HMS Diana - Caldercraft model

De loze kiel zoals Piet beschrijft heet dus ook wel de slijtkiel. Het is dan meteen duidelijk waar de naam vandaan komt.

De loze kiel zoals Piet beschrijft heet dus ook wel de slijtkiel. Het is dan meteen duidelijk waar de naam vandaan komt.
Niet erg dus dat ik hem er niet op zet. Ik verwacht weinig slijtage :-)

Het beginnetje is er.
B23F1823-0A33-4F5E-A0F5-08E33FF6837A.jpeg

78F91FB2-80DF-4FAE-B442-2073EAC48857.jpeg
Niet de bedoeling om bij iedere strook een update te plaatsen, maar nu toch maar even. Mocht ik iets fout doen dan zien jullie dat vast en kan ik het mogelijk nog herstellen.
564A9120-ED8D-40E8-BD3D-A03E7869584F.jpeg

Eduard,
Zo als altijd, loop ik wat achter op jou. Wat ik me nu afvraag, heb jij nu last van de opbouw van de spiegel en galerij, nu hij steeds op zijn kop staat?
Ik ga binnenkort ook beginnen met de plaatjes en als het andersom handiger is, dus eerst de plaatjes en dan de spiegel?
Jij kan het weten, jij heb de ervaring nu.

Gr Johan die je met bewondering volgt.

Johan, ik ben natuurlijk benieuwd naar jouw vorderingen. Ik heb niet echt last van de spiegel. Maar ik heb het Potdek dan ook nog niet gemonteerd. Dus hij leunt nu als het ware nog op het deel wat later bedekt wordt door het potdek. Daarnaast leg ik haar steeds op een kussen. Dus ze is goed beschermd. Ik had zonder de spiegel vaker last dat mijn heksteunen afbraken als ze op z’n kop lag. Overigens als je met de plaatjes begint is het zaak dat je eerste baan zo strak mogelijk tegen elkaar aan ligt. Ik heb hier en daar een kiertje en die blijf ik dus houden anders gaan de kieren optellen en gaan de plaatjes verspringen. Dus goed opletten. Ik maaakte bij de eerste baan de fout dat ik de plaatjes te snel tegen de romp duwde waardoor ze direct vastzaten. Nu leg ik ze er zachtjes op waardoor ik nog kan schuiven alvorens ze vast te drukken. Niet te lang schuiven, dan droogt de lijm natuurlijk.

Eduard,
Mooi, dan ga ik in de verloren uurtjes met kerst, het bovenste deel van de romp met fijn schuurpapier schuren, en dan verder met het berghout en de spiegel. Ook ik heb nog al last van het loskomen van een deel van de heksteunen. Dus ik volg jou werkwijzen.
Ik zal binnenkort een poging doen om wat foto's te maken van de vorderingen.

Gr Johan.

Toch besloten de “gaten” tussen de plaatjes niet over de hele romp door te zetten. Op de foto is te zien dat de derde rij daardoor niet exact onder de eerste rij zit. In totaal denk ik een mm verschoven. Mijn redenatie was dat deze verschuiving eenmalig waarschijnlijk minder opvalt, ook omdat hij zo laag zit, dan wanneer ik de “gaten” over de hele romp had laten doorlopen. Wel irritant dat ik de eerste rij niet netjes heb gedaan. Maar hier geldt echt al doende leert men. Na een paar honderd plaatjes heb je de slag snel te pakken :-) nu nog maar een paar duizend te gaan :banana:

F51D3226-FC21-4D94-93A6-01CEB815D0E8.jpeg

Kreun... nog iets om op te letten, liefst voordat je er een paar 100 plaatjes op hebt zitten. Ik laat het nu zitten, maar ik denk dat het mooier was geweest als de plaatjes even hoog waren geweest aan beide kanten. Op de tweede foto is te zien dat mijn plaatjes op de onderkant van de kiel net niet in het midden hebben gezeten waardoor ze aan bakboordzijde net iets over de rand kwamen. Omdat ik daar tegen aan ben gaan leggen, zitten de plaatjes aan bakboorzijde net iets lager dan aan stuurboordzijde. Te zien op de eerste foto. Ik laat het nu zo zitten, maar hopelijk heeft iemand anders er nog wat aan :)
Beter was denk ik geweest eerst de zandstrook zeg maar te leggen, en daarna pas de kiel te bekleden.

