HMS Agamemnon 1781 (Caldercraft 1:64)

• Topicstarter Topicstarter Germt
  • Startdatum Startdatum
't Was al een fraai kacheltje, zo wordt ze nog stukken mooier :cool:

Ik heb ook nog eens teruggekeken naar JingYang z'n plaatjes en dit rooster viel me ook al op. Het leek wel alsof er een mechanisme opzat om de assen rond te laten draaien (kippetjes op het spit??;)) er zit ook een drupbakje onder voor het vet.
Nu nog een los frituurapparaat voor de frietjes, twee ovenwantjes en een potje appelmoes :D

EDIT:
Sorry, ik vergis me: het moeten natuurlijk fish 'n chips worden

Germt,

ik neem aan dat je in jouw enorme digitale bibliotheek ook de volgende titel hebt liggen:

Conway Maritime Press - Anatomy Of The Ship - The 24-gun Frigate Pandora 1778
Op pag 11 en 12 staat er een uitgebreide beschrijving van een stove
Op pag 74 zijn er 7 verschillende aanzichten en doorsnedes te zien.

Blijkbaar waren er tot 1780 oudere modellen kachels bij de Navy. Vanaf 1781 werd Brodie's ontwerp geïntroduceerd:

"Brodies Galley stove and still":

full

Het mechanisme (een "Smoke Jack") is inderdaad om spitjes rond te laten draaien en wordt aangedreven door de warme lucht door de schoorsteen:

".. Smoke jack's ... the velocity of the rising hot air in the constricted space of the flue acted upon an impeller which, through a geared transfer box, drove a horizontal shaft. the shaft drove one or two cooking spits by means of continuous chains..."

Laatst bewerkt door een moderator:
Lijkt wel een illegale stokerij met die condens pijp.
Een echte moonshiner.:celebrate:

Groetjes,
Houtworm der 1e klasse.
(en wissen maar);)

Germt,

ik neem aan dat je in jouw enorme digitale bibliotheek ook de volgende titel hebt liggen:

Conway Maritime Press - Anatomy Of The Ship - The 24-gun Frigate Pandora 1778
Op pag 11 en 12 staat er een uitgebreide beschrijving van een stove
Op pag 74 zijn er 7 verschillende aanzichten en doorsnedes te zien.

Klopt Diederik, staat ook in mijn bibliotheek, ga gelijk even kijken:D

Ik heb de tekeningen in het boek met mijn oven vergeleken, en ik heb inderdaad een "Brody stove" zelfs het vetbakje zit er op.
Toch maar proberen een spit met draai mechanisme te maken, maar morgen eerst weer een paar planken op de romp
Een gebraden kip van het spit is tenslotte nooit weg;)

Ik neem wel mini kipsateetjes mee :D

Laat je niet gek maken door de schaal, maar ik vond nog een veel groter voorbeeld van een 'Brody' van een bouwer die de kettinkjes met dun garen nabootste (schaal 1:32), helemaal onderaan de pagina:

Forums / POF Build Logs / USS Constitution in Six Cross Sections -- 1:32 scale - Model Ship Builder

Ik vond het al een vernuftige uitvinding: oven, fornuis, destilleerderij, pizzaoven en braadspit ineen! toen kwam ik opeens "BIG BRODY" op de Victory tegen 8O

Brodie stove | Middle Gun Deck | HMS Victory | Nelson's Flagship - 51 | Flickr - Photo Sharing!

Jammer dat ik niet zo'n oven heb in mijn Victory. Je zou 'm niet kunnen zien, maar het is wel een leuk projectje. Mooi werk Germt.

Vandaag alleen vanochtend een paar planken op de romp gezet, en was het even beu.
Ik wil ook graag een paar dek fittings af hebben tegen 19 april, want enkel een beplankte "kale" romp is nou ook niet spannend;)
Dus weer "even een dek fitting afgemaakt, de spil van het bovenste gun deck.

Valt me een beetje tegen van Caldercraft, sommige zaken houden ze erg simpel, en stroken niet helemáál met de werkelijkheid, dus maar even een deel scratchen.

full

Dit is zoals Caldercraf het bedoeld, dus zoder "hoedje" en zonder rand met nokken aan de voet waardoor de spil niet terug kan draaien.

full

Ik heb die missende zaken wel aangebracht:)

Laatst bewerkt door een moderator:
Germt,
Ziet er goed uit. Net iets mooier dan Cadercraft versie.
Ik weet niet hoe het bij de Agamemnon is maar bij de Victory gaat de kaapstander door twee dekken heen. Alleen op het onderste dek zit een ring met nokken en een pen die terugdraaien blokkeert. Is het hier maar op één dek ?
Jan Zwart

Back