HMS Agamemnon 1781 (Caldercraft 1:64)

• Topicstarter Topicstarter Germt
  • Startdatum Startdatum
Dat is volkomen juist Erik, maar ik vindt het dan te overheersend worden.
Heeft ook te maken met de schaal.
Het is lastig om die nagels erg klein te houden, ze worden snel, net als breeuwnaden overigens snel te groot;)

Ziet er netjes uit Germt !
Ik heb vandaag ook dat gedeelte gelegd en net een blanke, matte laklaag aangebracht.
Morgen foto's er van.
Mijn complimenten hoor !

Sjors

Heel erg netjes hoor goed voorbeeld van de how to :) Germt kan je me vertellen of laten zien hoe je de nagels er zo netjes in krijgt?

Ik heb ooit de Wappen von Hamburg gebouwd, en daar heb ik enorm lopen stoeien met die nagels, dat moest nu anders.
Ik had nog een stukje dek liggen, een oud proefstukje eigenlijk. (ik maak veel proefstukjes) en daar heb ik het eerst op geprobeerd.
Deze nagels heb ik met het ijzeren puntje van een passer door geprikt.
Dan geen gewoon potlood, maar een ouderwets vulpotlood gebruikt met een ultra dun vullinkje, en die in het voor geprikte gaatje rond gedraaid.
Een gewoon potlood is al weer snel te dik.
Deze nagels vindt ik nét acceptabel.
Oké, ik geef toe, ik ben bij dit schip, en misschien ook wel in het algemeen;) een enorme zei....d als het om schaal gaat.
Bovendien ga ik nu voor zoveel mogelijk "Historische correctheid" (binnen het haalbare natuurlijk)
Nagels en breeuwnaden zijn al héél snel buiten schaal.
Ik ga het morgen bij daglicht nog eens beoordelen, en heel misschien zet ik er de overige nagels alsnog in, want Erik had zeer zeker een punt, probleem is dat ik het graag "rustig" hou.
We zullen zien:)

Ik moet er ook nog eens op puzzelen. Als het wat lichter grijs zou kunnen, dan denk ik dat het al wat rustiger oogt.

Ik gebruik vanaf nu zo veel mogelijk Admirality Paints, is op waterbasis.
Zo ook de matte vernis.

Vandaag de dekbalken voor het volgende dek uitgezocht en netjes geschuurd, en in dry-fit gepast.
Tevens het dek zelf er maar eens even bij gepakt.
We zijn eigenlijk gewend om een redelijk stevig vals dek te hebben waar op geplankt kan worden.
Caldercraft gebruikt een iets dunner vals dek.
Ik twijfel natuurlijk aan de kwaliteit, maar wil het graag wat steviger maken omdat ik nadat het dek belankt is mijn verouderde planken flink moet schuren om het gewenste effect te krijgen.
Ik heb een behoorlijke hout voorraad en vond een aantal goed bruikbare balkjes voor mijn doel.
Morgen de dekbalken in de breedte aanbrengen, en daar tussen leg ik in de lengte richting ook balken, waarbij de 2 middelste uiteraard exact langs de openingen voor de trappen en roosters moet lopen.
Ze liggen er nu nog los op, maar komen er uiteraard tussen te liggen
Daarmee heb ik straks een solide frame om het dek op te leggen.
Er zit nog een voordeel aan, maar dat laat zich het beste zien als het dek zelf er in licht, is nog even geheim;)
Dat wordt weer een leuk klusje:cool:
Ik zie nu ook dat de oven er staat, die hoort daar niet maar staat daar nog omdat ik wilde zien hoe het geheel staat op een beplankt dek;)

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de dekbalken er net uit gehaald en ze passen allemaal waar ze horen.
Ik heb de nummers niet van de grote tekening gehaald maar van de stuk lijst.
Ga jij het onderste dek en de houders voor de valse kanonnen nog zwart maken?
Dat heb ik gisteren gedaan zodat je geen wit hout meer ziet als de romp beplankt is.
Maar ziet er netjes uit !
Goed idee om het te verstevigen !

Sjors

Dank je jongens, ik doe het rustig aan, maar dat weet iedereen wel van mij.
Het grote plezier zit hem in het bouwen, en zoveel mogelijk perfectie.
Gaat een langdurig project worden hoor:lol:

Ik heb net het dek in tweeën gezaagd, en de dekbalken geplaatst, inderdaad, de pasvorm is werkelijk subliem (ik zoals velen, hebben wel eens anders meegemaakt)

@Sjors
Ik ga morgen de wandjes voor de poorten plaatsen, dan het dek proef plaatsen en aftekenen waar de balken zwart moeten worden.
Als dat alles is bepaald nemen we de kwast ter hand.
Ik neig erg naar het dek beplanken als het nog niet op het schip ligt.
Heb al een systeempje uitgedokterd om dat nauwkeurig te kunnen doen.
Gaat helemaal goed komen.

Om even aan te geven wat ik wil bereiken met de balken in de langsrichting van het dek.
Het is niet alleen voor de stevigheid, maar heeft ook als voordeel dat er in de luik en trapopeningen van het dek niet alleen de originele balken in de breedte van het schip te zien zijn, maar ook de balken in de langsrichting van die openingen.
Dat geeft naar mijn idee een wat realistischer uiterlijk, en een mooi detail:cool:
Alles (behalve de balken in de breedte) nog in dry-fit

full

Dit houdt mij wel weer even van de straat;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de dekken er ook zo ingebracht, Germt. Heb alleen de naad verstevigd door aan 1 helft latjes(5 x 2mm) te lijmen. Op deze manier rust naad van beide helften op deze latjes. Zo kun je ze goed lijmen en voorkom je zonken, enz.

't Ziet er allemaal heel 'clean' en degelijk uit. Ik ga veel bij jouw afkijken hoe ik de doorkijkjes mooi en realistisch moet krijgen bij m'n volgende schip (belofte aan m'n zoon ;)).
Grt
Diederik

Ik heb de dekken er ook zo ingebracht, Germt. Heb alleen de naad verstevigd door aan 1 helft latjes(5 x 2mm) te lijmen. Op deze manier rust naad van beide helften op deze latjes. Zo kun je ze goed lijmen en voorkom je zonken, enz.

Dat is weer een goede tip Henk, had al zoiets in gedachten, alleen ik lijm het niet een latje onder een dekhelft (ik begrijp dat je dat bedoeld) maar er komt een balk precies op de helft (in de lengte) waar dan beide dekdelen met de naad op gelijmd kunnen rusten.
Met uitzondering van de openingen natuurlijk.

Back