hms Beagle uit 1820

Bedankt voor de reacties, het is geen echte ramp, gewoon een beetje jammer.

Het roer, wat U al in de sloep zag liggen, dat ga ik zo laten omdat dat eigenlijk nog gebruikelijker is dan het roer aan de steven hangen als de sloep aan boord staat opgesteld. Dus met een likje verf en tikje lijm is dat al snel opgelost;
IMG_0862kopie.jpg


Het jaaghout is een heel stuk lastiger, want met wat lijm en wat bindsels is het eigenlijk niet opgelost zoals U op onderstaande foto kunt zien. Ik krijg het jaaghout niet meer recht, hetgeen komt door de talloze lijnen die allemaal een beetje onder spanning staan waardoor het afgebroken stukje ook na reparatie een beetje omhoog blijft staan,
IMG_0864kopie.jpg

Ik ga daar later nog eens over nadenken omdat het een hele klus is om de boel te slopen en weer op te bouwen, dus voor nu laat ik het ff zo als het is.
 
Ik kan het lastig beoordelen, maar je zou het volgende kunnen proberen zonder al te veel te moeten loshalen en opnieuw doen.
Verwijder de bramstag. Dan het jaaghout, daar waar de breuk zit in z’n geheel loshalen maar alle touwen laten zitten. Een gaatje boren in de lengte richting van beide delen van het jaaghout en een messing of houten pen maken. Dan met lijm beide delen van het jaaghout weer tegen elkaar zetten. De lijm en pen zorgen tezamen voor een sterk geheel. Dan opnieuw het gat boren voor de bramstag en deze opnieuw aanbrengen. Messing is sterker, maar je moet het gat voor de bramsteng dan door het messing boren. Dat laatste is niet gemakkelijk, dus een houten pen is in deze wat handiger lijkt me.

succes Piet en je camera opstelling is heel erg mooi!

peter
 
Ik kan het lastig beoordelen, maar je zou het volgende kunnen proberen zonder al te veel te moeten loshalen en opnieuw doen.
Verwijder de bramstag. Dan het jaaghout, daar waar de breuk zit in z’n geheel loshalen maar alle touwen laten zitten. Een gaatje boren in de lengte richting van beide delen van het jaaghout en een messing of houten pen maken. Dan met lijm beide delen van het jaaghout weer tegen elkaar zetten. De lijm en pen zorgen tezamen voor een sterk geheel. Dan opnieuw het gat boren voor de bramstag en deze opnieuw aanbrengen. Messing is sterker, maar je moet het gat voor de bramsteng dan door het messing boren. Dat laatste is niet gemakkelijk, dus een houten pen is in deze wat handiger lijkt me.

succes Piet en je camera opstelling is heel erg mooi!

peter
Peter,
bedankt voor het meedenken en de ideeën voor een eventuele reparatie. Ik heb daar ook wel even aan gedacht, wat de pen betreft, maar het probleem is dat het jaaghout maar 2,5 mm dik is en om daar ter plaatse een gat in te boren in beide delen dat is verre van eenvoudig. Tevens kom je er niet met het slechts los maken cq verwijderen van de bramstag omdat de stampstagen ook aan het jaaghout zijn bevestigd + diverse geien (kluiver- en buitengeien, ook de ophaler voor de jager (stagzeil) enz. Door al die lijnen die dus al op spanning staan krijg je geen ruimte om te werken. Dus een gaatje boren van pakweg 1 mm is niet simpel zo maar even te doen met het ene gedeelte aan de boegspriet en het andere in de touwen, in een rondhoutje van 2,5 mm dik. De pen moet natuurlijk wel een beetje massa hebben anders heb je zo weer een breuk of je krijgt het niet vast genoeg.
Dus ik ga waarschijnlijk ter zijner tijd het hele jaaghout weg slopen en een nieuwe maken. Maar eerst tuig ik de grote mast en de bezaan waar ik nu mee bezig ben. De hms Fly had destijds aanzienlijk meer schade zodat ik de hele grote mast moest slopen voor de reparatie en die staat ook weer te pronken, dus uiteindelijk komt het wel goed:). Je goed bedoelde advies is uiteraard altijd meer dan welkom.
 
