Gaat dit nu goed?
Het enige waar ik niet zeker van ben is de eerste baan tegen de waterlijn aan. Als ik daar de bocht moet maken met hele plaatjes dan krijg ik een behoorlijke ruimte er tussen. Zie foto 3. Vraag aan Piet: als je zegt te beginnen met een hele strook onder de waterlijn, moet die dan inderdaad helemaal doorlopen? Of moet ik hem bij de achtersteven toch afschuinen?
Op het voorbeeld van de diana dat je plaatste loopt de strook wel door, maar bij de methode van Paul schuinen ze wel alles af. What to do?
Er mag natuurlijk geen ruimte tussen de plaatjes zitten, daar waar dit dreigt, moet je de plaatjes aanpassen. M.a.w. dan moet je er een hoekje afsnijden zodat de ruimte verdwijnt, dat doe je in principe ook met je houten huidgangen, die pas je ook aan, aan het verloop. (zie onderstaande foto) bij de witte puntjes ontstaat een kleine opening, dat zelfde hoekje van de opening snij je uit de linker plaatjes zodat ze weer goed aansluiten (rode puntjes). Klik op de foto, dan word ie heel groot.
De reden om met de waterlijn te beginnen is denk ik belangrijk omdat deze lijn niet aangepast kan worden, die staat vast! Alles wat er onderkomt kun je wel aanpassen en of je hier nu één of meerdere rijen legt, dat is aan jou zelf, gewoon doen wat je zelf het mooist vind. Feit is dat je er niet aan ontkomt om heel wat plaatjes bij te snijden omdat de romp rond is en de plaatjes zijn rechthoekig.
De beste manier (vind ik) om de plaatjes op maat te maken is met een stalen liniaal en een scherp hobby mes. Als je ze gaat knippen met een schaar (wat ook kan), dan trekken ze krom tijdens het knippen. Het bekoperen is niet iets wat je zo maar even doet, maar is een hele klus waarbij je geduld soms aardig op de proef word gesteld.
Volgens mij heb je nu een heleboel info en is het een kwestie van gewoon beginnen, je pikt er één voorbeeld uit en daar hou je je aan, dan gaat het wel goed komen. Hans liet al weten dat de functionaliteit boven de vorm komt en dat was natuurlijk ook zo. Maar om een mooi model neer te zetten is een patroon natuurlijk niet onbelangrijk. Veel succes Eduard.