HMS Agamemnon 1781 (Caldercraft 1:64)

• Topicstarter Topicstarter Germt
  • Startdatum Startdatum
Dank je Jack.
Touw slaan heb ik nog nooit gedaan, dit touw is van Morope.
Verkrijgbaar in vele diktes, en het mooie is; het is te verkrijgen als links of rechts gedraaid.
Ik heb een paar diameters als proef besteld om te kijken of het iets is, het bevalt erg goed en ziet er realistisch uit; het pluist niet.
Je moet wel steeds het uiteinde fixeren omdat het makkelijk uiteen gaat.
Eens je dat onder de knie hebt is het schiterend touw:cool:

Het was vandaag mooi weer om buiten nog wat details af te werken.
Er moest nog een klein rooster gemaakt worden wat achter de grote mast ligt.
Toch maar even de tekening uit het boek erbij gepakt.
Het blijkt dat dat rooster ook deel uitmaakt van een langer deel tot vlak voor de bazaanmast.
Met in het midden plaats voor de 2e spil.
Alles uitgezet op de tekening uit de kit, en besloten het te maken zoals het zou moeten zijn geweest.
Dit deel zit straks onder het kampanjedek, maar op dat dek staan 2 trapopeningen (statietrap en een zijdelingse trap)
Alsmede een langwerpig rooster welke ik straks uitneembaar maak.
Zodoende heb ik een mooi zicht op het nieuwe deel.
Beter nu gemaakt dan straks spijt.

Tevens is het zo dat de kuil van het schip dusdanig groot is dat een groot deel van het achterste dekdeel door de kuil ook zichtbaar blijft.
De grote mast loopt bijvoorbeeld níet door het kampanjedek, maar staat in de kuil.
Nu nog kogelbakken maken en proberen een exacte kopie van de spil te maken:cool:

Laatst bewerkt door een moderator:
En even de tip van Erik betreffende de touw doorvoeren.
Zijn nu netjes bij gevijlt tot het frame;)

Da's toevallig. Ik kwam net de afbeelding tegen die ik in gedachten had.

800_Victory-capstan_1552.jpg

Ziet er strak uit,
Een puntje waar ik toch even over wilde beginnen is dat je nog een paar kogelplanken op de kopse kanten wil bijplaatsen.

Ik weet dat dit een aardig gelijkend schip is als de Victory maar als ik de loopruimte zie dan betwijfel ik of hier nog kogelplanken bij lagen. Ze zijn ook niet echt nodig. Er zijn konstabelhulpjes/knechtjes die deze kogels aanvullen wanneer ze in gevecht zijn.

Klopt Rik, bij Aggy liggen geen kogelbakken aan de kopsekanten, die laat ik dus weg.
Ik denk dat de verhouding geschut en beschikbare (gereed liggende) kogels zo aardig rieel is.
Morgen de boel afwerken, het is een aardige therapie voor mijn arm, en het zoekwerk en het aanpassen en maken vindt ik verdraad leuk om te doen.
Maar... het moet wél hist. verantwoord zijn natuurlijk
Daarna gaat het boeltje in een doosje en dan is de romp weer aan de beurt:cool:

Heren,
Het verslag is opgeschoond.
Vriendelijk verzoek van mijn kant; gelieve géén niet ter zake doende reacties meer te plaatsen zodat het kan blijven wat het is, namelijk een bouwverslag.

Het rooster met spil tussen de grote en bazaanmast is op het schilderwerk na gereed.
Spil is conform de spil in de kuil nagemaakt, inclusief de "double pawl"
Het extra gemaakte deel is straks door het kampanje dek via de statietrap en een wegneembaar rooster te zien.

Het geheel los op tafel :

Beide roosterdelen op het dek :

Laatst bewerkt door een moderator:
Het krijgt dezelfde kleuren als het voorste deel Hans.

Vandaag eindelijk een mail gehad van Caldercraft dat mijn verloren gegane insteekloop wordt opgestuurd.
Dus iedereen die mij wilde helpen met het draaien van een nieuw exemplaar, dank daarvoor, maar er is er dus een onderweg.

Back