HMS Bounty 1/50 van Constructo

Afgelopen tijd zo nu en dan weer aan de slag gegaan met het zeil- en touwwerk. Ik heb hierbij wel wat creatieve vrijheden benut en ik twijfel er niet aan dat jullie ervaren ogen kunnen zien waar ik wat missers heb gemaakt.

Uiteraard mogen jullie grote missers aanwijzen zodat ik dit bij het volgende model anders kan gaan doen. :thumbsup:

IMAG0187.jpg

IMAG0188.jpg

IMAG0186.jpg

IMAG0189.jpg

IMAG0190.jpg

Naar mijn idee zijn we ook bijna bij de finish, toch iets om naar uit te kijken...!

Laatst bewerkt:
Afgelopen tijd zo nu en dan weer aan de slag gegaan met het zeil- en touwwerk. Ik heb hierbij wel wat creatieve vrijheden benut en ik twijfel er niet aan dat jullie ervaren ogen kunnen zien waar ik wat missers heb gemaakt.

Uiteraard mogen jullie grote missers aanwijzen zodat ik dit bij het volgende model anders kan gaan doen. :thumbsup:

Bekijk bijlage 505516

Bekijk bijlage 505517

Bekijk bijlage 505518

Bekijk bijlage 505519

Bekijk bijlage 505520

Naar mijn idee zijn we ook bijna bij de finish, toch iets om naar uit te kijken...!
moeten de ra's niet taps lopen? verder volgens mij dik in orde.:thumbsup:

Lekker bezig geweest Velasque, ziet er mooi uit hoor.
En inderdaad, zoals Walter al zei, masten en ra's lopen meestal wat taps naar het uiteinde. Leuk voor het volgende scheepje om te doen.
Is er al een volgend scheepje?

moeten de ra's niet taps lopen? verder volgens mij dik in orde.:thumbsup:
Ah, je bedoelt het steeds verder afschuren van het uiteinde bij de ra's. Heb ik achteraf meer moeten doen.

Iets om voortaan meer rekening mee te houden, voor nu zal ik het in deze lijn een beetje aanhouden.

Lekker bezig geweest Velasque, ziet er mooi uit hoor.
En inderdaad, zoals Walter al zei, masten en ra's lopen meestal wat taps naar het uiteinde. Leuk voor het volgende scheepje om te doen.
Is er al een volgend scheepje?
Dankjewel!

Inderdaad is er al weer een volgend model in afwachting. Eigenlijk al goed een jaar gezien ik die met een kleine korting kon kopen.:)

Laatst bewerkt:
Ah, je bedoelt het steeds verder afschuren van het uiteinde bij de ra's. Heb ik achteraf meer moeten doen.

Iets om voortaan meer rekening mee te houden, voor nu zal ik het in deze lijn een beetje aanhouden.
mijn ervaring is dat afschuren een heel karwei is, afdraaien met de draaibank gaat veel beter.:yes:

Zelf heb ik inderdaad geen draaibank en achteraf ben je misschien te bang dat je teveel wegschuurt. Uiteindelijk krijg je door de angst een veel te weinig afgeschuurde ra.

Ach ja, we nemen de ervaring weer mee naar de volgende projecten..! ;)

Er is een exacte berekening en tekening om het rahout of de mast in vorm te brengen. Je weet dan precies hoeveel en waar je moet schuren.
Dit is met een rede, dat dit volgens een boog principe gaat, zodat de krachten en druk goed verdeeld worden in het rahout of de mast.

Als je hier interesse in heb kan ik je dit opzoeken.
Ik heb de laatste keer dat ik de mast in vorm bracht dit met een schaafje en schuurpapier gedaan. Vond dat nog de eenvoudigste methode zonder speciale dure tools. Maar een draaibankje met 2 schuurblokjes is natuurlijk de manier om het te doen.

Dat is altijd welkom Stephan, dus kom maar door!

Ik ben voor mijn volgende model eigenlijk wel geïnteresseerd in een mooi simpel draaibankje voor het rondhout. Gezien ik straks een garage heb, heb ik ik hier ook wel de ruimte voor.

Het hijsen van de zeilen blijft doorgaan, zelfs met de afleiding van het mooie weer van afgelopen tijd.

IMAG0218.jpg

IMAG0219.jpg

IMAG0220.jpg

IMAG0222.jpg

IMAG0221.jpg

Ik moet daarbij toegeven dat de tuigage maken toch wel een fors complexere klus is dan ik had verwacht toen ik de romp klaar had. Ach ja, we gaan lekker door en maken er wel wat van! :)

Back