036BC957-B597-4673-9D3E-8526CCFC29AE.jpeg
E03A101C-BF1E-49F4-BE6C-4A3DF4AB6269.jpeg

Ik denk ook dat je hier iets te snel van start bent gegaan Eduard, het was inderdaad beter geweest om eerst de zandstrook te doen. Het bekoperen is een nauwkeurig karweitje. Je legt nu mooie rechte lijnen langs de kiel, omdat je zo bent begonnen, maar de plaatjes moeten eigenlijk je huidgangen volgen. Kijk nog maar eens goed naar het voorbeeld dat je liet zien op de vorige pagina (post 440) daar lopen alle plaatjes (behalve de waterlijn) mooi mee met de beplanking en de zeeg van het schip. Terwijl als je zo door gaat met de strakke rechte lijnen, dan ga je niet mooi uitkomen bij de voor- en achtersteven. Dat komt omdat de romp over de hele lengte niet de zelfde breedtes heeft, denk maar aan het verjongen en instekers bij het beplanken. Eigenlijk moet je hiervoor een goed plan van aanpak hebben en niet zomaar ergens beginnen. Het beste is zelfs om ergens halfweg de romp een huidgang te kiezen en die mooi volgen met de plaatjes en daarna naar boven en/of naar beneden werken. Ik liet al weten dat ik het geen goed plan vond om met de kiel te beginnen. Wat je nu kunt doen is van de plaatjes bij de voor- en achtersteven een soort van insteker te maken, dus taps laten toe lopen en dan verder de huidgangen volgen anders gaat het behalve dat je waarschijnlijk niet goed uitkomt ook ten koste van de uitstraling van je model.

Tja, helaas weinig meer te doen aan de eerste fout. De zandstrook. De zeeg volgen moet nog wel te herstellen zijn. Heb nu inderdaad de eerste insteker gemaakt. Daar kan ik het nog wel mee herstellen. Als ik er een paar maak.ook bij de achtersteven is de schade nog wel beperkt denk ik. Dan voor het advies Piet.

Het gekke is dat je overal leest dat je moet beginnen bij de kiel met bekoperen. Nou ja laten we hopen dat het eindresultaat niet al te verstorend wordt.

C8D2A72F-EBF1-4AA9-B0BA-642169B67C84.jpeg

Je kunt wel met de kiel beginnen, daar is ook niets mis mee, alleen moet je daarna de huidgangen gaan volgen en de rechte lijn van de kiel niet doorzetten. Hieronder een plaatje (helaas maar een kleine foto) waarop je toch nog kunt zien dat de plaatjes op de kiel mooi recht lopen en dus de kiel volgen, maar daarna gaan ze anders lopen en volgen de huidgangen. Ook goed is te zien dat er bij de achtersteven schuine hoekjes zijn gebruikt, die dus de 'instekers' vervangen, waardoor de horizontale banen van je plaatjes de zelfde lijn gaan volgen als je huidgangen. Bij de boeg moeten de eventuele schuine stukjes (instekers) alleen op de huid worden aangebracht, op de steven zelf lopen de plaatjes horizontaal. Dit kun je zien op je eigen voorbeeldfoto op de vorige pagina. Op je laatste foto hierboven trek je de ingestoken schuine hoekjes ook door tot op de steven of loefhouder (onderste deel van de steven waar de bocht zit) en dat moet nou eigenlijk weer net niet. Het bekoperen is niet zo simpel als je zou denken:confused:, bekijk en bestudeer beide foto's nog maar eens goed, succes!
diana03.jpg

Laatst bewerkt:
Mocht je besluiten om opnieuw te beginnen en kom je daardoor plaatjes te kort, dan stuur ik je hetgeen je te kort kom belangeloos op, ik heb er nog een paar duizend liggen van dezelfde maat.
Je kan ook vanaf dit punt gaan veranderen van lijn omdat je de echte onderkant (veel verder ben je nog niet) waarschijnlijk toch niet gaat zien als de boot recht staat. Neem in ieder geval je tijd voor dit klusje, want het laat natuurlijk wel veel zien van het uiterlijk van je model, dus ook hier is het sleutelwoord; geduld!

Laatst bewerkt:
Piet, oh dat zou geweldig zijn. Ben bang dat als ik het nu laat zitten en ga herstellen het toch een rommetlje wordt. Ben wel benieuwd hoe makkelijk ik ze er nog afkrijg. Morgen maar eens proberen. En dan eerst de lijnen uitzetten alvorens te beginnen.
Dank voor al je hulp en je aanbod voor de plaatjes. Als ik idd tekort kom stuur ik je een pb met m’n adres.

Piet, oh dat zou geweldig zijn. Ben bang dat als ik het nu laat zitten en ga herstellen het toch een rommetlje wordt. Ben wel benieuwd hoe makkelijk ik ze er nog afkrijg. Morgen maar eens proberen. En dan eerst de lijnen uitzetten alvorens te beginnen.
Dank voor al je hulp en je aanbod voor de plaatjes. Als ik idd tekort kom stuur ik je een pb met m’n adres.
Goed plan en your very welcom!

Als je de plaatjes wilt verwijderen, dan steek je er een hobbymesje onder en ligt daarmee een klein puntje op, dan trek je ze er met een klein tangetje zo vanaf, even je hout opschuren en je kan zo weer beginnen. Wel voorzichtig doen, want als er veel lijm opzit kan je stukjes hout mee los trekken. Zelf doe ik altijd slechts aan twee kanten een klein drupje sec. lijm, waarmee de plaatjes goed vast zitten maar in geval van een foutje ook weer redelijk makkelijk loskomen. Dus niet teveel lijm gebruiken.

Dit doet even pijn Eduard (het slopen) maar het komt het eindresultaat alleen maar ten goede en daar gaat het uiteindelijk om:):)
Succes verder

Back