hms Diana, Engels Fregat uit 1794

Nog één ding vergeten, de gehesen ra(s) krijgen een borgstrop. Hiervoor moeten twee gaatjes van één mm in de voorzijde van de marsen geboord worden, je kan ook het voorste marsgat gebruiken indien de steng niet tegen de voorkant van de mars zit en er dus een kleine opening overblijft. (alleen grote- en fokkemars, de kruisra krijgt géén borgstrop, daar deze geen zeil voert) zie foto,

Veel mensen laten dit soort details achterwege, maar het optuigen van het schip vind ik mooi werk en dit soort kleinigheden maken het helemaal af.
 
Laatst bewerkt:
Piet, ga je dit schip optuigen zoals het in 1794 getuigd was?
Dat is wel de bedoeling. Is wel een hoop uitzoekerij, daar mijn tekeningen wel wat te wensen overlaten. Maar het is niet het eerste Engelse Fregat wat ik optuig, dus komt wel goed.
 
Bramstengen,

De drie Bramstengen zijn qua constructie gelijk, er is slechts verschil in lengte en dikte van de stengen. Deze maten staan op de tekening.
De moeilijkste van de drie is de kruisbramsteng, niet wat constructie betreft, maar is erg dun en fijn uitgevoerd, dus voorzichtigheid is hier het motto. Deze steng laat ik hier zien,

Nodig, een ronghout van 3 mm dik en 127 mm lang. De eerste 9 mm word vierkant gevijlt zodat het in de bramzaling past middels het welbekende slothout. Op deze steng worden géén plaatjes aangebracht, maar rust dus met het slothout op de zaling! (1e markering).
Het bovendste stukje van de steng (44 mm) word 2 mm dik, dus voorzichtig schuren. Ik doe dit uit de hand omdat het vrij fragiel is en maar een klein stukje. Op de markering, dus waar je van 3- naar 2 mm gaat komen straks 2 éénschijfsblokken van 3 mm voor de toppenanten van de kruisbramra, aan de zijkanten van de steng, dus één aan bak- en één aan stuurboord.
Tot slot komt er op de top van de steng een mastkloot(je) dit is simpel te maken van een stukje rondhout met een iets grotere diameter.
 
bramzaling,

Alle bramzalingen zijn van notenfineer van 2 mm dik, dus zeer kwetsbaar. Ik ben zo,n drie uur bezig geweest om de bramzaling voor de kruismast in model te krijgen en ondanks dat ik zeer voorzichtig te werk ben gegaan is er toch één van de gaatjes beschadigd voor het stengenwant. (dit los ik later wel op, maar blijft jammer) Het fineer heeft de neiging om te splinteren dus met fijn schuurpapier en/of vijltjes werken. Ze moeten ook passend gemaakt worden aan de top van de marssteng.
Als de zaling gereed is kan deze op de nommer worden gelijmt, wel goed uitlijnen met de rest van de mast.
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik al liet weten is de achterste dwarszaling aan st-boord beschadigd precies bij het gaatje waar straks het stengewant door moet. Dit is echter zo klein dat een nieuw stukje hout oplijmen nagenoeg onmogelijk is.
Oplossing gaat als volgd;
Eerst een messing staafje van de juiste afmeting in het halve gaatje steken en vervolgens dicht smeren met laminaat vuller. Dit is een plamuur met een superfijne structuur wat ik wel vaker gebruik voor héél fijne beschadigingen of het bijna onzichtbaar dichtsmeren van minuscule kiertjes.


Na een minuut of 5 als de plamuur bijna hard is, het staafje verwijderen, verder laten drogen en later bij schuren met een fijne korrel (400/600). Na het schilderen is er straks niets meer van te zien.
 
Kruisbramra gereed,


In het midden van de steng net onder de blokken voor de toppenanten komt een gat, in langsrichting, kom ik later op terug met het optuigen.

Niet vergeten de twee kalven aan te brengen waar straks de touwen van het stengenwant over lopen. deze zijn gemaakt van 2x2 mm notenhout en evenals die van de marsen halfrond gevijlt,


Reparatie breukje is goed gekomen!




Ik ga nu verder met de fokke- en grootbramstengen, de constructie is hetzelfde slechts de afmetingen verschillen. (foto indien gereed)
 
Schildpadblokken,

Zoals ik al eerder liet weten krijgen de toppen van de marsstengen aan weerskanten een dubbel schildpadblok.
Uiteraard is deze top veel te klein om daar blokken met echte schijven te plaatsen. En is dit slechts suggestief.
De werkwijze gaat als volgd; Drie latjes (beste is lindehout, daar dit niet splintert, gezien de geringe afmeting) van 2x2 mm, welke je later nog wat smaller schuurd!
even lang afsnijden als de breedte van de top. De latjes met een tussenruimte van hooguit 1 mm onder elkaar lijmen en afdekken met een latje van 1 mm dik en 4 mm breed dat even lang is als de drie linde latjes.
Als de lijm droog is kun je het geheel bij vijlen/schuren.

Eerst de bramzaling plaatsen, anders gaat deze later niet meer over de masttop!

Als dat gedaan is kan de bramsteng worden geplaatst. (moet hier nog in vorm worden gemaakt)


 
Laatst bewerkt:
De grootbramsteng is zover gereed, op het schilderen na. Op onderstaande foto is te zien dat de steng direct met het slothout op de zaling rust,

 
De grotemast is klaar, nu alleen nog de bramsteng en zaling voor de fokkemast en dan zijn mijn masten gereed. Daar de bramzaling gebroken in de kit zat, (alle gaatjes voor het stengewant zijn stuk, teveel voor een fatsoenlijke reparatie) moet ik wachten tot ik een nieuwe in huis heb. Moet uit Engeland komen, dus nog even afwachten.
Morgen verder met het afwerken van de romp, er moet nog een lijst op de zijgallerijen en de puntjes op de i van de spiegel. Ook moet ik nog 6 geschutpoortluikjes maken en het roer afhangen. (en niet te vergeten de drie sloepen, alhoewel die geen haast hebben)
Verder zet ik ook nog wat kanonskogelbakken op het topdek. Tegen die tijd verwacht ik de onderdelen voor de bramzaling wel in huis te hebben...
Dus nog genoeg werk voor ik aan het want en de puttingijzers kan beginnen.
 
Piet,
Van je verslag leer ik heel veel. Als je wilt, is het dan mogelijk dat je van het afhangen van het roer ook een beeldverslag maakt?
Vriendelijke groet,
Mink
 

De kit van caldercraft voorziet het rooster op het galjoen niet van de nodige openingen om de woeling van de boegspriet door te voeren, (rood omcirkelde plekken).

Hiervoor heb ik zelf één van de latjes voorzichtig doorgesneden en twee minuscule latjes ter versteviging naast gelijmt. (onderstaande foto blauw omcirkelt)

Tevens de botteloefs in vorm gemaakt.

Botteloefs waren twee horizontaal (of schuin naar beneden wijzende) uithouders aan het galjoen. Waarvan het uiteinde een blok droeg waar de hals van het fokkezeil doorgeschoren werd.
De verstaging van de botteloefs werd stijf gezet met over het algemeen jufferblokken. De stagen worden aan weerszijde vast gezet ter hoogte van de kluisgaten. doordat deze direct onder de wc's van de bemanning doorliepen werden deze stagen "strontstagen" genoemd.

Daar waar de blokken bevestigd worden heb ik de botteloefs iets ingevijlt aan de uiteinde tegen het eventueel verschuiven van desbetreffende blokken.

De botteloefs zelf worden verankert in de voorsteven.
 
Back
Top