HMS Agamemnon - Caldercraft - 1:64

Ziet er goed uit Sjors. Houd je er rekening mee dat de roerpost ook bekleed wordt met koperplaatjes?
Ga je 2 keer beplanken onder de koperplaatjes, of alleen boven de waterlijn?
Bij mijn weten moet de roerpost na de eerste beplanking even dik zijn als valse kiel+beplanking. Eerst de valse kiel afschuren tot 2 mm (wat je gedaan hebt) en dan met 2x1,5mm beplanking is de dikte hetzelfde als de roerpost (zo werkt het tenminste bij de Victory, maar misschien ligt het bij de Agamemnon anders).
Gr. Paul
 
Dank jullie allen.

@ Germt,

Het gaat inderdaad sneller als dat ik dacht.
Ik ga nu beginnen vanaf de kiel naar boven om te zien hoe de steven zich gedraagd.
Word een rare buiging.
En je mag afkijken hoor :D

@ Robert,

Dank je :D

@ Spijkertje,

Ik kan zo snel je eigen naam niet vinden.....
Als het goed is heb ik daar rekening mee gehouden.

@ Paul,

Wat dat betreft is de Aggy hetzelfde als de Victory.
De 2e beplanking gaat ook helemaal tot aan de valse kiel. daarover komen de koperen plaatjes.
Word ook iets wat ik nog nooit eerder heb gedaan.
Als het allemaal goed gaat word het 1 vloeiende lijn.
De toekomst zal het uit wijzen......
Dat is het voordeel van hout, je kan er mee spelen.
En gelukkig levert Caldercraft genoeg hout om hout te verspillen.
En de 2e beplanking is 1 mm dik, scheelt weer een 0,5 mm schuren :D
Dan nog een fijne bijkomstigheid.....de eerste beplanking is eenvoudig te bewerken.
Ook qua buigen.
Een paar minuten on de hete kraan en ik kan er een knoop in leggen.....

@ Ed,

Dank je.
Het is inderdaad leuk om gelijkmatig op te gaan.
Ik had het vermoeden dat Germt sneller zou gaan als ik aangezien ik nog met een 2e model bezig ben.
Ik wilde iedere maand aan 1 model werken ,zover lukt het me aardig om hem bij te houden.
Dus op 1 April ( geen mop ) ga ik weer verder met de tuigage van het andere model.
Zal 1 foto plaatsen van waar ik ben met dat model.

Sjors

full


San Ildefonso van OcCre
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die ziet er inderdaad mooi uit Sjors (ik volg hem al op MSW)
Gaat wat beloven voor "Aggy";)
 
Zoals jullie waarschijnlijk ( weet het bijna wel zeker ) gelezen heb bij Germt over de buiging van de planken bij de steven.
Ik ben op die hoogte aanbeland en ik moet zeggen.......waar ben ik aan begonnen !
Het werkt voor geen meter !
Bijgaande 2 foto's zodat jullie kunnen zien waar het mis ging.....
Dus ik verwijder die plank en ben begonnen aan de kiel zijde aan de onder kant.
Ik werk dan naar boven en heb meer gelegenheid om te spelen met de beplanking.
Bij andere Aggy bouwers hebben ze ( gelukkig ) hetzelfde probleem.
Hun gebruiken erg veel hout vuller.
Waarschijnlijk moet ik dat ook doen.
Is niet erg aangezien het de eerste beplanking is.
Voor de 2e beplanking heb je meer mogelijkheden.

full


full


Dan een paar foto's van de beplanking vanaf de kiel.

full


full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Om het een beetje overzichtelijk te houden nog een paar foto's.
Terwijl de lijm aan het drogen was heb ik de kanon's wagentjes in elkaar gezet.
Je moet toch iets terwijl je wacht.....
Aan de linker kant de 18 ponds kanonnen en aan de rechterkant de 9 ponds kanonnen
Volgende klus met de wagentjes is iets meer dan 250 gaatjes boren voor de oogringen en dan uiteraard alles schilderen....
Maar dat gebeurd pas als ik zeker weet dat ik even niet hoeft the schuren.
Dus dat kan even duren.
Ondertussen maar weer verder met de beplanking.

full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Inderdaad, die achterste hoek blijft een lastige :confused:
Maar..... ik denk dat ik de oplossing heb gevonden, ik heb een stuk balsa tussen de twee laatste spanten gezet, en in de vorm geschuurd.
Zo kun je d aansluiting beter maken
Ik ben nu aan het meten, en denk dat ik plank 9 en 10 waarschijnlijk iets moet verjongen, en op het hoekje laten stoppen.
Dan kan de 10e (de plank die de hoek moet maken) soepeler het hoekje om, en krijg ik géén openstaande naad.
Ik zal dit eerst met rest stukjes in dry-fit doen en een foto maken van de bedoeling.
 
