HMS Victory, Binnenste buiten.

31-3-Aanhetwerk-600_zps6c982fc3.jpg

Foto: Aan het werk met verplaatsten van grind.

[

OK - opmerking: wanneer deze man met zijn tonnetje grind de ladder opgaat en naar de top klimt gaat-ie geheid onderuit. De ladder steunt bovenaan volgens mij niet...;)

Maar - zeg ik ook eerlijk - ik vind dit een beetje geneuzel van mezelf...

Ja, klopt. Het is een lange losse ladder, die je op verschillende, ook hogere, plaatsten kan gebruiken. Als hij slim is gaat hij niet verder dan het platform. Er zijn diverse openingen in het bovenliggende dek maar niet overal zit een vaste ladder onder. Dus zo'n lange, overal bruikbare, ladder is wel handig, lijkt me.
Overigens gaat het grind niet omhoog maar alleen van links naar rechts of omgekeerd om het schip uit te lijnen.

OK - opmerking: wanneer deze man met zijn tonnetje grind de ladder opgaat en naar de top klimt gaat-ie geheid onderuit. De ladder steunt bovenaan volgens mij niet...;)

Maar - zeg ik ook eerlijk - ik vind dit een beetje geneuzel van mezelf...

Die ladder gaat nergens heen hoor. Een trapleer werd vaak gebruikt aan boord van dit soort schepen. Echter is deze wat langer, wat kan.. Ik zelf zou deze wat korter hebben gehouden. Denk maar eens in hoe je met deze lengte moet maneuvreren op zo'n schip.

Update 32
Weer iets voortgang geboekt na het maken van enkele sfeerfoto's.
De bovenbouw is op het orlopdeck (koebrugdek) bevestigd. Het achterschip is verder “ingevuld”.
De spiegel heeft een helling t.o.v. de verticaal van 15º. En een lichte bolling. Om dat goed te realiseren heb ik van karton een mal gemaakt met de juiste helling en bolling. Dan kan ik de latjes daartegenaan houden bij bevestigen.

full

Foto: Mal voor de spiegel met juiste helling en bolling.

De tekeningen uit het boek leverden geen consistente maten op, daarom heb ik de hulp van Henk met zijn fantastische tekeningen, ingeroepen. Waarvoor mijn dank.

full

Foto: Steunen voor de spiegel in dry fit tegen de mal aan gezet.

full

Foto: Steunen voor de spiegel van opzij. Worden er acht.

Het vervolg wordt nu de steunen van de spiegel monteren aan de achterkant en de zijkanten.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Hier zie je meer een overzicht.

full

Links is de boeg en rechts eindigden de flanken in het niets. Daar moet de spiegel en de zijgalerijen komen.
De mal is bedoeld om de juiste hoeken en hellingen te krijgen.

Laatst bewerkt:
ok mooie oplossing om het op zijn plaats te kunnen zetten .
hoop dat het niet in de weg staat om alles op zijn plaats te krijgen

Update 33.
Met behulp van de mal, hiervoor getoond zijn de verticale balken van de spiegel gemonteerd.
Door de mal hebben ze de juiste helling en ronding.

full

Foto: van achteren gezien.

full

Foto: En van binnen uit gezien.

Nu gaan we verder met de buiten beplanking van de achtersteven.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Update 34
De stuurboordkant aan de achtersteven heeft een opknapbeurt gehad. Is beplankt en gelijk maar wat geëgaliseerd. Lijkt het tenminste wat.

De naad tussen het ruim en het orlopdek valt mij alles mee. Hij is zichtbaar, uiteraard, maar staat niet open. (Ook als ik het elastiekje weghaal)
full

En de boeg

full

Nu bakboord nog.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Update 35
De afgelopen week is heel productief geweest.
De gehele zijkant is nu beplankt.

full

Foto: Stuurboord.

full

Foto: Bakboord

Ter hoogte van de dekken heb ik een gang weggelaten. Daar worden straks de spanten doorgezaagd en heb ik weer een los dek om verder te detailleren.

full

Foto: De boeg.

full

Foto: De achtersteven.

Bij het beplanken van de bovenste delen kon ik geen spijkers (sorry spelden) meer gebruiken omdat de spanten te dun en breekbaar zijn. Ik vond laatst bij de Action, dacht ik, een soort saté-prikkers die hier heel handig voor bleken te zijn.

full

Hiermee zet je gangen op elkaar vast.

full

Foto: Gangen vastgezet met saté-prikkers.

Toch is niet alles schadevrij verlopen. Niet alle poort kozijnen zijn heel gebleven. Dus daar heb ik nog wel wat uitlijnwerk aan. Komt wel goed.

full

full

Het vervolg: Eerst wat schuren en repareren en dan doorzagen.

Maar ik twijfel nog een beetje of het handig is eerst de berghouten aan te brengen. Die verlopen over de dekken heen en moeten uiteindelijk wel een beetje een vloeiende lijn krijgen. Als ik ze aanbreng vóór het zagen zijn ze vloeiend, maar als de aansluiting van de dekken wat minder wordt, en ze iets gaan wijken, dan zit er een sprong in de vloeiende lijn.
Alternatief is om eerst te zagen, en de dekken aan te brengen. Dan de lagen weer op elkaar leggen, en dan de berghouten vloeiend aan te brengen. Dat is waarschijnlijk iets lastiger, maar ze verlopen dan wel vloeiend als je de lagen los op elkaar legt.
Ik neig daarom toch wel naar deze laatste werkwijze.
Hebben anderen daar nog een mening over?

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Ik bedenk me net dat het ook niet anders kan. Bij de ontbrekende gangen moet hij worden doorgezaagd. Tegen de onderste stompjes van de spanten moet dan alsnog de ontbrekende worden geplaatst. De berghouten komen dan daar weer tegen aan.
Dus dat wordt de volgorde.

Back