HMAV Bounty 1:48 Artesania Latina

Prachtig werk Erik. Tot nu toe de mooiste Bounty die ik gezien heb. Langzaam is goed, beter 1 schip bouwen die echt mooi is dan in dezelfde tijd 2 stuks die je eigenlijk bij de vuilbak wilt zetten. :wave

De boegspriet is zo ver als mogelijk klaar en gemonteerd!

Ik besef dat ik mezelf hiermee niet perse een plezier doe vanwege het transport naar A'dam, maar ik kon het niet laten om gewoon door te bouwen...
Zoals gebruikelijk een aantal foto's van de vorderingen zonder al te veel uitleg. Wel een vraag voor de "tuigage-geleerden": Ik heb de tallie's van de waterstagen uitgevoerd moet een open blok (met 1 groot gat, exacte naam?). De tallie's van het staand wand aan de zijkanten van de boegspriet heb ik uitgevoerd met jufferblokken. Is dat realistisch? Was het niet of/of? Allemaal met jufferblokken of allemaal met van die open blokken?

Laatst bewerkt:
Wat jij hier bedoelt zijn doodshoofden. Die kwamen alleen maar voor aan de fokkestag, dus zoals je het hebt gemaakt.
Zie de foto's. Ik heb dat uit het bokje van Rolf Hoeckel uit 1979; Modelbouw van schepen. Ik heb een groot aantal boeken over tuigage, scheepsbouw ed. Maar dit boekje is voor mij nog altijd het beste wat ik heb. Heel beknopt en begrijpelijk met veel tekeningen.
Constant
DSCN3827.JPG
DSCN3828.JPG

Ik kreeg de laatste dagen zere handen van het wikkelen van 4mm touw. Hier voel ik het al als ik er naar kijk. Mooi, mooi, mooi.

Waarom je hier aan beide kanten van de boegspriet touwen met juffers hebt gemaakt dat begrijp ik niet. De waterstag, die je hier dubbel hebt gemaakt was volgens de literatuur altijd een juffer, dus geen doodshoofd. Vermoedelijk omdat je juffers makkelijker op spanning kunt zetten, door hun drievoudige talie, dan een doodshoofd, met maar één talie.
Constant

Wat jij hier bedoelt zijn doodshoofden. Die kwamen alleen maar voor aan de fokkestag, dus zoals je het hebt gemaakt.
Zie de foto's. Ik heb dat uit het bokje van Rolf Hoeckel uit 1979; Modelbouw van schepen. Ik heb een groot aantal boeken over tuigage, scheepsbouw ed. Maar dit boekje is voor mij nog altijd het beste wat ik heb. Heel beknopt en begrijpelijk met veel tekeningen.
ConstantBekijk bijlage 551700 Bekijk bijlage 551701

Bedankt Constant! Duidelijke tekst. Goed boek volgens mij, eens kijken of ik ook zoiets kan aanschaffen

Back