HMS Agamemnon 1781 (Caldercraft 1:64)

  • Topicstarter Topicstarter Germt
  • Startdatum Startdatum
G

Germt

Guest
De keuze is eigenlijk al een hele tijd geleden gemaakt. Puur toevallig kwam ik haar tegen, en werd gegrepen door haar naam.
Verder zoekend op die naam kwam ik heel veel info tegen.
Het bleek het favoriete schip van Nelson te zijn geweest.
Haar geschiedenis heeft op mij veel indruk gemaakt.
Ze heeft met succes deelgenomen aan alle belangrijke zeeslagen uit die tijd,
Omdat ik ook geïnteresseerd ben in maritieme geschiedenis, heb ik het kort samen gevat en hier alvast weg gezet.


De afmetingen van het model:
Lengte: 1300 mm
Breedte: 485 mm
Hoogte: 944 mm






Korte geschiedenis.

De HMS Agamemnon was één van zeven schepen gebouwd met hetzelfde ontwerp, getekend door de dezelfde maritiem architect die de beroemde HMS Victory ontworpen had, Sir Thomas Slade. De HMS Agamemnon werd als derde schip gebouwd in die klasse, de eerste twee zijn HMS Ardent in 1762 en HMS Raisonnable, in 1763. De derde was de HMS Agamemnon, in 1777, gevolgd door HMS Belliqueux in 1778, HMS Stately in 1779, HMS Indefatigable in 1781 en ten slotte de HMS Nassau in 1783.

Een linieschip zoals de HMS Agamemnon was een duur oorlogsschip om te bouwen. De bouw van de scheepsromp met ra’s en masten uitgerust kostte de Admiraliteit £20,579 (in termen van vandaag, ongeveer 12 miljoen pond), en dat zonder zeilen, touwwerk, koperen beplating, ankers, geschut e.d.
De romp werd gebouwd in Buckler's Hard, en ze werd van masten, geschut e.d. voorzien in Plymouth.

Gedurende drie van de meest cruciale decennia in de Britse maritieme geschiedenis leek de HMS Agamemnon altijd in het centrum van de actie present te zijn en werd met niet minder dan elf onderscheidingen vereerd.

De HMS Agamemnon’s eerste reis was op 9 juli 1781 onder het commando van Captain Caldwell. Haar eerste betrokkenheid was bij de slag bij Ushant op 12 December 1781 waar de Britse vloot onder admiraal Kempenfelt de Franse vloot versloeg, inclusief het konvooi wat door de Fransen werd begeleidt, en werden gevangen genomen.
De HMS Agamemnon’s volgende grote betrokkenheid was bij de slag van de Saints op 12 April 1782 waar Rodney en Lord Hood de Franse vloot van de Comte de Grasse versloeg.

