HMS Agamemnon 1781 (Caldercraft 1:64)

• Topicstarter Topicstarter Germt
  • Startdatum Startdatum
Ik zie niets waar ik nog over kan zeuren. Ziet er netjes uit zo. :)
Ik neem aan dat de kortere kogelbak links boven op de foto afwijkt omdat daar een trap zit.

Ik zie niets waar ik nog over kan zeuren. Ziet er netjes uit zo. :)
Ik neem aan dat de kortere kogelbak links boven op de foto afwijkt omdat daar een trap zit.

Klopt Erik, dat is de (hoe noem je zoiets) uitloop? van de trap, en er zit ook nog eens een ring straks naast.

Voor de liefhebbers van de details;)

Vandaag mijn boek betreffende de Admiraliteits modellen binnen gekregen.
Direct even gecontroleerd of mijn laatste verbouwingen kloppen.
Dat doet het in ieder geval.
Ik stelde eerder dat de bovenste spil géén rem had, dat is fout.
Er zit er wél een, maar dan een andere uitvoering omdat deze verwijderbaar moest zijn.
Het is de "Pawl" meestal een "single pawl" later tegen het einde van de 18e Eeuw werd dat een "double pawl" een pal, die uit het dek getrokken kon worden.

Een foto van een double pawl (aan de voorkant van de spil)

Deze pallen zitten over het algemeen aan de vóórkant (boegzijde) van de spil.
Nu dus even een kleine pawl in elkaar knutselen:cool:

Gebeurd:

Laatst bewerkt door een moderator:
Dát, mijn beste *H* is de eerbiedwaardige Captain Benjamin Caldwell.

Hij kijkt wel een beetje benauwd. Heeft misschien weinig vertrouwen in je bouwvaardigheden, Germt?
Of er zit 'm een windje dwars.
Verder erg goed bezig. Ook veel leuker dan 2e beplanking; daar valt, geloof me maar, niet veel plezier aan te beleven. Wanneer begin je daaraan? Of ben je het zo lang mogelijk aan het uitstellen?:D:D
Gr. Paul

Hij kijkt wel een beetje benauwd. Heeft misschien weinig vertrouwen in je bouwvaardigheden, Germt?
Of er zit 'm een windje dwars.
Verder erg goed bezig. Ook veel leuker dan 2e beplanking; daar valt, geloof me maar, niet veel plezier aan te beleven. Wanneer begin je daaraan? Of ben je het zo lang mogelijk aan het uitstellen?:D:D
Gr. Paul

Nee Paul, ik wil daar graag aan beginnen hoor, maar mijn linkarm werkt na de operatie een paar weken geleden nog niet helemaal mee, en die wil ik niet forceren.
Dus dan maar details afwerken, moet ook gebeuren hé.
Kan de arm rustig op tafel blijven liggen zonder teveel te belasten:)

Nee Paul, ik wil daar graag aan beginnen hoor, maar mijn linkarm werkt na de operatie een paar weken geleden nog niet helemaal mee, en die wil ik niet forceren.
Dus dan maar details afwerken, moet ook gebeuren hé.
Kan de arm rustig op tafel blijven liggen zonder teveel te belasten:)
Wel vervelend,Germt, hopen dat het snel hersteld. Overigens lever je met 1 goede arm bijzonder mooi werk af.

Moet alleen nog even een "double pawl" maken i.pv. een enkele zoals op foto.

Het hele "middendeel" is in de kleurbeits (Rustiek eiken 1 laag) gezet.
Dan het hele spul weer even "aangekleed" en geplaatst om te kijken of de kleur oké is.
Morgen vermoedelijk de hele zwik lichtjes opschuren en in de matte vernis zetten
Tevens een "double pawl" gemaakt voor de spil.
En ik zie op de foto dat de gaten in het rooster voor de touw doorvoer wel iets beter vierkant gevijld mogen worden.

Nog even wat over de gaten voor de kabels. Ik kan zo snel geen voorbeeld vinden, maar ik vermoed dat het buitenste latje er niet zit. Dan kan je het rooster wegnemen zonder dat je de kabel eerst moet verwijderen.

Vriend, bij de Victory zitten op enkele kopse kanten van de luiken ook balken met kanonskogels. Moet dat bij jou ook niet? :thumbsup:

@Erik,
Wat jij stelt is correct, ik ga ze er morgen uitvijlen.
Goed opgemerkt;)

@Henk,
Ook dat is juist, maar niet van toepassing bij dit deel, wél bij het kleine rooster dat er achter ligt, daar moet ik ze nog maken.:)

Ook dat is juist, maar niet van toepassing bij dit deel, wél bij het kleine rooster dat er achter ligt, daar moet ik ze nog maken.:)

Heb je nog wel genoeg kogels? Je hebt toch al behoorlijk wat verschoten op de Hollanders...:rolleyes:

Ik heb voor mijn Victory straks een heleboel kogels nodig.
Toen ik de parkiet eten gaf zag ik tussen zijn eten allemaal hele mooie ronde zaadjes van 2mm doorsnee. Ik denk dat ik die ga promoveren tot kanonskogels. Verfje erop klaar.
Daarna wel verboden toegang voor parkieten.
Jan Zwart.

Back