HMS Diana - Caldercraft model

Ik heb er even een plaatje bij gezocht, waarop te zien, dat jou bezaan-rust wel goed zit:)
2015 11 13_0803_bewerkt-1.JPG
 
Piet, dank. Achter blijven ze er inderdaad boven zag ik. Voor gaan ze er wel voor langs. Dus of ik schuif de rusten nog iets op, of de puttingijzers of schoren lopen iets schuin. Zie foto.
DBF9817C-4C4C-40C0-92DF-93B2EB02B04B.jpeg

De rusten heb ik nu alleen geplaatst voor de positionering ivm de sierlijsten. De rusten zelf laat ik denk ik idd nog even omdat het me wat fragiel lijkt ze er nu al op te zetten.
Ik volg nog wel global de volgorde van de beschrijving vandaar dat nu de lijsten aan de beurt zijn
 
Aan stuurboordzijde zitten de sierlijsten er bijna op alleen de kromming op de boeg.
Ik heb de lijnen aangehouden van de tekening. Die kwamen overeen met die van de foto op de voorkant van het boek. hms Diana: The anatomy of the ship
Ze wijken dus behoorlijk af van de lijnen zoals Piet ze heeft in zijn verslag.
Gewoon een keuze :-)
De rusten zijn nog steeds dryfit uiteraard.
De foto’s zijn een beetje bagger vanwege donker ....
0E4DA6BB-9402-4D64-8E5A-FF3D542E16E6.jpeg
A3E76E6C-805C-4D15-BB29-7DBF9744147E.jpeg
B8A83387-D3F3-4DDA-BB2C-B3A3259B215C.jpeg
 
Na lange tijd eindelijk weer verder met Diana.
Heb vandaag de trap aan stuurboordzijde gedaan. Was nog gedoetje, want ik was uitgegaan van de tekeningen op ware grote om de afstand van de treden tot de geschutspoorten te meten. Die klopte, maar helaas waren de treden in het echt een halve cm langer. Ik kwam dus voor geen meter uit. De rails toch maar verwijderd en de fenders wat opschoven naar rechts. Op de foto het resultaat.
De treden heb ik de kleur van de achtergrond gegeven.

3652BFCA-4DC5-43E9-AC4F-0048E63DA2B0.jpeg
718D5857-FDB2-4A82-B8F7-0E68669655B5.jpeg
 
Eduard, ik had je al een tijdje gemist, maar nu dus weer terug met de Diana. Ik ben toevallig vandaag bezig geweest om al mijn foto's te ordenen, zodat ik het verslag van dit prachtige Fregat op mijn website kan gaan afmaken. Ik was eerst van plan om het verslag van de Diana wat ergens hier op het forum staat weer compleet te maken, maar dat is verre van eenvoudig omdat oude berichten niet meer bewerkt kunnen worden. Maar op de website ben ik zelf de baas en alhoewel de volgorde waarschijnlijk niet meer helemaal gaat kloppen ga ik daar dus binnenkort mee verder. En je weet als je ergens tegen aan loopt, ik heb al het beeld materiaal nog in mijn bestanden staan. Succes verder met de bouw (de buitenboord trap zit er in ieder geval al mooi op:thumbsup:)
 
Piet wat een goed bericht! Nog steeds bij elke stap die ik doe bestudeer ik altijd eerst uitgebreid jouw foto’s. Ik vreesde al het moment dat dat niet meer zou gaan. Superfijn dus dat je je website gaat vullen ermee! Die weet ik zeker te vinden :)
 
