HMS Victory, Binnenste buiten.

Update 39
Alle lezers en volgers van dit bouwverslag wens ik een voorspoedig 2015.

Voortgang.
Er is ondanks alle feestdagen toch wat voortgang te melden.
Allereerst wil ik jullie mijn “deurenfabriek” presenteren.
Het orlopdeck bevat diverse werkplaatsen die elk een deur bevatten. Zo zijn er ruim 30 deuren op dit dek. En 28 roosters, maar daar kom ik straks op.
Hier ziet u op de achtergrond enkele werkplaatsen met deuren. De schotten tussen de deuren zien er hetzelfde uit als de deuren maar hebben andere afmetingen.

full

Foto: Tafereel op Orlopdeck met deuren op de achtergrond.

Ik zal nu het deuren fabricage proces in een aantal stappen weergeven.

Stap1: Uit triplex 2mm wordt een stukje uitgezaagd van 11x22 mm en een gaatje geboord in het onderste deel.

full

Stap 2: Uitgezaagd tot een rechthoek.

full

Stap 3: Het bovenste deel wordt helemaal uitgezaagd.

full

Stap 4. In de tussendorpel van 7 mm worden 5 gaatjes van 0,7 mm geboord. Niet helemaal door.

full

Stap 5. De bovendorpel van 7 mm is gemaakt van 2x2mm vurenhout (is harder dan linden). Ook daar worden 5 gaatjes geboord, maar hier wel helemaal door. (Lukt niet altijd !!!)

full

Stap 6. Uit ijzerdraad, 0,65mm dik worden 5 stukjes van ± 13mm geknipt. Daarmee zijn alle onderdelen van de deur gereed.

full

Stap 7. De ijzerdraadjes worden door de gaatjes in de bovendorpel gestoken.

full

Stap 8. En daarna wordt de bovendorpel op zijn plaats gehouden en de ijzerdraadjes in de putjes in de onderdorpel gestoken.

full

Stap 9. Met verdunde houtlijm wordt alles gefixeerd.

full

Stap 10. Uit triplex van 1mm wordt een klein stukje gezaagd om de rechthoek in het onderste deel te vullen en vastgelijmd.

full

Stap 11. De deuren worden wit geverfd en de spijlen zwart.

full

Stap 12. Herhaal de stappen 1 t/m 11 zo'n 20 a 30 keer. Al 6x gedaan. Nog een “paar” te gaan. Moet nog een beetje bijgewerkt worden.

full


Roosters.
Ik vertelde al dat alleen op het orlopdeck al zich 28 stukken rooster bevinden.
In eerste instantie was ik van plan om roosters ook zelf te maken. Ik ben wat aan het experimenteren geweest met mijn dremel met cirkelzaagje. Ik had daarvoor speciaal beuken besteld in de maten 1x3 en 1x1 mm. Ik was van plan de 1x3 latjes in te zagen, zodat je een “kammetje” krijgt, en daar de 1x1 latjes in te leggen. Dit is niet nauwkeurig genoeg gelukt. Dit gaat gewoonweg niet met huis tuin en keuken apparatuur.
Daarom heb ik toch maar gewoon wat roosters besteld. (Amati 30mm). De bedoeling daarvan is dat je de kammetjes kruislings in elkaar legt wat een rooster van 30x30 mm oplevert. 9 cm2.
Alle roosters op het dek samen vormen 135 cm2. Ik zou dus 15 amati roosters nodig hebben.
Waar mogelijk wil ik echter ook historisch correct bouwen. In het echt worden de roosters gemaakt door dwarsscheepse balken in te kepen en in de inkepingen, langsscheeps, latten in te leggen. Dat zou ik ook bereikt hebben als het lukte ze zelf te maken.
Ik bedacht dat ik ook met de amati roosters ze zo kan maken. Leg de latjes met het kammetje omhoog, 1 mm uit elkaar en leg daar de latjes van 1x1 in.
Daar heb je wel een hulpmiddeltje bij nodig.

full

Foto: Hulpmiddel voor rooster samenstelling. 2 2x5 latjes 33 mm uit elkaar en in de hoeken enkele omhoog gerichte kammetjes.

