hms Diana, Engels Fregat uit 1794

Op de dekbalken van de kuil komen 3 bijboten te staan, daarom maak ik onder de dekbalken nog een aantal stutten.
Het idee is (dryfit) te zien op onderstaand plaatje,

De stutten krijgen nog elk een apart "voetje" wat ik maak van een iets groter rondhoutje en met een vijltje maak ik er nog wat vorm in.

Stutten kuil,

Zoals eerder vermeld heb ik de stutten wat vorm gegeven en een voetje, hier het resultaat,

hoofdtouwen kruismast,

Met de hoofdtouwen voor de kruis (bezaan) mast, zijn alle hoofdtouwen gereed!

Voor de maststengen definitief worden geplaatst, ga ik eerst het puttingwant, juffers op de marsen en de zwichtingen aanbrengen.

Stutten kuil,
Zoals eerder vermeld heb ik de stutten wat vorm gegeven en een voetje, hier het resultaat,

Hoi Piet,
Ik zie op de foto's een vrij grove kabel om de beting lopen en deze verdwijnen in het aanliggende rooster, en ik vroeg mij af wat deze kabel suggestief moet voorstellen?? Wel een aardig detail moet ik zeggen.
Voor de rest: Een plaatje :thumbsup:

Hoi Piet,
Ik zie op de foto's een vrij grove kabel om de beting lopen en deze verdwijnen in het aanliggende rooster, en ik vroeg mij af wat deze kabel suggestief moet voorstellen?? Wel een aardig detail moet ik zeggen.
Voor de rest: Een plaatje :thumbsup:
Dit is het "zwaartouw" van de ankers.

Hoi Piet, dank voor de lof van mijn boot, Friesland, maar de jouwe mag er ook zijn, sjonge wat een mooi schip en zeker met geduld en liefde gebouwd. :worship::thumbsup::worship:
Heel mooi dat je een stukje vooruit loopt met bouwen want dan kan ik lekker afkijken ;) hoe jij de tuigage erop zet.
Ik zie ook dat jij de onderkant van de boot goud geschilderd hebt.
De engelse boten hadden in die tijd koperplaten onder de waterlijn om aangroei van schelpen ed te voorkomen, de Victory heeft dit ook.
Ik heb naast de Friesland de Victory ook staan en ik heb er allemaal koperplaatjes opgeplakt, misschien ook een idee om dat bij de Diana ook te doen.

gr, Ruud

de romp is bij pietsan in de koperverf gezet maar glanst inderdaad nogal zodat het goud lijkt.
De plaatjes doen we beiden niet op de diana vanwege dat het dan iets te grof lijkt.Zie
voor impressie blz 5 van mijn verslag. De verf van de romp is hier wat doffer dan bij pietsan.

Laatst bewerkt:
Hoi Piet, dank voor de lof van mijn boot, Friesland, maar de jouwe mag er ook zijn, sjonge wat een mooi schip en zeker met geduld en liefde gebouwd. :worship::thumbsup::worship:
Heel mooi dat je een stukje vooruit loopt met bouwen want dan kan ik lekker afkijken ;) hoe jij de tuigage erop zet.
Ik zie ook dat jij de onderkant van de boot goud geschilderd hebt.
De engelse boten hadden in die tijd koperplaten onder de waterlijn om aangroei van schelpen ed te voorkomen, de Victory heeft dit ook.
Ik heb naast de Friesland de Victory ook staan en ik heb er allemaal koperplaatjes opgeplakt, misschien ook een idee om dat bij de Diana ook te doen.

gr, Ruud
Hoi Ruud, de romp is behandeld met koperverf en afgelakt met transparante lak (zijdeglans). De koperen plaatjes vind ik niet mooi, dat is de reden dat ze er niet op komen! Ze is dus niet goud geschilderd, de glans die je ziet komt voornamenlijk door de flitser van de camera.

ps, de koperen platen zijn niet tegen aangroei van schelpen, maar ter voorkoming van paalworm die het hout doen rotten.Het koper reageert met het zeewater waar deze worm niet tegen kan.

Hoi Piet,
Ik kan me voorstellen dat je die plaatjes niet mooi vind, dat is een keuzevrijheid die iedere modelbouwer heeft.
Bij mij ging het beplanken helemaal niet goed en was blij dat ik zelfklevend koperstrip had gevonden en zo de lelijke plekken kon wegwerken.
Je hebt trouwens ook gelijk wat betreft de paalworm maar de engelsen deden het vooral om de aangroei te verminderen en daardoor waren hun schepen ook veel sneller.

gr. Ruud

Juffers marswant, (stengenwant)

Vandaag de juffers voor het stengenwant op de marsen gemaakt. Ook deze heb ik middels een klein stropje in het stropgat geplaatst,

(op de foto,s de grootmars, fokke- en kruismars zijn ook al voorzien van juffers)
Volgende stap is de spreeworsten aanbrengen, daarna het puttingwant en de zwichtingen.

Puttingwant,

Ik laat alleen het puttingwant voor de fokkemast zien, daar de constructie voor de andere masten het zelfde is.

Eerst de spreeworsten aangebracht, deze zitten met een draadje van 0,1 mm aan het want geknoopt. De reden voor het super dunne draadje is, omdat anders de dikte van de knopen gaat overheersen.

Tevens de touwen van het puttingwant aan de stroppen van de juffers bevestigd.

Tot slot alles afgewerkt en de zwichtingen aangebracht,

Laatst bewerkt:
Back