Piet wat een goed bericht! Nog steeds bij elke stap die ik doe bestudeer ik altijd eerst uitgebreid jouw foto’s. Ik vreesde al het moment dat dat niet meer zou gaan. Superfijn dus dat je je website gaat vullen ermee! Die weet ik zeker te vinden :)
Het is natuurlijk een heel gepuzzel, omdat het inmiddels al weer wat jaartjes geleden is dat ik dit model heb gebouwd. Maar vanaf nu, (dus ook vandaag) plaats ik dagelijks enkele foto's met commentaar in het verslag. Met als 'aantekening' dat de volgorde van bouw niet helemaal correct gaat zijn, maar dat zie je dan vanzelf en kun je eruit pikken wat je nodig hebt. Als wat te maken heeft met de bouw van het model is bijgewerkt, dan ga ik de tuigage doen (waar ook al een begin mee is gemaakt) en dit probeer ik wel zo goed als het kan in de juiste volgorde te plaatsen. In het verslag van de Sovereign ben ik uitvoerig in gegaan op het tuigen met zeil en ik zal dat ook proberen te doen met de Diana die getuigd is zonder zeil hetgeen er toch hier en daar wat anders uitziet...
 
Inmiddels ook aan bakboordzijde enkele sierlijsten bevestigd. De rusten zitten nog dryfit dus soms een beetje raar.
Wat ik overigens adviseer is de rusten niet eerst te plaatsen (met gaatjes e.d) zoals in de beschrijving staat, ik heb ze nu diverse keren al moeten verplaatsen ten opzichte van wat ik volgens de tekening had opgemeten. Die tekeningen wijken gewoon teveel af om op de mm nauwkeurig de rusten te kunnen Plaatsen. dus eerst de lijsten op de goede hoogte (dryfit) dan de rusten aftekenen op de lijsten, de lijst uitsnijden (boven of onderkant eraf), de lijst lijmen en dan pas de rust bevestigen. (Ook dryfit, maar nu de gaatjes boren voor de spijkertjes)

B118D46E-FFC1-4149-9111-A162DF346E91.jpeg
 
B118D46E-FFC1-4149-9111-A162DF346E91.jpeg_bewerkt-2.jpg
De lijst (a) die je hebt aangebracht boven de bekopering zou qua uiterlijk volgens mij mooier zijn geweest als je die net als de beplanking ook van notenhout had gemaakt, dus de zelfde kleur als de huid beplanking, nu is dit een behoorlijke blikvanger die eigenlijk naar mijn mening niet past bij de rest. Of ga je deze nog beitsen? (als je het zelf wel mooi vind, dan moet je dit maar vergeten want over smaak valt nu eenmaal niet te twisten)

Maar de kiel (b) is een ander verhaal, die werd gewoon net als de huid ook voorzien van koper, slechts de onderkant en een eventueel gemonteerde slijtkiel werd niet bekoperd. (slijtkiel; als bescherming werd onder de kiel een extra plank aangebracht, loze kiel of slijtkiel genaamd. Bij het aan de grond lopen van het schip werd zodoende de eigenlijke kiel niet beschadigd en moest slechts een nieuwe plank worden aangebracht. hetgeen de reden is dat de loze kiel en/of de onderkant niet werd bekoperd. Met als aantekening dat deze plank (slijtkiel) zelden word gemonteerd onder een model)
diana03.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoi Piet, je hebt idd wel gelijk over die sierlat. Ik heb de lat gekocht als walnotenhout. Zie fotootje met omschrijving product. Probleem met walnoot is dat het kleurverschil gigantisch kan zijn. De kern van een walnootBoom is hardstikke donker en de buitenkant hardstikke licht (ik heb een keer een walnotenboom op m’n auto gehad, en heb die toen in stukken gezaagd, toen viel me het kleurverschil op) een nieuwe lat bestellen zal dus niet persé helpen. Ik zal eens kijken of beitsen helpt. Maar moet ik dan niet de hele romp doen (boven de waterlijn)?
Wat betreft de kiel. Ik heb de kiel even beschermd met schilderstape, omdat de plaatjes er nog wel eens afvielen als ze ergens achter bleven haken. Hij is dus wel zoals je beschrijft tot aan onder bekoperd. De onderkant zelf dan weer niet. Of ik nog een slijtkiel ga aanbrengen weet ik nog niet.
CC2C1FA3-BCE3-45C7-AD1A-6EB0599B31D7.jpeg
 
Back
Top