Op 7 januari 1793, werd Nelson door Lord Hood aangewezen om het bevel te voeren over zijn eerste schip van de lijn, de HMS Agamemnon. Hoewel aanvankelijk teleurgesteld dat hij niet het bevel over een schip met 74 stukken kreeg, werd Nelson snel dol op de HMS Agamemnon. Nelson schreef aan zijn vrouw, Fanny; Ze was, zei hij, "zonder uitzondering een van de mooiste en best zeilende schepen van de vloot. Hij schreef ook na twaalf dagen in een storm in het Middellandse Zeegebied “Zware en woeste zeeën deren haar niet, het is géén straf om op de HMS Agamemnon te varen; Ze is het mooiste schip ik ooit zal zeilen, en al is ze geen schip met 74 stukken, ik zal er niets voor voelen om haar te verlaten zolang de oorlog duurt. Zelfs een Franse commandant, Admiraal Alemand was van mening dat de HMS Agamemnon één van de snelste schepen bij de Britse marine was. Die, in combinatie met Nelson, haar tot een zeer krachtige gevechtseenheid maakte.
Nelson voerde het bevel over de HMS Agamemnon, of "eieren en spek" zoals haar bemanning haar liefdevol noemde, tot 10 juni 1796. In die tijd had Nelson blijk gegeven een groot tactisch commandant te zijn.
Het was tijdens zijn commando op de HMS Agamemnon dat Nelson zijn rechteroog verloor. Bij het beleg van Calvi in 1794 tijdens de ochtend van 10 juli, werd Nelson in het gezicht en borst getroffen door splinters, stenen en zand dat werd opgegooid door een vijandelijke granaat tijdens een actie op de kust. Op 13 juni 1796, werd Nelson overgeplaatst naar het 74 stukken tellende fregat HMS Captain dat voor anker lag in de baai van San-Fiorenza. Hij keek de door strijd getekende HMS Agamemnon na wanneer ze vertrok naar Engeland voor de broodnodige herstel werkzaamheden.
Ze werd van de kiel omhoog volledig hersteld op de rede van Chatham. Ze werd opnieuw in dienst gesteld in 1797 waar ze werd toegevoegd aan het eskader van admiraal Duncan uit Yarmouth, die de Nederlandse kust onder observatie hield. Ze raakte vrijwel onmiddellijk betrokken bij de vele muiterijen van dat jaar. HMS Agamemnon werd echter geacht onbetrouwbaar te zijn door Richard Parker de leider van de muiters en had de kanonnen van de muitende schepen gericht op de HMS Agamemnon om ervoor te zorgen dat zij er niet vandoor zou gaan. Uiteindelijk werd de muiterij de kop in gedrukt, en in de gerechtelijke procedure die volgde, kreeg de bemanning gratie, omdat zij de 13 raddraaiers hadden overmeesterd en in de boeien geslagen om later berecht te worden.
De volgende grote betrokkenheid van de HMS Agamemnon was de slag van Kopenhagen op 21 April 1801. Helaas sloeg ze op een rif gedurende het grootste deel van de actie.
Nelson won de slag en een wapenstilstand met Denemarken werd onderwerp van de onderhandelingen. Op 21 oktober 1805 nam de HMS Agamemnon deel aan de slag bij Trafalgar. Toen Nelson zijn favoriete schip HMS Agamemnon een week voor aanvang van het gevecht aan de horizon zag opdoemen, met Nelson’s oude vriend Sir Edward Berry als kapitein, was Nelson zéér verheugd en riep luid: "Daar heb je die verdomde idioot Berry! Nu kan het gevecht pas écht beginnen". Gedurende de slag bij Trafalgar versloegen de 27 Britse schepen de 33 schepen van de Frans-Spaanse vloot.
Het was mede door het constante vuren van de stukken van de HMS Agamemnon dat de Spaanse Satisima Trinidad vast gepind zat en uiteindelijk zo beschadigd raakte dat deze grote 4 dekker uiteindelijk door de Engelse vloot op 22 oktober kon worden overmeesterd.
Deze overwinning waarborgde de Britse suprematie op zee voor de komende 100 jaar. Later deed de HMS Agamemnon dienst in West-Indië, daar nam ze deel aan de strijd van Santo Domingo, en vervolgens verlegde ze werkterrein naar de Zuid-Amerikaanse wateren.
De HMS Agamemnon verging uiteindelijk op 16 juni 1809 in de baai van Maldonado uit de kust van Uruguay.
In die baai wilde ze schuilen voor een naderende zware storm uit zee.
Vlak voor ze zou vastlopen op een zandbank die niet op de kaart stond liet men het anker vallen. Toen men vaststelde dat het schip op een bank lag was het te laat, het anker had een fors gat geslagen in haar niet meer ál te solide romp ver onder de waterlijn, ze was als het ware in haar eigen anker gevallen.
Kapitein Rose werd door de krijgsraad, gehouden op de HMS Bedford, vrijgesproken van zijn schuld op het vergaan van de Agamemnon.
De reden; de romp van het schip was zó slecht dat het verlies niet kon worden voorkomen.
Duikers hebben onlangs de overblijfselen van HMS Agamemnon op de bodem van Maldonado Bay terug gevonden na een zes jaar durende zoektocht door marine archeologen. Haar rustplaats ligt bezaaid met honderden koperen rompplaten, evenals een loop van een 24 ponder kanon, delen van de pompen, alsmede een aanzienlijke hoeveelheid kanonskogels, bouten en koperen nagels. Ook ontdekte men een zilveren zegel, compleet met ketting. Op het zegel zit een doorschijnende steen met een stervormig embleem met daarin de naam “Nelson” in spiegelbeeld ingesneden.

Ik wil dit schip bouwen met meer details dan er in de kit voorhanden zijn.
Hoewel Caldercraft gedegen onderzoek doet voor ze een kit op de markt brengen, zijn er onderdelen die verbetering (óf meer Historisch correct) behoeven.
Daar voor gebruik ik o.a. de Victory als voorbeeld omdat deze schepen nagenoeg identiek zijn in ontwerp en tijd.

De bronnen die ik raadpleeg:

Navy Board Ship Models 1650-1750
(John Franklin)




Nelson's Favourite; HMS Agamemnon at war 1781-1809
(Anthony Deane)



Nelson's Navy: The Ship's, Men and Organisation 1793-1815
(Brian Lavery)



The Anatomy of Nelson's Ship's
(C. Nepean Longridge)



The Arming and Fitting of English ship of war 1600-1815
(Brian Lavery)



The Trafalgar Companion; A guide to History's most famous sea battle and the life of Admiral Lord Nelson
(Mark Adkin)




Voortgang in foto's

Spanten en vals dek uitgericht en gelijmd


De romp beplankt


Geschutspoorten aangebracht


Overzicht van het upper gun deck


De big Brody, opengewerkt


De bovenste en zichtbaar blijvende spil aangepast conform de spil op de Victory


De spil op mijn model

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Germt,

Ik ben even de weg kwijt, je was eerst met een ander schip bezig, toen deze en nu weer een nieuw verslag? Maakt ook niet uit verder, ziet er erg goed uit. Moet nodig het e.e.a. bijlezen maar dat komt wel.

To be followed...

Jack
 
Het voorste rooster is gemaakt, heeft me wél wat kammetjes gekost.
Ga er nog eens moeten bij bestellen denk ik.

