Het is een hele tijd geleden dat ik hier heb gepost en de belofte om de Beagle af te bouwen, zal ik ondanks dat ik gestopt ben met de actieve modelbouw, hier nog laten zien.
De laatste update is van 19 maart, waarin ik liet zien dat ik de gaffel die aan de snauwmast van de voor (Fokke)mast komt had gemaakt. Gisteren heb ik de gaffel gebeitst en de blokken voorbereid en vandaag heb ik de gaffel afgehangen aan de snauwmast te zien op onderstaande foto;
Bekijk bijlage 546276
enkele details; X enY op de foto zijn respectievelijk het vaste- (Y) en het halende part (X) van de beide geerden, waarbij het halende part X is belegd op een klamp en het vaste part Y staat aan een ring aan dek,
Bekijk bijlage 546277
op de volgende foto zijn de belegpunten te zien van de klauw- en piekeval, (K en P)
Bekijk bijlage 546279
Het volgende plaatje toont: P het geleide blok voor de piekeval aan het ezelshoofd, K het blok voor de klauwval onder de mars, R is het rak van de gaffel van touwwerk en simpel uitgevoerd en G zijn de geerden.
Bekijk bijlage 546280
Tenslotte het hele plaatje met de (eenvoudig) getuigde gaffel, eenvoudig omdat er het één en ander is weggelaten omdat er geen zeil word gevoerd. Met het tuigen van de gaffel is de voormast compleet op de brassen aan de ra's na, die worden later gezet...
Bekijk bijlage 546281
Het afbouwen van de Beagle zal zoals het er nu voorstaat het laatste zijn wat ik aan modelbouw zal doen. Dit omdat de gezondheid het simpelweg niet toelaat dat ik uren aan mijn werktafel zit. Te lezen in voorgaande posten.