Peter,
bedankt voor het meedenken en de ideeën voor een eventuele reparatie. Ik heb daar ook wel even aan gedacht, wat de pen betreft, maar het probleem is dat het jaaghout maar 2,5 mm dik is en om daar ter plaatse een gat in te boren in beide delen dat is verre van eenvoudig. Tevens kom je er niet met het slechts los maken cq verwijderen van de bramstag omdat de stampstagen ook aan het jaaghout zijn bevestigd + diverse geien (kluiver- en buitengeien, ook de ophaler voor de jager (stagzeil) enz. Door al die lijnen die dus al op spanning staan krijg je geen ruimte om te werken. Dus een gaatje boren van pakweg 1 mm is niet simpel zo maar even te doen met het ene gedeelte aan de boegspriet en het andere in de touwen, in een rondhoutje van 2,5 mm dik. De pen moet natuurlijk wel een beetje massa hebben anders heb je zo weer een breuk of je krijgt het niet vast genoeg.
Dus ik ga waarschijnlijk ter zijner tijd het hele jaaghout weg slopen en een nieuwe maken. Maar eerst tuig ik de grote mast en de bezaan waar ik nu mee bezig ben. De hms Fly had destijds aanzienlijk meer schade zodat ik de hele grote mast moest slopen voor de reparatie en die staat ook weer te pronken, dus uiteindelijk komt het wel goed:). Je goed bedoelde advies is uiteraard altijd meer dan welkom.

Hmmm...tja, van een foto is het altijd lastig beoordelen. Soms ontkom je er niet aan om het in z'n geheel over te doen. Nooit leuk om iets voor de tweede keer te moetend doen.
 
Omdat ik de gaffel aan de fokkemast pas als laatste rondhout heb geplaatst en getuigd en dat niet goed is bevallen, doe ik de gaffel voor de grote mast nu eerst;

Sommige lijnen en blokken maak ik vast met een klein bindsel, omdat dat er gewoon wat beter uitziet. Alle blokken voor de gaffel zijn 3mm groot (of liever klein) en het dikste draad is 0,25, dus allemaal zeer fijn en klein spul om een zo realistisch mogelijk beeld te creëren. (de bindsels zijn gemaakt van draad van 0,05mm dik)
IMG_0882kopie.jpg


De 1e twee volgende foto's een overzicht van de afgehangen gaffel,
IMG_0884kopie.jpg


Om goed te kunnen tuigen heb ik de beide sloepen van de boothouders verwijderd anders is beleggen van de diverse lijnen zo goed als onmogelijk,
IMG_0892kopie.jpg


op de volgende foto is de P het blok voor de piekeval en K voor de klauwval,
IMG_0885kopie.jpg



voor de piekeval is een extra geleide blok gebruikt onder de mars direct rechts van de letter P om de val naar de voet van de mast te leiden,
IMG_0886kopie.jpg


piekeval (P) en klauwval (K), belegd op ringen aan de voet van de mast,
IMG_0887kopie.jpg



de beide geien links aan de nok van de gaffel,
IMG_0888kopie.jpg



op de foto de bakboord gei met belegpunten, U ziet wel dat wanneer de sloep hier op de boothouder zou liggen, beleggen niet mogelijk zou zijn,
IMG_0889kopie.jpg


Hopelijk is alles een beetje te volgen, want al die dunne lijntjes goed op de foto te krijgen is best wel een dingetje...
 
Nu de Gaffel hangt kan ik één voor één de ra's van de grote mast af gaan hangen en ik begin met de grote ra. Omdat er best wel aardig wat lijnen gebruikt worden op dit 'kleine' model laat ik het tuigen stap voor stap zien, zodoende is het waarschijnlijk ook allemaal wat overzichtelijker. Het commentaar wat bij de foto's hoort staat altijd boven elke foto.

Eerst heb ik het dubbelblok van 5 mm waar de ra mee gevierd en gehesen kan worden voorzien van de draaireep, takel of val, kan in dit geval allemaal en de strop waaraan de talie is bevestigd,
IMG_0909kopie.jpg


De strop word straks door het gat in de mars bij de witte pijl gestoken,
IMG_0910kopie.jpg


Daarna word de strop om de klamp aan de masttop gelegd, te zien bij de witte pijl,
IMG_0911kopie.jpg


Voor ik de ra afhang scheer ik eerst de takel in omdat dit makkelijker is dan wanneer het blok al aan de masttop hangt. (S is de strop en V is de val van de draaireep)
IMG_0913kopie.jpg


