HMS Victory, Binnenste buiten.

Vandaag even bij Nijhof in Baarn geweest. Heb wat mahonie en gereedschap gekocht.
Ze zijn inderdaad goed gesorteerd.
Mijn vrouw is ook mee geweest en die vond het ook een fantastische winkel, hoewel wel andere afdelingen.
Jan Zwart

Ja, het is daar groot genoeg Jan, je kan je er best 'n tijdje vermaken.
 
Update 10
De voortgang van deze week.

full

De stuurboordkant is voorzien van de onderste twee rijen poorten. Op een paar bij de boeg na. Dat zijn de moeilijke.

Volgende week de andere kant.
Ik wilde even iets anders doen. Afwisseling hé.
Daarom nu een cursus “Meubel maken”.

full

  1. Bij Nijhof in Baarn koopt men een stuk mahonie.

    full

    2. Men zaagt hier een randje van af.
full


3. Zaag het in kleinere stukjes. ( Het rode stoeltje hoort hier nog niet te staan. ;-)

full


4. Zaag een blokje twee keer in.

full


5. kwartslag draaien en nog twee keer inzagen.

full


6. De ruimte tussen twee zaagsneden wegzagen.

full


7. En tussen de andere zaagsneden ook.

full


  1. Met twee keer zagen is er een leuning.

    full
En de stappen 4 t/m 8 een paar keer herhalen.

9. Dan bekleden met een lintje van een boekenlegger en een paar spijltjes tussen de poten lijmen en voila. Het lijkt nog op de echte stoelen ook.

full


Dit is de eerste stoel. Eigenlijk een probeersel om te zien wat mogelijk is. Volgenden zullen iets beter afgewerkt moeten worden.

Wordt vervolgd.

Jan Zwart
 
Laatst bewerkt:
Ik wil graag 4 eetkamerstoelen bestellen :D:D
Zoals jij het laat zien is het piece of cake !
Heel duidelijk uitgelegd en goed gedaan !
 
Update 11
De voortgang van deze week.
Nog even in herinnering brengen hoe het eindresultaat moet worden.
Deze afbeelding vond ik ergens en die geeft het goed weer. Zeven dekken die los van elkaar kunnen worden bekeken, en op elkaar gestapeld de hele Victory laten zien.

full

Foto: Impressie van het te bereiken eindresultaat.

De geschutpoorten van onder en middeldek zijn aan beide kanten geplaatst. Op een paar in de boeg na.

full

Foto: Geschutpoorten aan beide zijden.

De boeg wat beter in vorm gebracht. Als dat naar mijn zin is kunnen ook daar de geschutpoorten worden aangebracht.

full

Foto: Boeg voorzien van latten en wat vulling.

full

Foto: Aansluiting voor verlichting aangebracht.

De wegering (de balk aan de binnenkant van de romp waar de dekbalken op komen te rusten) aan bakboordkant aangebracht. Dit is vrij kritisch want deze lijn bepaalt waar straks de romp wordt doorgezaagd. Hij moet dus redelijk vlak zijn en de juiste afstand hebben tot de waterlijn.

full

Foto: Bakboordwegering.

Verder “groeit” de bodem ook al redelijk dicht.

full

Foto: Bodem gezien naar achteren.

full

Foto: Bodem gezien naar de boeg.

De activiteiten voor de komende week zijn duidelijk.
- Stuurboordwegering aanbrengen
- Bodem verder beplanken.

Wordt vervolgd.

Jan Zwart.
 
Laatst bewerkt:
Het blijft 'n hele uitdaging Jan, maar wel leuk werk om te doen lijkt mij.
Maar waarom verlichting als alles stapelbaar is?
Dan moet je ook vrij lange bedrading nemen.
 
Ja Dick, daar heb ik ook een tijdje over zitten dubben. Wel of niet. Feit is dat er overal op de Victory olielantaarns hingen. Die zijn nu geëlectrificeerd natuurlijk.
Dus de olielampen moesten er wel komen. Nu hebben gele ledjes de juiste afmetingen. Dus die kan ik daar mooi voor gebruiken. De vraag is dus eigenlijk zet ik er ook spanning op?
Als verlichting (om iets te kunnen zien in het model) is het niet nodig. Maar om het sfeerbeeld in een donkere Victory weer te geven heeft het wel iets extra's.
Bedrading is goed weg te werken. Aan beide zijden over de volle lengte lopen straks ter hoogte van de dekbalken een + en aan de andere kant een - draad.
De ledjes komen onder de dekbalken te hangen (2 per balk) en de bedrading komt er een beetje in te zitten.
In ieder geval door nu wel de aansluiting te maken kan ik de finale beslissing wel of niet nog even uitstellen.
Jan Zwart.
 
