hms Diana, Engels Fregat uit 1794

Gisterenmiddag de nieuwe onderdeeltjes voor de bramzaling van de fokkemast ontvangen, dus vandaag eerst de mast afmaken voor ik verder ga met de laatste details voor de romp.

De laatste steng is gereed, dat maakt de masten compleet

Fokkebramsteng,

Alle stengen staan nog los op de mast en worden pas definitief vast gezet als de hoofdtouwen met het want gereed is.

Nu moeten er nog wat ventilatieluikjes en kluisgaten op de buitenkant romp.
Verder komen er aan weerszijde van de kuil op het lage potdek de hangmatnetten en tenslotte het roer afhangen + aan weerskanten nog een sierlijst op de zijgallerijen. Dus volgende week zal de romp gereed zijn en kan ik aan het optuigen beginnen.

Laatst bewerkt:
Ventilatieluikjes,

De luikjes zijn 5 mm lang en 4 mm breed. Het scharniertje is nog geen 3 mm, dus niet eenvoudig om op het luikje te lijmen. Ik heb hiervoor de zelfde techniek gebruikt als bij de kogelbakjes. Het luikje gelakt met transparante lak en in de nog natte lak het scharniertje gedrukt. Daarna nog eens lakken om alles goed te fixeren.

De zwarte rondjes zijn suggestief de kluisgaten, er komen er nog een aantal bij na het aanbrengen van de puttingijzers, zodat één en ander elkaar niet in de weg zit.

Laatst bewerkt:
roer,

Het roer word afgehangen met roerpennen en gaten van gegoten zachtmetalen onderdeeltjes, waar de vingerlingen omheen komen.
De pennen en gaten moeten allemaal op maat worden gevijlt omdat ze veel te dik zijn.
Daarna de pennen in de zogenaamde walmgaten lijmen. Caldercraft lijmt de gaten direct op de pennen en lijmt dan het roer in zijn geheel aan de steven waarna de vingerlingen eromheen worden gemonteerd.
Dit is echter niet echt een simpele manier om dit te doen, omdat je de vingerlingen makkelijker aanbrengt als het roer nog niet aan de steven hangt.

Op de foto het roer met de pennen in de walmgaten gelijmt. Nu worden eerst de vingerlingen op het roer en om de pennen gemonteerd. (veel makkelijker te doen op je werktafel) Daarna word het roer geschilderd in de zelfde kleur als het schip, ook de waterlijn doortrekken op het roer, (foto,s volgen nog)
Vervolgens worden de gaten afgetekent op de steven en vast gelijmt waarna aldaar ook de vingerlingen worden gemonteerd. Als dat allemaal gedaan is kun je het roer zo aan de steven hangen compleet met vingerlingen.

Er zit één addertje onder het gras!
Om het roer in één keer zoals boven beschreven af te hangen, moet er een kein stukje van de kop af worden gezaagd omdat er een heksteun in de weg zit. 3 tot hooguit 4 mm is voldoende, het roer moet net zover omhoog kunnen zodat je het in de gaten kunt plaatsen. (op de foto boven is dit reeds gebeurd en is later niet meer zichtbaar als het roer hangt)
Er volgen nog diverse foto,s om dit verhaal duidelijker te maken (en dit is mijn eigen manier en hoeft niet persé de beste manier te zijn, maar naar mijn bescheiden mening wel makkelijker, dan de wat de bouwbeschrijving laat zien)

vervolg Roer Afhangen,

Nadat de pennen in de walmgaten van het roer zijn gelijmt, worden de metalen onderdeeltjes met de gaten voor de pennen aan de steven gelijmt. Het is natuurlijk logisch dat je de plaats goed uitmeet, zodat de pennen straks precies in de gaten vallen.

Vervolgens kun je nu het roer aan de steven hangen,

en er ook weer afhalen om de vingerlingen te monteren aan roer en schip,

Nu is het nog een kwestie van de vingerlingen op maat maken en monteren, waarna de boel geschilderd kan worden.

De bovenste roerhaak krijgt géén vingerlingen, en word zwart geschilderd.
Aan de bovenkant van het roer komen straks nog twee ringen voor de zorgketting. (foto volgd later)

Eigenlijk is het nu zo dat jij een beweegbaar roer monteert, waar Caldercraft hem stijf aan de romp plakt Piet??
Mooi werk.
Ik zet het roer uiteindelijk ook wel vast peter, anders is het te kwetsbaar. Maar in feite kun je het op deze manier gewoon naar stuur- en bakboord bewegen.

Piet,
Heel hartelijk dank voor de uitstekende uitleg, met bijbehorende foto's. Hoe een roer te monteren.
Ik ben zo vrij geweest de foto's plus tekst te kopiëren en op te slaan.
Je bouwt een prachtig schip..
Mvrgr.
Mink

Piet,
Heel hartelijk dank voor de uitstekende uitleg, met bijbehorende foto's. Hoe een roer te monteren.
Ik ben zo vrij geweest de foto's plus tekst te kopiëren en op te slaan.
Je bouwt een prachtig schip..
Mvrgr.
Mink
Graag gedaan Mink, let wel, dat dit roer specifiek voor dit schip is, er zijn ook andere constructies mogelijk om een roer af te hangen.
(Caldercraft heeft over het algemeen dit systeem op al haar modellen)

roer,

Hetv roer is zover gereed, nog twee ringen voor de zorgketting,

Zo ziet het eruit aan de boot, de vingerlingen moeten nog op kleur worden gebracht. De bovendste word zwart net als op het roer en de rest krijgt ook een kopertint. Het stukje blank hout net boven de waterlijn word gelakt zodat het de zelfde tint krijgt als de rest van het hout.

Graag gedaan Mink, let wel, dat dit roer specifiek voor dit schip is, er zijn ook andere constructies mogelijk om een roer af te hangen.
(Caldercraft heeft over het algemeen dit systeem op al haar modellen)
Het is een duidelijke uitleg, ik kan hier goed mee uit de voeten. De foto's van het eindresultaat spreken voor zich.
Het roer hangt er mooi in!!!
Mink

Vandaag de puntjes op de 'i' wat het roer betreft, (schilderwerk en zorgketting monteren). Dan zijn de hangmatnetten aan de beurt aan bijde kanten naast de kuil. Tenslotte moet er nog een sierlijst komen en een ornamentje aan de onderconsul van bijde zijgallerijen, hetgeen de romp compleet maakt!

De vier ankers van de Diana worden pas gemonteerd als het want, talrepen met juffers en puttingijzers zijn aangebracht. De drie sloepen die op de kuil komen maak ik tijdens het optuigen om af en toe eens wat anders te doen dan touwtjes knopen.

Back