HMS Diana - Caldercraft model

En daar staan ze allemaal in gelid. Opgetuigd en wel. Optuigen ging gelukkig sneller dan voorbereiden. Aan de voorkant nog wat hulplatjes gemaakt omdat daar anders geen ringen in konden. Nou ja. Je ziet er zo niets meer van. Dus beetje de boel neppen moet kunnen.

934A184E-54A7-4ADC-B776-EBC3A284035D.jpeg

Ziet er netjes uit, maar wel veel werk voor iets wat straks onzichtbaar is:rolleyes:, alleen de 10 stukken op het geschutdek in de kuil zijn later nog zichtbaar op de Diana,
2015 11 20_0906_bewerkt-1.jpg

Inmiddels alle kanonnen opgetuigd, met uitzondering van de touwen waarmee ze aan bet dek worden gemaakt. Bij de tien zichtbare al wel aangebracht, maar nu waren m’n blokken op. Even wachten tot de nieuwe binnenkomen. Helaas niet dezelfde want die zijn nog steeds uitverkocht.
Veel geleerd van het proces. Het belangrijkste is dat het gebruik van bijenwas funest is voor de kleur van het touw. Ik dacht dat het daarmee wat makkelijker zou worden om de stapeltjes op het dek te maken omdat bijenwas van zichzelf al plakt. Maar in de praktijk werd het touw er lelijk van. Ervoor gekozen het toch zo te laten en het als les voor het geschut op het bovendek te zien. Dat is uiteindelijk waar het echt zichtbaar zal zijn.
ED8DA387-FBDF-49F8-8FAF-A8758D8EF473.jpeg

CA5B5D0D-9D44-444F-B67B-7E9AFAFE3368.jpeg

Omdat de blokken en haken nog niet binnen zijn, maar met een ander werkje begonnen. De pompinstallatie weer terug gezet. Die had ik in januari al voorbereid, maar nu ook vastgelijmd. De kaapstaander weer teruggeplaatst en daar komt direct het volgende werkje bij. Ik heb bedacht dat het wel leuk zou zijn als de kaapstaander op het bovendek daadwerkelijk in staat is enigszins het roer op te hijsen. Daarvoor is het nodig dat ik op het geschutsdek een messenger aanbreng. Daarvoor heb ik dan weer rollers nodig die de messenger enigszins begeleid. De rollers heb ik gedraaid van walnoothout wat tussen lasergesneden delen overbleef. Gewoon resthout dus. Alhoewel ik draaien erg leuk vind, vind ik het lastig alles gelijk te krijgen. Maar goed de rollers komen op vier hoeken van het geschutsdek (uit het zicht helaas) dus ongelijkheden zijn niet meer te zien.
Hier onder voor diegenen die geen idee hebben waar dit over gaat een plaatje van de layout van de messengers en de rollers.
Daaronder een fotootje van de rollers zoals ik ze nu heb. Ze hebben overigens precies de hoogte van het geschutsdek en ik denk dat ik ze vast ga maken aan de stutbalken van het bovendek.

5F4A1286-872F-4DEB-AF46-6C1CC973B621.jpeg
42664771-2538-4F1B-936E-904E9FC5BBF5.jpeg

In je tekst hierboven staat dat je de messenger wilt aanbrengen om het ''roer" op te hijsen, maar dit is waarschijnlijk een schrijf foutje, want de messenger is om het ankertouw binnen te halen...

In je tekst hierboven staat dat je de messenger wilt aanbrengen om het ''roer" op te hijsen, maar dit is waarschijnlijk een schrijf foutje, want de messenger is om het ankertouw binnen te halen...
:hammer:Het roer ... tja dat lijkt me wel humor.. maar inderdaad het gaat om het ankertouw.

Gelijk een vraag. In de beschrijving die ik vond van de messenger stond dat aan beide zijden van de messenger een eye splice zit. Dus een loop aan weerszijden. Maar vervolgens staat er dan dat beide eye splices worden samen gevoegd om weer een loop te vormen. Dat begrijp ik niet. Als ik twee eye splices maak dan kan ik die toch niet als een loop aan elkaar bevestigen. Of bind ik ze dan gewoon met een ander touw weer aan elkaar?
Bijgaand een foto van de eerste eye splice.

E0500011-4291-45E4-80BD-34259BA5D141.jpeg

Ja dan zijn ze inderdaad wel met elkaar verbonden, maar er is dan ook geen enkele manier meer om ze makkelijk van elkaar te halen. En de lengte is altijd hetzelfde. Nu is dat laatste denk ik niet zo’n punt want er hoeft op zich geen spanning op te staan.
Laat ik het maar zo doen. Dat lijkt het meest logisch.
Dank!

Back