Update 35
De afgelopen week is heel productief geweest.
De gehele zijkant is nu beplankt.
Foto: Stuurboord.
Foto: Bakboord
Ter hoogte van de dekken heb ik een gang weggelaten. Daar worden straks de spanten doorgezaagd en heb ik weer een los dek om verder te detailleren.
Foto: De boeg.
Foto: De achtersteven.
Bij het beplanken van de bovenste delen kon ik geen spijkers (sorry spelden) meer gebruiken omdat de spanten te dun en breekbaar zijn. Ik vond laatst bij de Action, dacht ik, een soort saté-prikkers die hier heel handig voor bleken te zijn.
Hiermee zet je gangen op elkaar vast.
Foto: Gangen vastgezet met saté-prikkers.
Toch is niet alles schadevrij verlopen. Niet alle poort kozijnen zijn heel gebleven. Dus daar heb ik nog wel wat uitlijnwerk aan. Komt wel goed.
Het vervolg: Eerst wat schuren en repareren en dan doorzagen.
Maar ik twijfel nog een beetje of het handig is eerst de berghouten aan te brengen. Die verlopen over de dekken heen en moeten uiteindelijk wel een beetje een vloeiende lijn krijgen. Als ik ze aanbreng vóór het zagen zijn ze vloeiend, maar als de aansluiting van de dekken wat minder wordt, en ze iets gaan wijken, dan zit er een sprong in de vloeiende lijn.
Alternatief is om eerst te zagen, en de dekken aan te brengen. Dan de lagen weer op elkaar leggen, en dan de berghouten vloeiend aan te brengen. Dat is waarschijnlijk iets lastiger, maar ze verlopen dan wel vloeiend als je de lagen los op elkaar legt.
Ik neig daarom toch wel naar deze laatste werkwijze.
Hebben anderen daar nog een mening over?
Wordt vervolgd.