Even om een idee te geven waar het naar toe gaat.
Het tussenstuk is dus één geheel, dus géén losse grondplaat voor de spil, tussen de trappen en de roosters.
Ik overweeg tevens om een stukje van vloerplaat straks te voorzien van handvaten uit touw, want dat zijn feitelijk ook nog eens luiken van losse planken.



Nu lijkt het stuk waar de dubbele rooster ligt hoger, welnu, dat is ook zo want daar ligt voor het totaal plaatje even het "oude"rooster op.

 
Vraag;
Dat er luiken zijn bewijst mijn tekening in het boek, maar het is niet duidelijk of er ringen of touwen werden gebruikt als handvaten in die luiken.
Heeft iemand een idee?
 
De tekening is een langsdoorsnede, daar is alleen in profiel de plaatsen van de luiken en roosters te zien, dus geen boven aanzichten o.i.d.

Ik denk dat op een bepaald moment de gebruikelijke touwen werden vervangen door ringen, misschien geeft dat een betrouwbare indicatie
 
Ik heb wel een foto van de Batavia. Daar zijn het touwen.

roosters_zps7c89f3cb.jpg


Hier werd nog een zeil over gespannen dus kan ik me voorstellen dat touw de voorkeur heeft. Minder kans op beschadiging van het zeil
 
Ik heb wel een foto van de Batavia. Daar zijn het touwen.

Ik vermoedt dat het hier ook touwen zijn, maar ben niet zeker.
Het stomme is dat ik vanmiddag nog ergens een foto heb gezien, maar weet niet meer waar:confused:
 
Het schip is Engels en voor 1800. Het lijkt mij dat deze dan ook nog geen ringen heeft. Die duur en onhandig. Moesten dan ook in het hout gegutst worden. Touw is goedkoop en makkelijk vervangbaar indien nodig.

Ik zou dan ook voor touw gaan.
 
Ik denk dat jij en Erik inderdaad voldoende argumenten, slijtage van de zeilen, en de kosten e.d. aanvoeren om inderdaad voor touwen te gaan.
Bovendien zitten ze kort bij de spil.
Bij het draaien van die spil zou je zo je nek breken over die ringen:(

Touwen worden het:D
 
Lat of gat

Ik heb nog wel een vraagje over de roosters zelf. Bij jou lijken ze met een sparing te eindigen. Hoort dat op de aggy zo? Op de Victory lijken ze met een lat te eindigen.

4-5-Pilaren_zps9f9fe620.jpg


(Foto van Jan geleend)

Als ik het me goed herinner tekent Otte Blom ze op de 7P ook zoals jij ze hebt gemaakt. En op modellen zie je allerlei varianten die waarschijnlijk meestal worden veroorzaakt door de afmeting van de kammetjes in de kits die nooit lijken te passen.
 
Ik denk dat jij en Erik inderdaad voldoende argumenten, slijtage van de zeilen, en de kosten e.d. aanvoeren om inderdaad voor touwen te gaan.
Bovendien zitten ze kort bij de spil.
Bij het draaien van die spil zou je zo je nek breken over die ringen:(

Touwen worden het:D

Bij de Halifax zaten ook luiken die met touw als handvat uitgerust waren. Kost je ook minder snel een gebroken vinger.
 
Naar aanleiding van de door Erik geplaatste foto van het rooster op de Vic. de boel eens goed bekeken en gewijzigd.
Is eigenlijk makkelijk; de kammetjes zijn 1mm dik, de gaten ook....
Dus het gaat wél, gewoon loze eindjes eraf, 1 mm opschuiven en aan de andere kant één kammetje erbij.
Historisch klopt het nu, en het ziet er een stuk netter uit.
Ik had ook even bij Henk gekeken, en daar gezien dat het kon.

De doorvoer voor het touw heb ik bewust even weggelaten, omdat ik in het bestelde boek betreffende Adm. modellen een beter zicht krijg waar deze kunnen zitten.

 
Ik vind deze variant mooier ogen. En practisch gezien kan ik me voorstellen dat de andere variant in het echt gevoeliger is voor schade bij plaatsen en verwijderen van een rooster
 
Ik zet er ook gelijk de kogelbakken aan, met een uitsparing er tussen waar de ringen voor de terughaal talies van het kanon komen te zitten.
Kan het geheel mooi in één keer in de beits en vernis.
Ik heb wel eens iemand horen zeggen dat die gaten in die bakken, zo dacht hij, zijn om palen in te zetten om uitrusting aan vast te binden....:rolling:
Ik leg er maar kogels in denk ik;)
 
Zo, de basis is klaar.
Kogelbakken gemaakt die aan het middendeel worden gelijmd.
Omdat ik nu meer bakken nodig had, de delen uit de kit niet gebruikt.
Nieuwe bakken hebben wél de maten van de oude uit de kit.
Tussen de onderbrekingen komen later de ringen voor de geschuts talies.
De grote onderbreking aan stuurboord is omdat daar de trap opening zit.





Alles is nog dry fit, dus als er opmerkingen zijn?
Caldercraft had hier ongeveer 30 kogels voorzien.
Nu liggen er 70, iets realistischer voor het geweld aan geschut hier.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top