hms Diana, Engels Fregat uit 1794

Alhoewel nog niet optimaal, kan ik toch langzaam de draad weer oppikken en verder bouwen aan de Diana.

Vanmorgen de naald aan het grootrust (st-boord) gemonteerd en geschilderd,

Fijn dat je weer kan knutselen Piet, alleen de foto kan ik helaas niet tevoorschijn krijgen
Al mijn foto,s zijn weer verdwenen, dus misschien word er weer (zoveelste keer) aan het forum geknoeit??
Ik hoop maar dat het weer in orde komt, want ik ga niet nog een keer al mijn foto,s opnieuw up-loaden.

Evengoed bedankt voor je reactie, Peter.

ps, MBF foto upload werkt niet meer, (is al vaker gebeurd) daar komen mijn foto,s vandaan. Meestal komt dit weer goed, dus ff afwachten.

Laatst bewerkt:
En zo heeft elke manier van foto plaatsen zijn nadelen Piet.
Ik hoop ook dat het weer goed komt, ik mag namelijk heel graag de foto's bekijken en wat terugbladeren

De rusten aan stuurboord zijn gereed,

Groot- en pardoenrust,

Bezaanrust,

Piet, het is weer vreselijk mooi om te zien, en ik ben blij dat de foto's er weer zijn.
In je vorige bericht zei je dat je de naald aan het grootrust had gemonteerd, maar wat is de Naald van het Gootrust??, want ik heb geen flauw idee:oops:

Piet, het is weer vreselijk mooi om te zien, en ik ben blij dat de foto's er weer zijn.
In je vorige bericht zei je dat je de naald aan het grootrust had gemonteerd, maar wat is de Naald van het Gootrust??, want ik heb geen flauw idee:oops:
De naald, is de afdeklat op de rust. (zie foto)

constructie puttingijzers,

Er zijn uiteraard verschillende manieren om de puttingijzers te maken, onderstaande plaatjes tonen hoe ik het deze keer heb gedaan;

eerst knoop een zwart kabeltje van 0,75 mm dik aan het jufferblok, (voor de 3 mm juffers word touw gebruikt van 0,5 mm) wat vervolgens door het onderste puttingijzer gaat en met een platte knoop word vast gezet precies in de uitsparing van de rust, wat het gat voor de strop word genoemd,

Het knoopje word geborgt met een druppel secondelijm,

losse eindjes worden weggeknipt,

met een puntje houtlijm word de knoop vastgezet in het borggat. hierdoor blijft het jufferblok altijd mooi recht op de rust staan.

daarna word het puttingijzer met juffer in het borggat geklemt en nogmaals met wat houtlijm gefixeert.

tot slot worden de ijzers (touw) ingesmeerd met houtlijm zodat ze wat stijver worden. de lijm droogt transparant op en daarna geschilderd met de zelfde kleur zwart als de onderste ijzers,

Eindresultaat te zien op vorige foto,s van de rusten aan stuurboord!

Laatst bewerkt:
Alle juffers en puttingijzers aan bakboord zijn eveneens gemonteerd, dus dat maakt de rusten compleet.

De kruisstag aangebracht, deze is met juffers en talreep bevestigd aan de grotemast,

Nu kan ik verder met het want van de grotemast.

Ben blij dat je de draad weer hebt kunnen oppakken Piet, je uitleg over de puttingijzers
is zeer duidelijk en getuigd van vakmanschap

A3

Hoofdtouwen (van het want) Grotemast,

Qua montage is de procedure gelijk aan die van de Fokkemast, toch enkele plaatjes van het begin en straks van het eindresultaat.

De hoofdtouwen worden per paar aangebracht middels een lus (strop) om de masttop,

De juffers bevestigen doe ik d.m.v. twee afstandhoudertjes die ik gemaakt heb van een paperclip,

Nadat de juffers middels een bindsel aan de hoofdtouwen zijn bevestigd, rijg ik de talrepen erdoor.
de talrepen worden definitief aangespannen als alle juffers bevestigd zijn.

Back