HMS Diana - Caldercraft model

En inmiddels zit de kiel ook dicht. Nu zal het wel weer veel langzamer gaan. Vakantie die voorbij is enzo... maar goed voorlopig houden de plaatjes me nog wel even van de straat!

135ADD12-C12C-4CEC-9899-5033CE5D6CE1.jpeg

De plaatjes zitten er mooi strak op Eduard:thumbsup: Wat ik me wel stiekem afvraag is; waarom je zo halverwege van patroon bent veranderd?

Heren dank!
Dat patroon was een beetje een denkfout. Bij de insteker ben ik zo begonnen dat ik precies tussen de twee banen waar de eerste insteker tussenkwam goed uitkwam. Daardoor verspring ik ineens de verkeerde kant op.
Achteraf niet zo slim natuurlijk, maar ik ga dat nu niet meer herstellen, daarvoor valt het te weinig op.

Inmiddels een aanvang gemaakt met de achterstevenzijde. Begint al aardig op te schieten.

Er ontstaat nu al een behoorlijk kleurverschil tussen voor en achterkant. Ik wil deze dus eigenlijk zo snel mogelijk afmaken en behandelen. Hebben jullie tips?
Mijn gedachte was de boel goed schoon te maken met Alabastine stickerverwijderaar, daarna met heel dunne staalwol schuren, afnemen met een doek en daarna in de blanke metaalvernis zetten. Mede gebaseerd op Mondfeld.
Maar andere tips zijn ook welkom!

C0DEDEC7-2A1E-467F-AE30-ED63FF69EB4A.jpeg

Inmiddels een aanvang gemaakt met de achterstevenzijde. Begint al aardig op te schieten.

Er ontstaat nu al een behoorlijk kleurverschil tussen voor en achterkant. Ik wil deze dus eigenlijk zo snel mogelijk afmaken en behandelen. Hebben jullie tips?
Mijn gedachte was de boel goed schoon te maken met Alabastine stickerverwijderaar, daarna met heel dunne staalwol schuren, afnemen met een doek en daarna in de blanke metaalvernis zetten. Mede gebaseerd op Mondfeld.
Maar andere tips zijn ook welkom!

Bekijk bijlage 306944
Persoonlijk zou ik er niets aan doen, maar de plaatjes langzaam laten verouderen, ook iedere vorm van lak of vernis houd dit tegen. De plaatjes worden met de tijd steeds mooier en het glimmende gaat er af. Ik weet dit omdat ik mijn doorsnede van de vIctory ook heb bekoperd en dat word alleen maar beter. (het geringe kleurverschil in het begin verdwijnt vanzelf)

ps, het schoonmaken zou ik wel doen om eventuele lijmrestjes goed te verwijderen, want die geven later vlekjes.

Die verkleuring zal waarschijnlijk vooral huidvet zijn, dat gaat vanzelf op alle plaatjes zitten. Je kunt hem of helemaal schoonmaken met een alcohol, of gewoon zo laten. Lijmrestjes er inderdaad wel afhalen want die zorgen ervoor dat er verder geen huidvet of lucht bij je plaatjes kunnen, en daardoor zullen ze op die plekken glimmend blijven terwijl de rest wel verkleurt.

Één zijde is bijna gereed. Aan de achterkant en bij de kiel nog een paar plaatjes dan is hij gereed.
Nog een vraagje, moet de kopse kant aan de achterzijde waar het roer tegenaan komt ook bekoperd? Of blijft dat zo?

9B7465C0-F91E-404A-A8C9-2E7E11576D55.jpeg

Bakboordzijde eindelijk gereed. Duurde nog even door wat andere bezigheden, maar na twee maanden toch zover. Alle lijmresten verwijderd met stickerverwijderaar van Alabastine en daarna met fijne staalwol een flinke schrobbeurt gegeven. Ik ben wel tevreden over het resultaat. In ieder geval voor de eerste keer. Nu stuurboordzijde nog....
M’n hoeveelheid plaatjes is vrees ik wel wat sneller gegaan dan de bedoeling, dus daar ben ik al wel ruim mee over de helft. Piet staat jouw aanbod nog om er wat op te sturen als het zover is? Anders bestel ik ze in Engeland.

DAD4141C-F239-4438-B528-BD337FA91846.jpeg
B0D16BE5-CC8D-407D-A2A9-5CC57E1511AB.jpeg
AE6A6287-3A05-4BC7-B30E-0DE442ADB5C0.jpeg

B6FCA509-1747-4C91-9894-530BD6A740AE.jpeg

Inmiddels aan stuurboordzijde begonnen. Helaas toch weer wat herstelwerk moeten doen. Bij de boeg had ik keurig netjes de waterlijn uitgezet, maar als ik die volgde was de afstand tussen het berghout en de waterlijn aan bakboordzijde iets groter dan aan stuurboordzijde.

Dus had ik besloten de afstanden gelijk te trekken. Dat had echter tot gevolg dat de waterlijn niet meer rechtliep. Goed te zien op de eerste foto. De koperen plaatjes lopen daar aan de linkse kant in een bocht. Terwijl ze rechts strak met het raster meelopen.
Toch maar weer uitgehaald en nu loopt alles weer strak. Zie foto 2.
Ik blijf het gek vinden dat de afstanden tussen het berghout en de waterlijn verschillen. Ik heb toch echt de indruk dat het berghout aan beide zijden identiek loopt. Maar blijkbaar wijken ze toch een millimeter of zo af...

De kromme waterlijn
4A79938B-BE02-4008-9F69-A305BD9575C6.jpeg

En toe was ie weer recht
DEB83D5D-112D-4C97-AB9C-0F87E41CF406.jpeg

Back