HMS Agamemnon 1781 (Caldercraft 1:64)

• Topicstarter Topicstarter Germt
  • Startdatum Startdatum
Vanaf m'n werkplek zit ik je oven te bewonderen. Jammer dat ik 'm niet live kan zien:(.
Met zo'n oog voor detail moet het wel een fantastisch model van de Agamemnon worden.
Alle modelbouwers een fantastische ontmoetingsdag gewenst!
Gr. Paul

Bedankt voor het plekje naast je Germt.
Alleen je heb de verkeerde standaard mee naar huis genomen !
Kom je de mijne zelf terug brengen of moet ik hem komen ophalen ???????

( voor Hans ) Sjors !!!!

Dit was als grapje bedoeld Hans .....
Ik heb hetzelfde probleem.
Kijk maar naar gisteren....zat ook steeds verkeerde namen aan iedereen te geven.......

Dit was als grapje bedoeld Hans .....
Ik heb hetzelfde probleem.
Kijk maar naar gisteren....zat ook steeds verkeerde namen aan iedereen te geven.......

Ach - ik ken nu diegene die zo lollig is...
Ik kan dat handlen hoor - no worries :D

Valt niet mee op dit moment, ben nog steeds aan het proberen af te kicken van de ontmoetingsdag...........
Zoveel moois doet je de lat weer wat hoger proberen te leggen:cool:

De volgende stap (voor het aanbrengen van de 2e beplanking) wordt de "front facia" ofwel de voorste wand op de luizenplecht gemaakt.
De roundhouses ofwel de toiletten (wát een luxe op die Engelse schepen)
steken hier zoals het hoort iets buiten het schip uit.

De twee licht gebogen balkjes aan de bovenkant zouden in een later stadium van een messing profieltje uit één stuk moeten worden.
Probleem is echter dat de tussenruimte te klein is om te stroken met de bovenkant van die roundhouses.
Is dus niet mooi.
Balkjes zijn nu 2 afzonderlijke houten delen van 1 x 1 mm.
De gaatjes in de voorkant van de toiletten zijn in de kit niet écht afgewerkt, gelukkig vondt ik in mijn voorraadje nog 2 passende messing kraagjes.
(Dat krijg je van die ontmoetingsdagen;))

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Germt,
ik zie dat je de rondhouses aanbrengt voor de tweede beplanking. Dat is dan toch anders dan bij de Victory, waar ik volgens de BB toe ben aan de tweede beplanking, maar de roundhouses pas in een later stadium geplaatst worden. Ik vind wel dat dit onderdeel er erg goed uitziet. Vooral de gebogen profieltjes en de (ventilatie)gaatjes zijn erg strak.
gr. Paul

Klopt Paul, dit moet eerst, en dat komt omdat de 2e beplanking over de rand van dit deel moet lopen.
Dat is logisch, want anders krijg je een rot gezicht omdat je anders de kopse kanten aan de zijkant van het schip zou hebben, dat is dus nooit zo.
Kopse kanten zitten altijd aan de vóór of achterkant:)

Ik ben benieuwd hoe dat bij mij zal gaan. In ieder geval heeft Henk z'n 2e beplanking ook voor die poepdozen gedaan. Zal, gezien zijn staat van dienst, wel goed zijn. Blijkbaar verschillen de twee modellen toch nog wel. Logisch eigenlijk.
Paul

Ik ben dat frontje nu aan het schilderen.
Ik heb Henk nageäapt en het "Frans blauw" 1:1 verdund met water tot het melkdik of melkdun wordt.
(Hoe komen ze trouwens aan French Bleu op een Engels schip:confused:)
Eerste laag er op gezet, bleef weinig van over, het trekt direct in het hout.
Toch de opper-meester (Henk) even gebeld om te na te vragen of dat wel goed is, die verdunning.
Zijn verdere adviezen opgevolgd, en jawel, de eerste 3 lagen kun je vrij snel achter elkaar aanbrengen en je ziet hem steeds mooier worden:cool:

Foto's pas als het geheel klaar is;)

Klopt Paul, dit moet eerst, en dat komt omdat de 2e beplanking over de rand van dit deel moet lopen.
Dat is logisch, want anders krijg je een rot gezicht omdat je anders de kopse kanten aan de zijkant van het schip zou hebben, dat is dus nooit zo.
Kopse kanten zitten altijd aan de vóór of achterkant:)

Dit vat ik ff niet......
Over welke rand en welke kopse kant......
Blont ??????

Zal het uitleggen;
De tweede beplanking komt uiteraard op de eerste.
Omdat wij op onze Aggys met de voorwand zitten, moet die eerst geplaatst worden, dus vóór de 2e laag.
Die beplanking valt dan mooi (aan de voorkant) óver de het zijrandje van die voorwand (of Facia)
M.a.w. de kopse kant van de 2e laag (kopse kant is het voorste randje van de plank) wijst dan naar de boeg.
Aan de achterkant is dat eigenlijk idem, dar moet je eerst de planken van de holle wulf aanbrengen, zodat de 2e laag daar overheen komt te liggen, en de kopse kanten van de 2e laag dus naar achter wijzen.
Zou je dit niet doen, dan zie je dus de kopse kant van de Facia, en achteraan de kopse kanten van de planken van de holle wulf eigenlijk aan de zijkant.
Zal even een foto zoeken met een duidelijk voorbeeld.

full

Hier zie je de kopse kanten van de beplanking naar achter wijzen, dus de planken van de spiegel zijn afgedekt door de huidplanken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back