Met de schaal die je gekozen hebt en de bouwwijze lijkt het mij zeer goed te doen om hier verlichting in te maken. Het geeft inderdaad wel een mooi sfeerbeeld wanneer je dit in de avond aan hebt. Ik zou hier dan zeker voor kiezen. Zo ben ik zelf met mijn Prins Willem aan het dubben om hier verlichting in aan te brengen. Maar omdat ik de techniek wil laten zien en veel hout blank laat heb ik een uitdaging hoe dit goed aan te brengen. Gelukkig heb ik daar nog heel lang de tijd voor om hier over na te denken. Aangezien mijn Prins Willem een meerjaren project is. :p

Kortom. Ik ben voor verlichting. ;)
 
Ik begrijp je Jan, maar wat ik bedoel is als je de dekken van elkaar gaat nemen mag je wel 5 keer misschien 1,5 tot 2 meter draad per dek leggen als extra lengte en kun je die ok nog wegwerken als je alles opgestapeld hebt.
Als de draad zo kort is dat je de dekken naast het schip weer net aan op kan stapelen trek je geheid de boel 'n keer kapot, vandaar die extra lengte.
 
Oh Dick, nu begrijp ik wat je bedoelt.
Ja, daar ben ik nog niet helemaal uit.
Ik ben van plan om de dekken te electrisch te koppelen met stekkers die in de wand vastzitten. Als je een dek dan loshaalt heeft hij geen spanning meer. Leg je de dekken dus lukraak over tafel bijv. dan heb je geen licht.
Daarom denk ik aan een of ander rekje. Bijv, in de vorm van een trapje. Als je dan een dek op elke trede legt kan je het trapje weer voorzien van bedrading en stekkers en heb je weer licht.
Of je gebruikt de masten als geleiders. Dan kan je de dekken langs de masten omhoog schuiven en blijven ze contact maken.
De dekken met anderhalve meter kabel met elkaar verbinden is geen optie.
Ik ben hier nog niet uit. Dat moge duidelijk zijn.

Jan Zwart.
 
Ieder dek voorzien van een eigen batterij? Verstopt in een tonnetje of zo?
 
Nou, nee. Tonnetjes zijn 2 a 3 cm. Dus te klein voor een batterij. Verder is er op een kanondek niet veel om iets in te verstoppen.
Elk kanon had een lamp, dus zo'n 30 a 40 per dek. Dat trekt een batterijtje ook niet.
Ik heb echt een stevige voedingstrafo nodig.
Jan Zwart.
 
Nou, nee. Tonnetjes zijn 2 a 3 cm. Dus te klein voor een batterij. Verder is er op een kanondek niet veel om iets in te verstoppen.
Elk kanon had een lamp, dus zo'n 30 a 40 per dek. Dat trekt een batterijtje ook niet.
Ik heb echt een stevige voedingstrafo nodig.
Jan Zwart.

Hm, ja. Batterij als kanonsloop? Letterlijk een batterij op het schip.
 
Als je de dekken van elkaar haalt heb je geen licht nodig, waarom maak je per dek geen schuifcontactje van 'n stripje koper die op elkaar aan sluiten als je de dekken stapelt.
Als zo'n stripje aan de onderzijde van het dek maakt hoef je alleen maar één draad per dek van voor naar achter te trekken en maken die stripjes contact bij het stapelen.
 
Ja Dick, daar heb ik ook aan gedacht. Maar toch gekozen voor stekkers. Want zo'n stripje veronderstelt dat de dekken heel strak op elkaar liggen. Als één dek 1 mm krom trekt is het contact verbroken voor alle hogere dekken. Het contact tussen de dekken moet dus degelijk zijn. Ik wil de verlichting niet afhankelijk maken van de kwaliteit waarmee de dekken op elkaar aansluiten. Ik ken mezelf (en mijn kwaliteit). Soms zou ik wel beter willen, maar dat lukt dan niet.
Jan Zwart
 
Zou het ook niet gaan met wat zwaardere en langere strips zodat ze echt redelijk strak tegen elkaar aanrukken Jan?
B.v. 1,5 mm dik en zeg 'n cm of 3 lang die je iets krom buigt zodat ze strak tegen elkaar drukken.
 
Back
Top