maar de mamiering heb ik ook aan dek vastgelijmd dus moet ik ook de kabelaring los maken, eroverheen leggen en weer vastmaken. Gelukkig had ik de knopen waarmee de lussen van de kabelaring aan elkaar gebonden waren niet met lijm gezekerd. Ik vermoedde namelijk al dat ik de spanning op de kabelaring nog zou moeten aanpassen.
Foto: Plaats waar de bakboord pilaar moet komen. Ringen zitten in de weg en de kabelaring moet over de pompuitloop heen.
Hier ziet u nog even de situatie op de Victory zelf.
Foto: De stuurboordpilaar op de Victory. Hier ligt de kabelaring los op het dek en ligt hij niet in de geleiding. Dat moet natuurlijk wel als hij in gebruik is bij het ophalen van het anker.
Wordt vervolgd.
.