HMS Agamemnon - Caldercraft - 1:64

Dank jullie Robert en Germt :D

@ Germt,

Ik heb met Mobbsie gepraat over die 2e spil.
Hij vertelde me dat ,als je de 2e spil plaatst, je hem niet meer ziet omdat hij verborgen word door het achterdek.
We zullen even moeten bekijken of dat zo is....
Anders heeft het geen zin om dat te doen. Toch ?
En bedankt voor je hulp .
Zo kunnen we elkaar aanvullen ( als zal jij het meer naar mij toe zal zijn.)

Sjors

knap hoor.
zag bij germt een rooster liggen achter de middenmast en vroeg me af of er een spil staat op het verdek ? als dat niet zo is moet er wel touw door het rooster gaan om de raas omhoog te trekken met de spil op de overloop. dus kan het zijn dat je 1 roostervakje moet uitvijlen zodat het touw er goed door kan .

voor de rest goed bezig mannen 8)

als er een spil op het verdek komt of overloop gaat het waarschijnlijk door een knecht.
als er geen knecht staat zul je een blok rond de mast moeten maken zodat het touw naar de spil kan geleid worden.
zelvde verhaal met de fokkemast.

Germt, Sjors, ik vond nog een ander voorbeeld van gaten in de roosters waar touwen doorheen lopen.
(foto is 'geleend' van de Royal Caroline van Doris):

full

Ik ben me nog aan het inlezen in de juiste termen voor de verschillende 'touwen': raas, kabelaring, tros, muizen op de kabelaring als stoppen voor de seizings...het principe is me ongeveer duidelijk, nu nog de uitwerking ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Die foto sla ik even op; de layout van het dek (beting - rooster - spil - rooster) is gelijk aan de Agamemnon.
Ik moet die originele tekening nog eens goed bekijken, het kan maar zo zijn dat ik het ietsjes aanpas.
Eens kijken of de Victory nog uitsluitsel geeft (de systemen op de Vic. en Aggy zijn nagenoeg identiek)

Bedankt Diederik

PS: Mijn bouwtijd maar weer met een half jaar verlengd;)

Als je meer dekfoto's (niet de stoute betekenis ;)) wil van de Royal Caroline kun je ze op MSW vinden, klik je op de foto's om te vergroten, dan word je naar een Tsjechische site omgeleid met nog veel beeldmateriaal. Toevallig stuitte ik gisteren op het rooster toen jullie het er net over hadden gehad.

Dank je Diederik,

Ik ga even lekker gemakkelijk doen en laat Germt het uitzoeken :p
Maar ongelooflijk dat de Caroline van Doris helemaal van papier is !

Sjors

Ja, dat is een sublieme bouw hoor.
Overigens ga ik eens even uitzoeken wat die beting en spil op het upper gun deck nu precies voor functie hebben.
Ik heb namelijk het vermoeden dat er ook kleine vierkante doorvoeren door het rooster moeten, het touw moet ergens vandaan komen / of naar toe gaan:confused:
Het kan in ieder geval niet een spil zijn met de zgn "boodschapper" (touw zonder eind) om de anker touwen binnen te halen, want die ligt een dek lager
Vaak bieden de uitgebreide scratch bouw verslagen op MSW wel uitkomst, dus ik ga even spioneren;)

de spillen op het verdek kunnen maar voor 2 dingen dienen dat is voor de raas en de penterbalk, en als er iets in de sloepen moet gezet worden dat zwaar is ook

Wat een namen zeg....penterbalk,raas en meer van dat soort dingen.
Ik denk dat ik maar een cursus oude scheepsbenamingen ga volgen.
Bestaat die eigenlijk wel ?

Sjors

Ik heb een heleboel naam lijsten op PDF Sjors, als je wilt kan ik die sturen.
Kan via WeTransfer, maar dat gaat alleen naar een email adres.
Als je het wilt hebben dan even je email per PB.

Geen probleem hoor, ik heb ongeveer en kleine 100 boeken digitaal, dus als je iets nodig hebt.....

O dear.......
Het vervelende is dat ik graag lees......
Maar heb geloof ik iets meer digitaal staan.......
Maar geen boeken over modelbouw !
Nogmaals bedankt Bernadette ( sorry, kon het niet laten )

Hier een kleine update.
Ik hou het even voor gezien aan de bovenzijde en ga beginnen met beplanken aan de onderzijde.
Aan de steven maken de planken een rare knik.
Ik denk als ik in het midden begin en naar de bovenkant toe werkt dat ik kan zien hoe hij gaat aan de bovenkant van de steven.
Eerst nog bij de roerpost een beetje weg schuren.
Hij moet van 5 mm naar 2 mm.
Dit omdat er anders een bult ontstaat.
Let wel, de eerste planken zijn 1,5 mm, de 2e beplanking 1 mm.....de koperplaatjes 1,5. mm .
Dus kom ik uit op 4 mm.....
Goed gerekend van mij he !
Dus netjes af laten lopen.
Genoeg gepraat en dus tijd voor foto's.
Het moet nog een beetje afgewerkt worden maar dat is voor als de hele romp dicht is.

Sjors

full

full

full

full

full

full

Ziet er anders wel mooi en strak uit:D
Je hebt mij ingehaald! Nu kan ik weer bij jou afkijken;)

Netjes Sjors :cool:,
heb je bij de berekening van de totale dikte van 4mm ook rekening gehouden met het schuren tussen de lagen door?

Back