Het Schipperscafe deel 6

gisteren een lazer uitbreiding voor mijn 3d printer besteld
ik heb de 10 W uitvoering gekocht .
het voordeel is je gebruikt je stuurprint van je printer niet meer er zit een ander kastje bij wat de motoren gaan sturen
ok je hebt alleen maar de lengte van je print bed maar dat mag voor kleine zaken de pret niet drukken
nu wachten tot de onderdelen toe komen

gr raf

Laatst bewerkt:
neen je beschadigd je bed niet
eerst ik print op een glazen plaat .
dit is een printer die ik niet meer gebruik om te printen dus als de plaat beschadigd word geen probleem
nadien kan ik een langere plaat zetten zodat ik een langer opper vlak heb
nu is het 22X22 cm
de Z as word niet mee gestuurd want deze moet je manueel instellen naar gelang de dikte van het te lazeren object.
zo kan ik bv bakstenen lazeren in een pvc plaat

gr raf

begonnen met de garage uit te mesten
een groot deel van het materiaal van mijn overleden nonkel is naar mij gekomen en dan vraag ik mij af hoeveel sleutels iemand moet hebben
ik denk dat hij wel 10 sets had en dit van alles ring en steek en steek/ring ,doppen en ratelsleutels
allemaal sorteren wat bruikbaar is de rest naar de oud ijzer boer

gr raf

• Zo, het belangrijkste voor de vakantie is ingepakt.
  • IMG_20230811_102634886.jpg

Dat kan overal in Groningen/ Friesland zijn, Klaas.
Hij is bij ons aan boord op de boot schaal 1:1.
Momenteel op het Lauwersmeer.
Maar morgen?
Weten we nog niet.

We varen de boeg achterna.

Mooi vaargebied in Friesland en Groningen. In 2003 maakten we met onze zeilboot (masten thuis gelaten) vanuit Zuidland een tocht door Noord Nederland. Vanaf Gorkum overgestoken naar de Lek. Verder de Rijn op en IJssel af naar Zwolle. Via Zwartewater naar Zwartsluis. Via Giethoorn en Steenwijk naar Ossenzijl. Langs Echtenerbrug Friesland in. Vanaf het Bergumermeer naar Dokkumer Nieuwe Zijlen. Over het Lauwersmeer naar Zoutkamp, Reitdiep naar Groningen. Via Noord Willemskanaal en Drentse Hoofdvaart naar Meppel. Nogmaals langs Zwartsluis richting Schokkerhaven. Ketelmeer overgestoken en door de Flevopoldes naar De Bloq van Kuffeler. In Amsterdam de Amstel op en via het Aarkanaal naar de Gouwe. Via Hollandse IJssel en Sliksloot richting Noord. Bij Dordrecht rechtsaf en via Oude Maas en Spui terug naar Zuidland. We turfden in 3 weken 105 draaiuren voor de Volvo. Vijf jaar eerder maakten we een 3-weekse trip door Zuid Nederland. Altijd leuk om met een boot onderweg te zijn. Gr. Klaas.

Het is me met de paplepel ingegoten.
En nu varen we alweer een jaar of tien op het bootje dat eerst van mijn ouders geweest is.

Vannacht geankerd gelegen in een zijtakje van het Lauwersmeer dat we helemaal voor ons alleen hadden.

Jammer van de wolken, want behalve een paar lantaarnpalen op de dijk en de vuurtoren van Schiermonnikoog was hier geen licht en hadden we de sterrenregen wellicht kunnen zien.

IMG_20230811_181341745.jpg

We varen de boeg achterna.
Je hebt over het algemeen weinig opties: Achterna, of er bij vandaan... Er zijn maar weinig plezierscheepjes met zowel boeg als hekthruster, en zelfs als je die hebt gaat het maar heel langzaam...
Ik heb mijn stage destijds op de Nedlloyd Rouen gedaan, die kon vooruit 26 knopen, theoretisch achteruit ook (nooit getest) maar dwarsuit haalde ze maar 1,2 knoop... :D

Amper Bert! Toch voelden we ons meer vaarders dan liggers. Voor mijn brood varend (dagschip) maakte de motor jaarlijks 4.000 uren. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Back