Vervolgens word de ra afgehangen in de strop met de takel, op de foto is te zien dat de strop door het gat is gestoken en om de klamp is gelegd en in dit geval met een simpele platte knoop dicht geknoopt. Dit kan natuurlijk ook met een bindsel, maar gezien dit nauwelijks zichtbaar is ben ik hier gegaan voor de makkelijke weg...
IMG_0914kopie.jpg


De val is belegd op één van de ringen aan de voet van de mast,
IMG_0915kopie.jpg


Op de laatste foto is het hele plaatje te zien en dat tijdens het afhangen en knopen de ra wat is verzwaard met enkele klemmen,
IMG_0916kopie.jpg
 
Jammer van de schade Piet, gelukkig is het allemaal hout en te repareren.
En dat iss een hele mooie camera opstelling.:):)
 
Om de grote ra de juiste positie te geven voor de overige tuigage zet ik na de draaireep nu eerst het rak waardoor de ra tegen de mast komt te hangen;

Het rak bestaat slechts uit 'klootjes' en geen sledes, dit is een eigen keus omdat ik vind dat het rak dan te groot gaat worden, dit geld overigens voor alle ra's van het model.
Zicht op het rak van achteren gezien,
IMG_0917kopie.jpg


en van voren gezien,
IMG_0919kopie.jpg


De ra hangt nu redelijk stabiel in de draaireep en het rak en om de ra nu ook nog recht (horizontaal) te hangen zet ik eerst de beide schoten (stuur- en bakboord) hierdoor komt de ra niet alleen recht te hangen, maar staat er ook wat spanning naar onderen gericht en word het aanbrengen van de toppenanten later alleen maar makkelijker..
Op de foto het schootblok aan stuurboord, de schootblokken zijn tevens de enige blokken van 4 mm, alle andere blokken (enkel) zijn 3 mm,
IMG_0920kopie.jpg


Om de schoten te bevestigen heb ik een ring in de huid gezet voor het vaste part en een klamp op het potdek van het achterschip voor het halende part, (de klamp is met een nageltje en sec.lijm vast gezet)
IMG_0921kopie.jpg


Dat waren de werkzaamheden van deze dag, ik mag niet meer teveel aan mijn werktafel zitten, dus met kleine stapjes komt het uiteindelijk ook voor elkaar ;)

Tot slot nog maar een plaatje van het geheel met goed zicht op de beide schoten'
IMG_0922kopie.jpg
 
Hoi Piet. Ik was even nieuwsgierig of je de raktakel(s) ook nog gemaakt had of alleen het rak? De kwaliteit van je foto's zijn wel erg goed moet ik bekennen...
 
Hoi Piet. Ik was even nieuwsgierig of je de raktakel(s) ook nog gemaakt had of alleen het rak? De kwaliteit van je foto's zijn wel erg goed moet ik bekennen...
Nee Peter, raktakels komen niet op het model, evenals divers andere tuigage waar normaal de zeilen mee bediend worden en dat heeft alles te maken met de ruimte die ik ter beschikking heb om de lijnen te beleggen. Op een foto lijkt het allemaal wel te kunnen, maar de amper 40 cm aan dek heeft toch wel wat beperkingen.
 
Als laatste belijning aan de grote ra worden de toppenanten gezet, de blokken aan weerszijde van de ra ong. in het midden zijn geleide blokken voor de schoten van het grootmarszeil.

De toppenanten;
IMG_0923kopie.jpg


de toppenanten worden belegd aan een ring aan weerszijde van de mast,
IMG_0925kopie.jpg


detail opname van het beloop aan de masttop en mars,
IMG_0926kopie.jpg


Hiermee is de tuigage voor de grote ra op mijn model compleet. Dus @Ptèr zoals je ziet word slechts het nodige aan tuigage gezet, draairepen (met ra-takels), schoten die voornamelijk dienen om de ra stabiel te houden en eigenlijk bij uitstek zijn voor de zeilen en niet voor de ra,s, toppenanten om de ra's mooi horizontaal te houden en de brassen (die als laatste gezet worden). Met het genoemde lopend want is het al druk genoeg op dit kleine scheepje en te samen met het staand want ziet het er uiteindelijk toch wel gelikt uit en slechts de kenners van dit soort schepen zullen hier en daar wat missen ;)
 
Back
Top