hms Diana, Engels Fregat uit 1794

Fokkerust bakboord gereed,

Nogmaals na het schilderen van de "naald"

Laatst bewerkt:
woeling boegspriet,

De woeling voor de spriet zit er ook op, de kit voorziet hier niet in, maar hoort er gewoon op!

sory piet dat wist ik weet niet warom ik jan schrijf :)
was me nog nooit eerder opgevallen dat plankje bij andere schepen , weeral iets slimmer ;)

De fokkerust aan st-boord is ook gereed,

De naald moet nog een laagje verf krijgen, want ik zie op de foto dat het niet helemaal heeft gedekt.

Hoofdtouwen/want fokkemast,

Nadat ik de afstand voor de jufferblokken heb gemeten maak ik de bindsels en strop (die om de masttop komt) op de werktafel,

Dan word de strop om de masttop gelegd,

en tenslotte worden de hoofdtouwen vast gezet met de talrepen,

De talrepen zijn nog niet definitief vast gezet, zodat ik later als alle hoofdtouwen er op zitten nog na kan spannen>

Een paar plaatjes over de vorderingen van de tuigage,

Hoofdtouwen fokkemast gereed.

loze fokkestag en de 2e waterstag.

bevestiging grootstag aan de spriet.

gewoon een aardig plaatje.

hoofdtouwen fokkemast.

Petje af! Dat doe je echt netjes Piet.

Wel een vraag/opmerking over de ankergeleidingsplanken. Zo te zien heb je daar een stukje triplex voor genomen, maar had je dat ook niet uit smalle plankjes moeten maken? Zulke brede plankdelen zoals er nu opzit bestond er niet.

Petje af! Dat doe je echt netjes Piet.

Wel een vraag/opmerking over de ankergeleidingsplanken. Zo te zien heb je daar een stukje triplex voor genomen, maar had je dat ook niet uit smalle plankjes moeten maken? Zulke brede plankdelen zoals er nu opzit bestond er niet.
Ik denk dat je gelijk hebt Hans. het is één van de cnc-gefreesde onderdelen uit de kit, die de meeste (Diana) bouwers zwart schilderen zodat het plankmotief misschien wegvalt. Ik ben aan het zoeken geweest op het "net" , maar kon er eigenlijk niets over vinden.
Ik vind het blanke hout wat beter passen bij de rest van het schip, alhoewel zwart ook niet zal misstaan. Ik kan er natuurlijk wel een planken motief op tekenen of toch maar zwart schilderen. Suggesties zijn welkom.

Back