buigen

Ik lees regelmatig dat mensen moeite hebben met het buigen van planken op moeilijke plaatsen. Ik zelf gebruik al jaren een plankenbuiger (elektrisch) en heb nooit problemen. Slechts 10 minuten weken in gewoon koud water en ik buig ze in iedere vorm die ik hebben wil. Maar soms is buigen alleen niet genoeg! Bij de oranje lijnen op de foto moet je je planken eigenlijk een beetje afschuinen zodat ze beter aansluiten in de bocht.
Bij de knik heb je de plank te geforceerd aangebracht terwiijl hij niet voldoende gebogen was.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Het te lang weken in water wat sommige mensen doen soms wel een hele nacht, heeft als nadeel dat je hout uitzet en na plaatsing dus weer krimpt als het droogd. hierdoor kunnen ook kieren ontstaan. Het goed afschuinen (schuren) van de spanten helpt ook om je planken netjes te plaatsen. Je creeërt zo het juiste lijmoppervlak en je planken knikken dan minder snel.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt daar zeker een punt Piet, maar de foto vertekend.
De hoek is zó scherp dat de plank scherp gebogen omhoog loopt met de zijkant langs de kopse achterkant van de vorige.
De kunst is nu om juist die éne plank netjes op zijn plaats te krijgen.
Eens die er ligt loopt de rest vanzelf aansluitend mee.
Ik geeft toe; het lijkt makkelijker dan het is, ze gaan hier bijna allemaal de fout in, met als gevolg dat daar buitensporig veel gevuld moet worden.
Ik zit nu op hetzelfde punt, maar ik studeer nog even, maar ga daar wel uitkomen;)
 
Bedank Piet en Germt,

Ik weet wat je bedoeld Piet.
Ik wacht gewoon even op de oplossing van Germt .
Ga ondertussen wel verder met de onderzijde.
Tegen de tijd dat ik boven ben zal er vast wel een oplossing wezen.....
Maar ik kan niet overweg met een planken buiger.
Zelf laat ik de lat ongeveer een 1/2 uur in heet water weken en dan kan ik er ook alle kanten mee op.
Alleen dit keer is de plank onbuigzamer als ik.....
Maar ik wil diegene zijn die wint, niet de plank !
 
Even wachten Sjors, ik heb zo een foto.
Het is veel simpeler dan het lijkt.
moment......

De truc zit hem in het volgende;

De eerste 10 planken van boven (zijn bij jou hetzelfde als bij mij) laat je doorlopen tot het einde waar de holle wulf komt.
De 11e plank buig je na weken zo het hoekje om.
Hoger (bijv. bij plank 9 of 10) de bocht maken is onmogelijk.
Van belang is dat er een extra stukje balsa zit om meer lijm oppervlak te krijgen.

full


Je houdt nu een hoekje van +/- 4 mm over, die kun je vullen met een stukje hout. Daar komt straks de wulfbeplanking overheen, dus zie je nooit meer.
De donkere lijn geeft aan tot waar die plank moet lopen.
Dat stukje balsa kun je mooi in de vorm van de achterkant schuren.
Sorry voor de slechte foto, maar moest even improviseren;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank je Germt.

Ik denk dat het wel goed gaat komen nu.
Heb vandaag een vrije dag dus kan ik dingen doen die ik wil zoals.....
Strijken, stofzuigen, eten koken en af en toe een plank leggen......
Ik ga daar zeer zeker mee aan de slag.
 
Vergeet niet om die 11e plank te verjongen. Er is op het dwarse stuk weinig ruimte voor al die planken. Missschien hier en daar een insteker om van 2 planken naar 1 plank te gaan.

Gr. Paul
 
Helemaal juist Paul!
Je hebt de Victory voor je staan, dus je snapt exact hoe het zit, want die is identiek.
Ik ga vanavond weer eens meten (pffffff) maar ik vermoed dat ik 1 á 2 stealers méér nodig heb dan de bedoeling is.
Ik hoop dat ik haar dicht heb op 19 april (nog maar 5 weken:confused:)
Wil graag een beetje netjes voor de dag komen, anders ben ik voor mijn leven getekend.
Gelukkig is Henk met zijn Victory er niet, anders durf ik al helemaal niet meer te komen;);)
 
Haha Germt, ik heb de loep al klaarliggen hoor! En had ook wat kritische vragen voorbereid (zit nu op pagina 7 van mijn kladblok....)


Zelfs wanneer jij zonder model binnenkomt wordt er al geknipt en gebogen:D
 
Ik heb het vermoeden dat het een SUPER dag gaat worden:banana::banana:
Ik heb er zin in!!

PS Sjors; er staat een kruisje rechts boven elk bericht, dus je kunt als je wilt de bezem door je topic halen hoor
full

Ik laat mij nog al eens gaan;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat stukje balsa wat Germt gebruikt is ook een goeie oplossing, zo creëer je niet alleen meer lijmoppervlak, maar heb je ook véél minder kans op een knik!
 
Back
Top