hms Diana, Engels Fregat uit 1794

Hangmatnetten,

Voor de hangmatnetten, worden eerst de scepters op het potdek gelijmt.
Hiervoor zaag ik met een fijn zaagblad kleine gleufjes in het potdek in dit geval om de 1,5 cm,

De gele strook is tape ter bescherming van het dek.

Vervolgens worden de scepters in de gleufjes gelijmt met een druppie secondgel,

Dan haal ik een staafje rond messing van 0,5 mm door alle gaatjes van de scepters, op enkele punten ook een druppie sec.gel,

Het net word er later ingenaaid.
De scepters worden net als het potdek zwart geschilderd.

Laatst bewerkt:
Scepters hangmatnetten,

Het frame, de scepters voor de hangmatnetten zijn gereed en gezwart, komt nog een net in, maar daar wacht ik nog ff mee omdat zo,n net best wel een stofvanger is,

Ook nog twee stutten/handvaten gemaakt boven de buitenboordtrap van 2 mm rondhout. staat niet op de tekening, maar ik vind het wel wat hebben....

Nu nog twee sierlijstjes maken voor de zijgallerijen en dan kan het optuigen beginnen.

Je kan aan alle kanten zien Piet, neem nou de ophanging van het roer en dergelijke, dat dit pakket een echt kwaliteitsprodukt is en tot in de details verzorgt.
OK, het heeft een moeilijkheidsgraad : * * * * Sterren, maar dat vind je overal in het schip terug.
Een goede keuze toentertijd Piet !!!

A3

Romp gereed!!

Nog wat puntjes op de i gezet en de sierlijstjes aan de zijgallerijen aangebracht.

De romp van de Diana is zover gereed, vandaag worden de masten (zonder de stengen) en boegspriet definitief geplaatst en vast gelijmt. En kan ik gaan tuigen.
Tijd van de bouw tot nu toe is 15 maanden en 4 dagen. Ik verwacht dat het optuigen ook wel ruim een jaar in beslag gaat nemen.

Tuigage,

De masten zijn in de boot gelijmt, misschien overbodig om te melden dat dit niet zo simpel is als het lijkt. De masten moeten mooi in lijn staan, zodanig dat als je recht voor het schip kijkt je in principe alleen de fokkemast ziet omdat de andere twee er perfect achter staan! De marsen moeten haaks met het dek staan en de grote- en kruismast maken een lichte hoek naar achteren.

Voor ik het want aanbreng zet ik eerst de stagen, waterstagen boegspriet, fokkestag, grootstag en kruis (bezaan)stag. Op een echt schip liggen de stagen echter over het want, dus laatst. Dit is, als er een stag breekt, deze makkelijker vervangen kan worden. Waarom ik dit andersom doe op mijn model is omdat tijdens het aanbrengen van het want de masten de neiging hebben om naar achteren getrokken te worden, de stagen vangen dit dan op.

Ik ben begonnen met de fokkestag, deze word om de masttop gelegd middels muis en strop, ik laat straks zien hoe dit simpel te maken is,

Op het schip ziet dit er dan zo uit, de fokkestag is een zwaar uitgevoerde stag en op mijn model is de toudikte dan ook 1,75 mm. De loze fokkestag die er straks boven komt is iets dunner, nl. 1 mm.

Om de boegspriet niet naar boven te trekken bij het aanspannen maak ik gelijk de waterstag om dit compenseren,

De talrepen worden later aangespannen!

muis en strop,

Normaal gezien word de muis geweven tot een bol van touwwerk, dit is erg moeilijk om te maken en is nauwelijks te zien. Hier een simpele manier om een muis met strop te maken,
(commentaar betreffende de foto,s onder iedere foto,

Eerst maak je lus,

Vervolgens een tweede lus,

Dan haal je het eindje door bijde lussen,

Voorzichtig aantrekken,

Na helemaal aangetrokken heb je nu een muis!

Even na meten hoe groot de strop moet worden en een lus in het eindje knopen, (ik leg hier een bindseltje op omdat knopen niet zo mooi staat),

Je hebt nu een muis met strop!

Je kan aan alle kanten zien Piet, neem nou de ophanging van het roer en dergelijke, dat dit pakket een echt kwaliteitsprodukt is en tot in de details verzorgt.
OK, het heeft een moeilijkheidsgraad : * * * * Sterren, maar dat vind je overal in het schip terug.
Een goede keuze toentertijd Piet !!!

A3
natuurlijk een kwaliteitsproduct maar alle credits gaan toch zeker ook naar Piet want mij zou het (nog?;)) niet lukken hoor om dit niveau te halen ook niet met een kwaliteitsproduct...:)

Hieronder een voorbeeld van een geweven muis,

En een muis die enigszins lijkt op de muis die ik maak. Betekenis nummers; 1=stag, 2=kraag, 3= strop en 4=muis.

Laatst bewerkt:
natuurlijk een kwaliteitsproduct maar alle credits gaan toch zeker ook naar Piet want mij zou het (nog?;)) niet lukken hoor om dit niveau te halen ook niet met een kwaliteitsproduct...:)

Je hebt helemaal gelijk Marcel, maar wat ik er mee bedoelde is dat je als je als "MASTER" in de modelbouw (want deze classificatie staat voor Piet niet ter discussie) voor de keuze staat om aan iets nieuws te beginnen dan wil je alleen maar met het "Beste van het Beste" uitgangsmateriaal werken.
Het kost iets meer, maar als "MASTER" ben je ook in staat er daadwerkelijk er iets van te maken.
Ik bedoel: op een 2e hands Batavus toerfiets kan Chris Froome de "Tour de France" ook niet winnen

gr. A3 :) (even goede vrienden)

:(
Je hebt helemaal gelijk Marcel, maar wat ik er mee bedoelde is dat je als je als "MASTER" in de modelbouw (want deze classificatie staat voor Piet niet ter discussie) voor de keuze staat om aan iets nieuws te beginnen dan wil je alleen maar met het "Beste van het Beste" uitgangsmateriaal werken.
Het kost iets meer, maar als "MASTER" ben je ook in staat er daadwerkelijk er iets van te maken.
Ik bedoel: op een 2e hands Batavus toerfiets kan Chris Froome de "Tour de France" ook niet winnen

gr. A3 :) (even goede vrienden)
Ik snap het A3. Het was van mij ook zeker niet als kritiek bedoeld op jouw opmerking en snap zeker wat je ermee bedoelt. Ik wilde eigenlijk nogmaals duidelijk maken hoe mooi ik het werk van Piet vind maar misschien dat dat niet helemaal uit de verf kwam. :)
En wat Chris Froom betreft: op een peperdure fiets lukt het hem niet om de Vuelta te winnen...:(
Groetjes,
Marcel.

Want, juffers en puttingijzers,

De hoofdtouwen van het want worden per paar aangebracht. hiervoor maak ik een lus die om de masttop word gelegd. Je kan dit doen middels een platteknoop, maar met een klein bindseltje van dun touw of garen leggen ze iets mooier om de top en zitten de knopen elkaar niet in de weg.

De lus om de masttop,

Nu kun je middels de hoofdtouwen exact bepalen waar de puttingijzers komen,

vervolgens kun je puttingijzers en onderste jufferblokken plaatsen,

Back