Dan kan je daar dwars op een aantal kammetjes inleggen. Maximaal dus 30 stuks.

full


Goed uitkijken dat de uitsparingen in lijn liggen. De kammetjes zijn niet altijd exact gelijk.

full


In de lengte leg je dan de 1x1 latjes in de uitsparingen.

full


Als alles vol is en vastgelijmd met verdunde houtlijm kan je het rooster eruit lichten, en ziet het er aan de onderkant zo uit.

full


En na op maat maken en afwerking ziet het er zo uit.

full


Strikt genomen ligt het rooster 90 graden gedraaid. De doorgaande latten horen in de lengte van het schip te lopen. De kammetjes zijn echter maar 30 mm lang. Ik had dan dus twee halve roosters tegen elkaar moeten leggen. Bij het volgende grote rooster zal ik het wel proberen.

Dekbalken
Het plafond van het orlopdeck is het lower gundeck. De dekbalken daarvan worden nu gemonteerd.
Dat zijn er 28.

full


Deze balken worden gesteund door knieën. Ook zitten er hier knieën waaraan de dekbalken van het orlopdeck zelf aan opgehangen zijn. Een paar zijn er nog net te zien.
De balk in de boeg heet de “apron” (schort). Ter hoogte van de dekbalken komt er nog een.

full


De dekbalken liggen aan de zijkanten op de wegeringen, maar moeten overal een vaste afstand hebben tot het dek eronder. Dus hier en daar moet de balk worden ingekeept of iets worden opgevuld. Allen dan zal het volgende dek er vlak en met de nodige zeeg op komen te rusten.

Nog genoeg te doen.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Update 40
Deze week ogenschijnlijk weinig vorderingen gemaakt. Maar schijn bedriegt.
Ik heb het dek op de juiste plaatsen voorzien van openingen van de juiste grootte.
Dat is vergelijkbaar met zagen/snijden van geschutpoorten vanaf tekening.
Hier komt nog bij dat de positie t.o.v de dekbalken van het ruim eronder ook nog moet kloppen.
Dus: meten, snijden, meten, snijden, meten snijden en weer meten etc.

full

Foto: Een aantal van de openingen zijn ook al voorzien van roosters.

Verder heb ik een paar schotten gemaakt met een lichte buiging erin. Hiervoor heb ik een mal gebruikt die omwikkeld is met plastic, tegen het vastplakken aan de mal.

full

Foto: Gebogen schot in de mal.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Update 41
Deze week ben ik vooral bezig geweest met het plaatsten van knieën en het afwerken van de achterwand.

full


Ook heb ik de aansluiting voor de leds weggewerkt door er latjes voor te plaatsten zodat het een dichte kast lijkt. Een waarschuwing voor hoogspanning leek me hier wel een aardig detail.

full


Verder is één kant al voorzien van een aantal roosters en een groot deel van de binnenwand. Nog maar een paar (grote) te gaan.

full


Volgende week staan de rest van de roosters op het programma en het afmaken van de binnenwand.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Jan, waarvoor dienen die roosters in het dek op de laatste foto, nog nooit gezien op een ander schip, is de eerste keer dat mij dat opvalt.
 
Newbie,
Dit dek ligt direct boven het ruim, en iets onder de waterspiegel. Men had altijd problemen om het ruim te ventileren. Vochtige lucht kon dus alleen naar boven. Die roosters zijn dus nodig voor de ventilatie.
 
Update 42
Deze week zijn er visueel wat meer vorderingen.
De binnenwand is klaar. Gedeeltelijk wit geverfd. (Hier en daar nog wat bijtippen).

full

Foto: Bakboord

full

Foto: Stuurboord

full

Foto: Achterdek met ventilatie roosters. Merk de twee openingen op t.b.v. de ventilatie kanalen vanuit het ruim.

Verder ben ik begonnen met realisatie van de dekopbouw.

full

Foto: Begin van dekopbouw. (dry fit)

Ik kan me voorstellen dat bij het zien van deze foto's er twee vragen opkomen.
  1. Waarom is slechts een deel van de boorden wit geverfd?
Op dit dek bevinden zich een aantal werkplaatsen. Als deze tot het boord aan liepen werd de toegang tot de scheepswand voor de scheepstimmerman belemmerd. Hij had vrij toegang nodig om snel reparaties tegen lekken te kunnen uitvoeren. Daarom werd er een schot voor de wand geplaatst zodat er een vrije toegang voor de timmerman ontstond. Dit werd de “carpenters walk” genoemd.
In deze ruimte kwam niemand en hoefde dus niet geschilderd.
  1. Waarom is een deel van het dek rood geschilderd?
    De hiervoor gebruikte rode verf was de goedkoopste verf die een waterdichte laag opleverde. Op dit deel werden de (natte) ankerkabels (links geslagen!) opgeslagen. Op richels zodat ze konden luchten. In het ruim hieronder zat men niet te wachten op lekwater van boven.
Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top