Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Heren, even een vraag over de Trusspendants volgens Petersson:
Op onderstaande afbeelding is 1 truss pendant getekend met een talie van 2 dubbele blokken aan het dek. De andere is slechts afgebeeld als een pijl. Iemand enig idee of die ook met een zelfde tallie aan het dek bevestig moet worden? Zo ja, zouden er 3 lijnen naar het dek lopen afkomstig van wat we in het Nederlands volgens mij het “Rak” noemen. Klopt dat? (Zowel de benaming als de 3 lijnen naar het dek?)
Bekijk bijlage 605180
Ik denk dat je het bij het juiste end hebt, Erik. 'Pendants' staat in meervoud en dubbel getekend/gepijld + de 'Nave line' (er tussenin).Volgens mij heb ik het antwoord al. Ik heb het principe even geprobeerd met de grote ra. Het blijkt er handig om de spanning op elke truss pendant apart te kunnen regelen. Anders komt de ra scheef te hangen. Ik ga het geheel maken met 2 tallies. Verder ga ik overwegen om de nave line aan te brengen. Dat wordt nog lastig omdat op deze schaal mooi te maken
Dat is ‘gewoon’ een heel net zeil, Erik. Alles zit er op en aan.Ik heb het eerste (proef)zeil gereed! Ik vind deze eerste versie dusdanig geslaagd dat ik overweeg om het zeil meteen te gebruiken. Wat vinden jullie?
Het zeil is gemaakt van zeildoek van Mantua. Binnenkort een uitgebreidere update hoe het tot stand gekomen is en waar ik zoal tegenaan gelopen ben.
Bekijk bijlage 609551